لطفا در مورد مضرات، فواید، بیماری های حاصل، و نحوه ترک عادت استمنا توضیح دهید.


لطفا در مورد مضرات، فواید، بیماری های حاصل، و نحوه ترک عادت استمنا توضیح دهید.




    لطفا در مورد مضرات، فواید، بیماری های حاصل، و نحوه ترک عادت استمنا توضیح دهید.

پاسخ :


اعلام منابع جهت بررسی موضوع حقیقت امر بین الامرین از منظر قرآن و روایات؟

1:



آیا موراد زیر غیبت است و اگر غیبت است لطفا دلیلش را هم بفرمائید:1. اگر در مورد مردم



می دانیم خدا قادر است و دین اسلام دین کامل است به قسمی که تا ابد شریعت کامل تر نخواهد
درمان خودارضایی:

منظور من از سؤال قبلی این است که مگر نه این که ما می گوییم که پیامبران انسان هایی مانند
در زمینه گرفتاری ای که متاسفانه دامن گیر شما شده هست، باید عرض کنیم که تنها راه درمان قطعی عادت ناپسند خودارضایی و کنترل شهوت, ازدواج هست.


چرا موقع تحصیل علم، شیطان مانع می شود؟
کمکی که اکنون از دست ما بر می آید دادن یک سری اطلاعات در زمینه گناه بودن, آثار و عواقب این عمل نا شایست و روش های کنترل و مدیریت غریزه جنسی هست و این خود شما هستید که باعزمی راسخ به مبارزه با این انحراف جنسی خواهید پرداخت و با قدرت عقل, ایمان و اراده پیروز این میدان خواهید بود.


در مورد «اخباریون» می خواستم اطلاعاتی کسب کنم.
امید واریم به زودی وسایل ازدواج شما فراهم گردد و شما از این نظر خاطرتان آسوده شود.

در مورد حادثه «میکونوس بوینس ایرس آرژانتین» توضیح دهید.
خود ارضایی عنوان عامی هست که بر مردان و زنان هر دو صادق هست و به لحاظ ماهیت عمل, انحراف, حرمت و گناه بودن و آثار و عواقب, تفاوتی میان مردان و زنان نیست, مگر اینکه به دلایل تفاوت فیزیولوژیکی میان مردان و زنان و اینکه منی خاص مردان هست و از زنان در حین ارگاسم رطوبتی خارج می شود که در حکم منی هست, ولی دقیقا منی نیست, نام اون در مردان هستمنا, یعنی طلب منی و در زنان هستشها, به معنی طلب شهوت هست.


منظور از اینکه دعا قرآن صاعد است چیست؟
در ادامه اطلاعات مفیدی در زمینه خود ارضایی تقدیم می شود که امید هست انشاءالله مورد هستفاده برنامه گیرد.

روش ترک این عادت زشت:
همانگونه که عالمان اخلاقی مطرح نموده اند، هر روش درمانی در اخلاق و خود سازی، مبتنی بر طی کردن سه مرحله علم، حال و عمل هست، ولی چون مرحله حالت ( پشیمانی و ندامت ) به صورت انفعال در انسان پدید می آید و در حقیقت بازتاب آگاهی هست ، این مرحله به صورت یک روش مستقل مطرح نمی شود؛ بنابراین برای خارج شدن از این مشکل ، دو روش درمانی شناختی و رفتاری پیشنهاد می شود.

وظیفه ما دادن آگاهی و شناخت هست و کاری که خود شما باید اجرا کنید التزام عملی به دستورالعمل ها و به کار گیری دقیق روش های رفتاری ای هست که در ذیل جواب ارائه می شود.

نیاز به آگاهی:
خود ارضایی یک انحراف عملی هست و باید با عمل و رفتار با اون مقابله کرد و راه درمان اون جز با رعایت دقیق دستورالعمل محقق نمی شود, ولی چون هر عملی نیاز به دانش و اطلاعات خاص خود دارد, بنابراین راه کنترل و درمان این بیماری و عادت زشت نیز بدون کسب آگاهی میسر نیست .

آگاهی, ازطریق مطالعه در آثار و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، بدست می آید.

زمینه های مطالعه عبارتند از:
1- اینکه این عمل به لحاظ شرعی حرام و از نظر اخلاقی گناه محسوب می شود و هر گناهی نور ایمان را تضعیف می کند و باعث تاریکی و آلودگی روح انسان می شود.

