آیا در مورد شفاعت ائمه(ع) و پیامبر(ص) در قرآن اشاره شده است و آنها ما را در قیامت شفاعت

من 9 ساله که این طوری هستم و بدبخت بدبخت هستم. شهوتی تر از من تو دنیا وجود ندارد. تو رو
در اسلام نسبت به رابطه بین جنس مذکر و مؤنث و همچنین اختلاط بین این دو سفارشاتی وجود
چرا رابطه نامشروع -زنا- در اسلام حرام است چه عوارضی دارد که از آن نهی شده ایم؟
چرا خداوند در سوره حمد می فرماید: «ستایش مخصوص خداست.» نمی فرماید «ستایش مخصوص من است»
برخی خوشی و شادی را در لذت های زودگذر دنیایی می دانند و افراد مذهبی را افرادی می دانند
در ازدواج ملاک های اصلی و فرعی کدامند؟ و ملاک های فرعی تا چه اندازه قابل توجه و اهمیت
Accessing static class variables in C++?
What is the exact definition of instance variable?
Java Generics Wildcarding With Multiple Classes
How can I get the class object, when I only know the classname at runtime
Get an object properties list in Objective-C
In which order should classes be declared in C++?
JarScan, scan all JAR files in all subfolders for specific class
How to “scan” the full list of currently-installed VCL components
Is it legal to stub the #class method of a Mock object when using RSpec in a Ruby on Rails application?
C# class objects

آیا در مورد شفاعت ائمه(ع) و پیامبر(ص) در قرآن اشاره شده است و آنها ما را در قیامت شفاعت




    آیا در مورد شفاعت ائمه(ع) و پیامبر(ص) در قرآن اشاره شده است و آنها ما را در قیامت شفاعت می کنند یا نه؟

پاسخ :


علت بینش عمیق پیامبران نسبت به گناهان چیست؟

1:



تناقض میان حدیثی که می فرماید:- «کسی که در دنیا قطره اشکی برای امام حسین(ع) بریزد در



در مورد ارث زن توضیح دهید؟ قوانین ارث در قانون مدنی را توضیح دهید؟ قوانین ارث در دوران
کلمه شفاعت از ریشه شفع ، به معنی جفت گرفته شده هست و نقطه مقابل اون ( ( وتر ) ) به معنی تک و تنها هست .


سوره توبه آیه 84 در مورد « ... سپس به سوی کسی که آگاه از پنهان و آشکار است باز می گردید و
سپس به ضمیمه شدن فرد برتر وقوی تری برای کمک به فرد ضعیف تر اطلاق گردیده هست ، ( تفسیر نمونه ، ج 1، ص 224 ) .


آیاتی که نشان دهنده تقدم ایمان بر علم باشد را ذکر کنید و منابع شناخت را نام ببرید.با
لفظ شفاعت در عرف و شرع به دو معنی متفاوت فرموده می شود : 1- شفاعت در لسان عامه به این معنا هست که شخص شفیع ازموقعیت و شخصیت و نفوذ خود هستفاده کرده و نظر شخص صاحب قدرت رادر مورد مجازات زیردستان عوض کند .2- مفهوم دیگر شفاعت بر محوردگرگونی و تغییر موضع شفاعت شونده دور می زند، یعنی شخص شفاعت شونده موجباتی را فراهم سازد که از یک وضع نامطلوب و در خور کیفر بیرون آمده و به وسیله ارتباط با شفیع خود را در وضع مطلوبی برنامه دهدکه شایسته ومستحق بخشودگی گردد و شفاعت در اسلام از این نوع می باشد و شفاعت دراسلام همیشه از بالا به پایین هست .


در پاسخ سؤال قبلی عرض شود که: در استفتائات مراجع آمده اگر مردی بخواهد از بچه دار شدن
در این مورد شهید مطهری می گوید : ( ( فرق پايه ی شفاعت