نوری که انسان بدان نیاز فراوان دارد و در اثر فقدان اون، در قیامت دچار عذاب و حسرت خواهد شد.
2- مطالعه در پی آمد ها و عواقب سوء اون .
3- آشنایی با روش پیشگیری و درمان.
کسب آگاهی در موارد یاد شده باعث بیداری انسان می شود و زمینه توبه, پشیمانی و کنترل اون را در او فراهم می آورد .

گناه خود ارضایی:
در این زمینه فرمودنی هست «استمنا» یا «خودارضایى» یکى از راه‏هاى انحرافى در ارضاى میل جنسى هست که نسل جوان را در معرض آسیب‏هاى جدى برنامه مى‏دهد.

این کار عادت بسیار زشت و زیان آوری هست که می تواند هستعداد و توانایی های فراوان یک جوان را به نابودی بکشاند و حال و آینده او را تباه کند.

از اینکه متوجه زشتی این عمل شده اید خدای را شاکریم و در جواب گویی به سوال شما مطالبی را پیرامون معرفی ، حرمت و روش درمان اون بیان می نماییم، امید هست با کمک الهی و هستمداد از معصومین(ع) و اطلاعاتی که در این زمینه برایتان ارسال می شود، در حفظ نفس و کنترل شهوت موفق باشید.


استمنا و یا به عبارتی خود ارضایی، از نظر شرعی واخلاقی، حرام و گناه محسوب می شود.

این عادت ناپسندی به لحاظ اخلاقی، بعد معنوی انسان را به سختی می آزارد ، روح او را تاریک می نماید، آزادی معنوی انسان را سلب می کند و در مسیر خود سازی و کمال، آدمی را با چالش جدی مواجه می کند.

مطابق تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان ،خود ارضایی نوعی اعتیاد و بیماری زشتی هست که آثار و ضررهای فراوانی بر جسم و روان آدمی باقی می گذارد.
کسانی که گرفتار این عمل شنیع شده اند، اون را گریزگاهی فرعی و عاجل برای خارج شدن از فشار جنسی و پاسخی برای لذت طلبی خود تصور می نمايند، در صورتی که اگرتوجه نمایند، بدین وسیله گرفتار آثار و نتايج زیان آوری می شوند که گاها قابل جبران نیست.
شهوت یکی از اموری هست که با طبیعت انسان در آمیخته و در جای خود از نعمت های خداوند هست، ولی اگر از حالت تعادل خارج و بر افروخته شود، ممکن هست سرمایه های عظیم انسانی را به خاکستر تبدیل کند.

این نیرو به طور قطع نیاز به ارضاع دارد، ولی با روشی که با نظام طبیعت و شریعت سازگار باشد.


خدای متعال که به حکمت بالغه اش این غریزه را در نهاد انسان گزارده ، تا نسل انسان باقی بماند، از روی رحمت و هدایت خود راه های آسان و معقول کنترل و ارضاع اون را پیش پای او برنامه داده هست و نسبت به بیراهه ها و انحراف از مسیر درست نیز ، هشدارهای لازم را به انسان داده هست ،راههایی که باید با شناخت و عمل به اونها، سلامت جسم و جان خویش را پاس بداریم و از خطر و پی آمد کارهایی همچون خود ارضایی و مانند اون برهانیم.
به لحاظ آسیب شناسی زنگ یا زنگار در اشیاى مادى، همان چیزى هست که روى فلزات و اشیاى قیمتى مى‏نشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگى اون و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن اون هست.
علامه طباطبایى در تفسیر المیزان‏(طباطبایى، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى، (تلخیص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامى، بى‏چا، بى‏تا)، ج 20، ص 385)مى‏فرماید: از آیه شریفه سه نکته هستفاده مى‏شود:
1.

اعمال زشت، نقش و صورتى به نفس و روح انسان مى‏دهند؛
2.

این نقش و صورت خاص، مانع اون هست که نفس آدمى حق و حقیقت را درک کند؛
3.

نفس آدمى به حسب طبع اولیه‏اش صفا و جلایى دارد که با داشتن اون، حق را اون طور که هست درک مى‏کند.
همچنین آسیب‏هاى معنوى جهان گذران را در مى‏نوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمى را در معرض تباهى و شوربختى برنامه مى‏دهد.

از این رو نصوص دینى نسبت به اون هشدارهاى لازم را داده‏اند.

پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم در این باره مى‏فرماید: «ناکح الکف ملعون؛ ملعون هست کسى که خودارضایى کند.»(رى شهرى، محمد، میزان الحکمه، ج 12، ص 5654)
امام صادق‏علیه السلام نیز مى‏فرماید: «با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمى‏گوید و پاکشان نمى‏خواند و عذابى دردناک دارند، از اون سه‏اند، خودارضایى نماينده و کسى که لواط دهد.»(همان، ح 19049)
در روایات دیگرى امام صادق‏علیه السلام خودارضایى را گناه عظیم و مورد نهى الهى معرفى فرموده هست.(‏همان، ح 19050)

کبیره بودن:
به طور قطع خود ارضایی یکی از گناهان هست .

در این زمینه برخی از عالمان دینی و اخلاقی نسبت به کبیره بودن اون نیزتاکید نموده اند.

از میان ایشان خصوصا مرحوم شهید آیه الله دستغیب در کتاب خویش گناهان کبیره فصلی را گشوده و بر بزرگی اون تاکید نموده هست .
از نظر شرعی، ملاک کبیره بودن یک عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار می باشد.

در این زمینه امام صادق (ع) و در ضمن روایتی از عذابی دردناک برای فاعل اون اظهار داشته هست.

اون حضرت(ع) فرموده هست: سه دسته از امتان اند که خدای متعال در روز قیامت به ایشان نگاه رحمت نمی افکند، اونها را تذکیه نمی نماید و عذابی دردناک برای ایشان فراهم نموده هست ، کسی که موی سپید خود را می کند ، کسی که با خود نکاح (استمناء) می نماید و کسی که مفعول واقع می شود.
به فرض صغیره بودن گناه خود ارضایی در صورت عدم تکرار، ملاک دیگر کبیره بودن گناه، تکرار و به تعبیر روایات اصرار بر اون هست ، به همین دلیل چون به طور معمول، خود ارضایی، در افرادی که به اون گرفتارند ، به صورت عادت و اعتیاد در می آید ، تبدبل به گناه کبیره می شود.
البته حرمت و بزرگی گناه خود ارضایی در حد گناهانی همچون زنا و لواط نیست، ولی در عین حال شرایط اون به گونه ای هست که می توان فرمود: ضررهای بدنی و روانی اون از این دو معصیت بیشر هست ؛ زیرا موقعیت برای اونها همیشه مهیا نیست، ولی موقعیت برای خود ارضایی و عادت به اون همیشه مهیا می باشد.

آسیب شناسی خود ارضایی:
آسیب‏هاى ناشى از خودارضایى به گونه‏هاى مختلفى تقسیم‏پذیر هست که به اختصار به برخى از اونها اشاره مى‏شود:

یک.

آسیب‏هاى جسمانى‏
یکى از روش‏هاى شناخت پیشرفت بیمارى‏ها در پزشکى، مرحله‏بندى علایم بیمارى هست.

براین پايه ، برحسب عوارض ایجاد شده در بیمار مبتلا به خودارضایى، سه مرحله بیان شده هست:
1.

مرحله مشکل ساز .
در افرادى که مدتى هست گرفتار خودارضایى شده اند، زودرس ترین عوارض ناشى‏از خودارضایى عبارت هست از:
الف.

خستگى و کوفتگى .
ب.

عدم تمرکز حواس .
ج.

ضعف حافظه .
د.

هسترس و اضطراب .
2.

مرحله گرفتارى شدید .
بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده اون هست که شدت ابتلاى وى یا مدت اون بیش از مرحله اول هست و در نتیجه عوارض شدیدترى ظاهر شده هست:
الف.

خستگى و کوفتگى .
ب.

نوسان ایجاد یا تغییرات سریع خلقى .
ج.

حساسیت بیش از حد و زودرنجى .
د.

کمردرد .
ه.

نازک شدن موها .
و.

ناتوانى جنسى زودرس در جوانى .
ز.

بى‏خوابى یا بدخوابى و مشکلات مشابه .
3.

مرحله گرفتارى بسیار شدید یا حالت اعتیاد .
الف.

خستگى و کوفتگى .
ب.

ریزش شدید موها .
ج.

تارشدن دید چشم‏ها .
د.

وز وز گوش .
ه.

انزال زودرس و غیرارادى یا خروج منى به صورت قطره قطره .
و.

درد کشاله ران و ناحیه تناسلى .
ز.

دردهاى قولنجى در ناحیه لگن و هستخوان دنبالچه .

نحوه پیدایش عوارض‏
در دانش پزشکى، روند پیدایش علایم یک بیمارى و چگونگى بروز عوارض و نشانه‏هاى کلینیکى، در شناخت هر چه بیشتر یک بیمارى بسیار مهم هست و مى‏تواند پزشک را در تشخیص و درمان بهتر بیمارى و مریض را در پیشگیرى کمک کند.

به این دلیل مناسب هست درباره نحوه پیدایش برخى از عوارض خود ارضایى که در به اون اشاره شد بیشتر به اون توضیح داده شود تا خواننده عزیز با روند پیدایش این عوارض، یا به اصطلاح پاتوفیزیولوژى اون آشنا شود.
1.

خستگى و کوفتگى: انقباض شدید و یک مرتبه تمام عضلات بدن در جریان انزال (ارگاسم یا اوج لذت جنسى)، باعث مصرف سریع مواد غذایى ذخیره شده در عضلات و به طور عمده کاهش گلیکوژن (ماده اصلى لازم براى تولید انرژى عضلانى) مى‏شود.

خستگى عضلانى تقریبا با سرعت تهى شدن عضلات از گلیکوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگى بیشتر هست.‏(فیزیولوژى گایتون، ترجمه دکتر فرخ شادان، تجدید نظر هفتم، 1986 (تهران: چهر، 1365)، ج 1، ص 313) در خودارضایى، به علت انقباض‏هاى مکرر عضلات بدن، ذخایر گلیکوژن عضلات به سرعت تمام مى‏شود و خستگى و کوفتگى همیشه از عوارض بدیهى اون هست.
2.

ریزش مو: خودارضایى به تدریج با تغییرات هورمونى و شیمیایى که در بدن ایجاد مى‏کند، باعث افزایش هورمون جنسى مردانه؛ یعنى، تستوسترون به دى هیدرو تستوسترون مى‏شود که از عواقب بالا بودن ماده D در خون، ریزش موها و تاسى و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشى از اون در پیرى هست.
3.

خود ارضایى مکرر باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبى پاراسمپاتیک و افزایش تخلیه اَسِتیل کولین از انتهاى این رشته ها در مغز مى‏گردد که این خود باعث پاره‏اى از عوارض جسمانى و روانى، چون حواس‏پرتى ، کمى حافظه ، عدم تمرکز حواس، سیاهى رفتن چشم و در نهایت تارى دید مى‏شود.

تمام این علامت‏ها ناشى از تغییر تعادل میزان مواد شیمیایى موجود در مغز هست که بین سلول‏هاى عصبى رد و بدل مى‏شود و انتقال پیام‏هاى مختلف را بر عهده دارد.
4.

برخى نیز بر این عقیده‏اند که علت بروز اختلالات مغزى (مانند حواس پرتى، عدم تمرکز حواس و کاهش حافظه) ناشى از ظرفیت عظیمى از انرژى بدن هست که در هر بار انزال، تخلیه شده و هدر مى‏رود؛ زیرا مایع منى حاوى مقدار بسیار زیادى DN(هسته 400-300، اسپرمى که در هر انزال خارج مى‏شود)، RN اونزیم‏ها، پروتئین‏ها، مواد قندى، لسیتین ، کلسیم، فسفر، نمک‏هاى بیولوژیک، تستوسترون و...

هست.

این ذخایر عظیم انرژى - که باید در بدن براى رشد و تقویت بخش‏هاى مختلف مورد هستفاده برنامه گیرد - بیهوده و به طور مکرر از بدن خارج مى‏شود و هر کدام عوارضى را به دنبال مى‏آورند.
براى مثال از اونجا که سلول‏هاى خونى و پلاکت‏ها در مغز هستخوان‏ها تولید مى‏شود و به تکامل نهایى مى‏رسد و براى تولید اونها نیز انرژى بسیار زیادى مورد نیاز هست؛ در افراد گرفتار خودارضایى، تکامل مغز هستخوان و در نتیجه تولید سلول‏هاى خونى با مشکل مواجه شده و منشأ کم خونى، ضعف و خستگى در این افراد هست.

نیز دفع فسفر و لیستین بیش از حد از طریق انزال‏هاى مکرر، باعث کاهش ذخایر این مواد مى‏شود که مواد حیاتى براى سلامتى سلول‏هاى عصبى هستند و در نتیجه اختلال عملکرد سیستم عصبى، مانند حواس پرتى، عدم تمرکز حواس و...

بروز خواهد کرد.

دو.

آسیب‏هاى روحى و روانى‏
ضعف حافظه و حواس‏پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه‏گیرى، افسردگى، بى‏نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخویى، کسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضایى هست.

شرح پاره‏اى از این موارد در مباحث گذشته روشن شد.

سه.

آسیب‏هاى اجتماعى‏
ناسازگارى خانوادگى، بى‏میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکى، شرافت و جایگاه اجتماعى، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگى مشترک‏.
جهت آگاهى بیشتر نگا:
- قائمى، على، خانواده و مسائل جنسى کودکان، (تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهورى اسلامى ایران، چاپ دهم، 1376)

چهار.

آسیب‏هاى معنوى و اخروى‏
هیچ یک از آسیب‏هاى پیش فرموده، به اهمیت آسیب‏هاى معنوى نیست؛ زیرا آسیب‏هاى معنوى، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمى را تباه مى‏سازد.

خودارضایى از نظر دین یک گناه هست و به تعبیر قراون زنگار بر دل مى‏نهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ؛ چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل‏هاى اونان را زنگار زده هست.»(مطففین (83)، آیه 24)

چند راهکار کلی:
برای کنترل غریزه جنسی هم خود فرد و هم والدین و اطرافیان مسئولیت دارند.

اون چه مربوط به خود فری می‌شود و سؤال شما از این زاویه هست عبارتند از:
1- برنامه‌ریزی برای کار مداوم
جوانان و نوجوانان از نیروی سرشار و فوق‌العاده‌ای برخوردارند.

این نیرو اگر در زمینه‌های دیگر مورد اساتفاده برنامه نگیرد و به صورت مطلوب از اون هستفاده نشود، با توجه به شرایط سنی اون‌ها در قالب امور جنسی و شهوانی ظاهر خواهد شد.

اگر جوانان و نوجوانان به کار مداوم عادت نمايند و نیرو و توان خود رادر این زمینه به مصرف برسانند تا حدودی از انحرافات اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی در اونان پیشگیری می‌شود.

کارهای بدنی موجب تعادل جسم و روان می‌شود.

اگر نیک بنگریم افرادی که به کار مداوم مشغول هستند و نیرو و هستعدادشان را در زمینه‌های مثبت و سالم به کار می‌اندازند، کم‌تر دچار انحرافات اخلاقی و بحران‌های روحی می‌شوند.

کار موجب می‌شود نیرو و انرژی جوان قبل از اون که به چربی‌های اضافی تبدیل گردد و اختلالاتی در ساز و کار اندام‌های بدن ایجاد گردد، از طریق سوخت و ساز مفید و سالم به مصرف برسد.
2- تنظیم خواب
تحقیقات نشان می‌دهد که بیش‌تر انحرافات به خصوص در زمینه مسایل جنسی از فکرهای ناسالم و خیال‌پردازی‌هایی که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشی می‌شود.

اگر جوان قبل از اون که به خواب برود، فکرش به خودش و یک سری مسایل و موضوعات مربوط به دوره جوانی، معطوف گردد، کم کم به انحرافات کشیده خواهد شد.

بنابراین، یکی از روش‌های پیشگیری از انحرافات این هست که برنامه خواب به صورت دقیق تنظیم شود و تا وقتی که خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نروید.

وقتی به رختخواب بروید که کاملاً خسته و آماده خواب هستید.

لازمه این کا این هست که در طول روز مشغول فعالیت‌های مهم بوده و به اندازه کافی کار کرده باشد.
طبیعی هست اگر جوان با خستگی به رختخواب نرود، به ناچار مدت وقتی را در بستر بیدار خواهد ماند تا به تدریج به خواب رود و چون افکار و اندیشه‌های شهوانی و تحریک‌آمیز معمولاً در این مواقع به سراغ جوان می‌آیند، تنظیم ساعات خواب برای جوان، ضرورت خاصی می‌یابد.

یکی از روان شناسان در این باره می‌گوید: نیمه اول شب بیش از نیمه دوم اون به بدن نیرو می‌دهد بنابراین باید از اون به نحوی مفید هستفاده شود.

و صبحگاهان به محض اینکه از خواب بیدار شدید.

بی‌درنگ از بستر برخیزید و توجه داشته باشید که بامدادان بیدار ماندن در بستر خواب، بسیار زیان‌بار هست، جسم را سست و ناتوان می‌سازد و وسوسه‌های شوم در دل فرد ایجاد می‌شود.
3- دوری از محیط‌های آلوده و ناسالم
یکی از علل و شرایط انحرافات جنسی و به طور کل انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرک‌های شهوانی هست.

محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرک در گرایش‌های انحرافی، منجر به طغیان غریزه جنسی در جوان می‌شود.

مسایلی از قبیل بدحجابی، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخی از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های خارجی و هم چنین هستفاده نادرست از اینترنت در تحریک شهوت و غریزه جنسی جوان مؤثر هست شاید برای برخی زا نوجوانان یادآوری و تذکر مسایل دینی و اخلاقی چیزی بیهوده و غیر ضروری تلقی شود، زیرا اون‌ها نه در فکر سلامت خویش هستند و نه مسایل اخلاقی و دینی را می‌پذیرند، اما برای شما که روحیه مذهبی قوی دارید و همین مسأله باعث شد تا نگران آینده‌تان باشید، فرمودن این مسایل مهم و ضروری هست.

اگر واقعاً می‌‌خواهید از جوانی‌تان به خوبی هستفاده کنید و در راه درست و سالم گام بردارید، سعی کنید از محیط‌های آلوده و دیدن شرایط تحریک نماينده، جداً پرهیز نمایید.
4- هستفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
یکی از زمینه‌های پیدایش انحرافات در جوانان و نوجوانان، هستفاده نادرست اون‌ها از اوقات فراغت هست.

اوقات فراغت طولانی و بی‌برنامه نوجوانان را عاصی و سرگردان می‌کند.

اون‌ها به تدریج سرخورده و مأیوس می‌شوند و در نتیجه به دنیای درون خویش پناه می‌برند و در کنج خلومت و انزوا راهی برای مشغولیت خود می‌جویند.
5- پیشگیری از روابط ناسالم
جوانان و نوجوانانی که روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بی‌بند و بار دوست و رفیق هستند، کم کم به انحرافات کشیده می‌شوند و تحت تأثیر امور شهوانی برنامه می‌گیرند.

نفوذپذیری جوانان از دوستان و همسالان بیش از سایر گروه‌ها هست.

در سنین بلوغ صحبت‌های آهسته و در گوشی بین نوجوانان بیش‌تر می‌شود و محور این فرمودگوها، غالباً مسایل جنسی و امور شهوانی هست که به صورت مخفیانه و به دور از انظار بزرگ‌ترها طرح می‌شود.

برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی سعی کنید از دوستی‌های آلوده و مشکوک جداً پرهیز نموده و با افراد سالم و مذهبی ارتباط بربرنامه نمایید.
6- پرورش تقوا و معنویت در وجود خویش
همه اونچه بیان شد، به نحوی می‌توانند در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و طغیان شهوت و غریزه جنسی نقش داشته باشند، اما اون چه بیش از همه ضروری هست و به صورت زیربنایی در شخصیت و رفتار جوان مؤثر هست.

پرورش معنویت و تقویت ایمان و تقوای الهی هست.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که جهان به شدت در مادیات فرو رفته و یک سره غرق در جاذبه‌های نفسانی و امور شهوانی گردیده هست.

در شرایط کنونی، خلأ عظیم و هولناکی از اخلاق و معنویت پدید آمده و تمامی مشکلات انسان‌ها نیز از همین جا ناشی شده هست.
اگر با تقویت ایمان و نیروی اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقویت گردند، بدون شک بخشی از مشلکات اونان به ویژه در زمینه مسایل اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی درمان می‌شود.
اگر نوجوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا می‌بیند و بر پايه عملکرد افراد به اون‌ها پاداش می‌دهد و پايه اً سعادت و خوشبختی انسان به دست خودش می‌باشد، در این صورت احتمال اینکه مرتکب گناه نشود بسیار زیاد هست.‌
یقین داشته باشید، تا وقتی که نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد، هیچ ضمانتی از شهوت و انحرافات اخلاقی وجود ندارد.

به خصوص در وضعیت کنونی که شرایط تحریک نماينده بسیار زیاد هست.

بنابراین قبل از هر چیزی سعی کنید نیروی ایمان و تقوا را در وجود خویش بارور کنید.

اگر فکر و ذهن شما متوجه خدا باشد و همیشه نماز خود را اول وقت اجرا کنید، خداوند شما را یاری می‌کند تا از هر گناهی مصون بمانید و تحت تأثیر شهوت و غریزه جنسی برنامه نگیرید.

خداوند متعال در قراون کریم می‌فرماید: «ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر» به درستی که نماز انسان را از هر گونه آلودگی و عمل زشت و گناه دور نگه می‌دارد.

نماز واقعی نه تنها والاترین عامل کنترک شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقی تلقی می‌شود، بلکه عامل تهاجمی علیه انحرافات و شهوت‌ها نیز محسوب می‌گردد.
7- تسهیل و تسریع ازدواج
علاوه بر اون که جوان سعی در کنترل شهوت و غریزه جنسی می‌کند، باید برای ازدواج که یگانه راه درست ارضای غریزه جنسی می‌باشد، نیز اقدام کند به این معنا که پسرها از 18 سالگی به بعد می‌توانند به فکر ازدواج باشند و اگر شرایط را مساعد می‌بینید، از همین سن مقدمات اون را فراهم نمايند و دخترها هم چنان چه مورد مناسبی به خواستگاری اون‌ها آمد به دلایل نوعاً غیر موجه و پوچ مثل هنوز زود هست، می‌خواهم درس بخوانم، داماد وضع مادی خوبی ندارد و...

از ازدواج خودداری ننمايند و والدین هم سنگ اندازی‌های غیز منطقی نداشته باشند.
امید هست با رعایت این نکات و به خصوص توجه به تقوا و نماز بتوانید غریزه جنسی و حس شهوت را در خویش کنترل و مهار نمایید و وقتی که موقعيت مناسب برای ازدواج فراهم گردید، به ازدواج اقدام کنید.

چند توصیه و دستورالعمل درمانی:‏
1.

نخستین گام براى درمان این عادت شوم، اعتقاد و ایمان به درمان‏پذیرى اون و دورى از یأس و ناامیدى هست.

اما رسیدن به نتیجه و ایجاد هرگونه تغییر و دگرگونى نیازمند گذشت وقت، انتخاب راه صحیح و به کارگیرى دقیق دستورها هست.

البته ترک عادتِ نامطلوب، در وقتِ کوتاه بدون راهنماى کارآزموده و دلسوز، امکان ندارد.

از همه اینها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش کلیدى و محورى را ایفا مى‏کند.

درمان و چاره جویى باید منطبق بر خواست فرد باشد؛ زیرا تا وقتى که او نخواهد، مى‏توان با قاطعیت فرمود که درمان نخواهد شد.
بنابراین بیمار اگر بخواهد، مى‏تواند بر بیمارى اش غلبه کند و جمله معروف «خواستن توانستن هست»، عین حقیقت هست.

اراده همچون نهالى هست که باید اون را پرورش داد تا به مرحله خودشکوفایى و ثمردهى برسد؛ به عبارت دیگر، اراده تقویت شدنى و پرورش یافتنى هست و راه پرورش و تقویت اون این هست که برخلاف میل خود، اندک اندک به مقابله با این عادت شوم برخیزد تا پس از مدتى لذت توانستن را بچشد(ق، مؤسسه پژوهشى - فرهنگى اشراق، خودارضایى یا ارضاى انحرافى جنسى، صص 29 - 30)
2.

تلاش براى تقویت اراده از گام‏هاى مهم در امر بهبود هست.

نگویید اراده از ما سلب شده هست! ممکن هست اراده انسان ضعیف شود؛ ولى هیچ گاه از بین نمى‏رود.

نشانه اینکه هنوز اراده باقى هست، این هست که شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطى انجام نمى‏دهد.

براى تقویت اراده، راه‏هاى زیادى پیشنهاد شده که از جمله اونها تلقین به خود هست‏.
ویکتور پوشه - روان شناسِ فرانسوى - مى‏گوید: افراد مبتلا به این عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگویند: «من به خوبى قادرم این عادت بد را از خود دور کنم، من قادرم».

تکرار این عبارت ساده، اثر عجیبى در تقویت اراده و روحیه دارد.
پل ژاگو بر اون هست که: «تلقین، قبل از خواب نیز مؤثر هست.»(همان، ص 34)
3.

سعى شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.
4.

از پوشیدن لباس‏هاى تنگ و چسبان اجتناب گردد.
5.

از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏ها و تصاویر تحریک نماينده، خوددارى شود و شخص به محض مواجهه با این امور، چشم خود را بسته و یا به زمین و یا آسمان نگاه کند.و محیط های این چنینی را ترک کنید و تمام لوازم و وسایل موثر در این کار را از زندگی خود دور سازید مثلا برای همیشه کامپیوتر را بفروشید .
6.

از شنیدن و مطالعهمباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى‏هاى تحریک‏نماينده و فکر کردن در این امور، دورى شود.
7.

از خوردن مواد غذایى محرک، مانند خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز و غذاهاى پرچرب - اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود.
8.

قبل از خواب مثانه تخلیه شود.
9.

از نوشیدن افراطگونه آب و مایعات پرهیز شود (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن).
10.

هیچ‏گاه کاملا عریان نشوید و به اندام عریان خود یا دیگری نگاه نکنید.
11.

از دست‏ورزى با اندام جنسى، باید اجتناب نمود و در هیچ شرایطى، نباید دست‏ورزى کرد!
12.

هرگز نباید به رو خوابید.
13.

به منظور تخلیه انرژى - زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش کرد.
14.

هیچ‏گاه نباید بیکار بود؛ شخص باید براى اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و اون را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و ...

پر کند.
15.

هرگز در مکانى خلوت و تنها و دور از نظر دیگران نباید ماند.
16.

هرگاه شخص مورد هجوم افکار جنسى واقع شد، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود را به کارى سرگرم کند.

در این زمینه فرمود و گو با دوستان، مشارکت در عبادت‏هاى جمعى (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و...) بسیار مفید هست.
17.

هفته‏اى یکى دو روز، روزه مستحبى مفید هست و اگر شخص توان اون را ندارد، میزان صَرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش دهد و یا تعداد دفعات غذا را کاهش داده و به حداقل خوراک اکتفا کند.
18.

از سخن فرمودن ملایمت‏آمیز، شوخى و خنده با نامحرمان خوددارى کرده واز نرمى و لینت در کلام باید اجتناب ورزید.
19.

هیچ‏گاه نباید با نامحرم و جنس مخالف، در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقى ماند (حتى براى آموزش و ...).
20.

قراون زیاد بخواند و درباره معانى آیات اون فکر کند.
21.

باید همیشه براى ذهن فکر خود محتواى مطلوب و موضوع مناسب داشت.
از بین راهکارهای فوق راهکارهای 4و 14 و 15 بیشترین تاثیر را دارد لذا به این موارد بسیار پایبند باشید.

تذکرات پایانی:
1.

توجه داشته باشید که تنها رعایت تمام این امور، بدون کم و کاستى و به صورت مستمر، نتیجه‏بخش خواهد بود.

نباید توقع داشته باشید که این عادت ناگهان قطع و درمان شود, به هر میزان که بتوانید دفعات اون را به تدریج کم کنید, موفقیت محسوب می شود.
2.

در صورت تکرار از رحمت واسعه الهی ناامید نشوید و بدانید که هر گناهی قابل توبه هست و خداوند خود فرموده هست : «ان الله یغفر الذنوب جمیعا; خداوند همه گناهان را می آمرزد.» و نشانه قبولی توبه شما این هست که پشیمان هستید و از تکرار اون متنفرید.

همین قدر که تکرار اون کم شود نشانه پیشرفت به سوی اطاعت خداوند هست.
3.

در صورت امکان با کم کردن سطح توقعات و انتظارات ازدواج کنید که این بهترین راه حل هست.
4.

در تمام حالات از خداوند براى حفظ پاکى هستعانت بجویید.
5.

مطمئن باشید این مشکل قابل حل و درمان هست؛ ولى مشروط به تصمیم‏گیرى قاطع و پشتکار کافى در راه انجام دستورالعمل‏هاى ارائه شده.
6.

منشأ این مشکل، یکى از نیازهاى واقعى نهاده شده در وجود انسان هست که باید به طور طبیعى و صحیح ارضا و تأمین شود.

نیاز به ارضای شهود یکی از این امور هست که اگر به شکل صحیح تأمین نشود، (یعنى ازدواج), آدمی دچار خطاها و گناهان همچون هستمنا خواهد شد که عواقب سوء اون نیز دامنگیر فرد مى‏شود.

بنابراین اگر امکان ازدواج برایتان فراهم هست، اقدام به ازدواج کنید یا به طور موقت به دستورالعمل‏هاى ارائه شده پاى‏بند باشید.
در مورد تعداد و تکرار احتلام فرمودنی هست مزاج های افراد در این زمینه مختلف هست.

تکرار اون در بعضی افراد بیشتر و در برخی کمتر هست.

در مورد وضعیت شما موضوع نگران نماينده ای مشاهده نمی شود.
برای آشنایی بیشتر با روش درمان خودارضایی توصیه می کنیم به آدرس زیر مراجعه کنید.

ما در سایت پرسمان ارگ دو مقاله داریم که در رابطه با عوارض خودارضایی و درمان اون هست.

مطالعه و عمل به توصیه ها و راهکارهای ارایه شده در این زمینه موثر هست.

موفق باشید.
http://www.porseman.org/archview.aspx?grp=7

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 08:25 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


76 out of 100 based on 46 user ratings 346 reviews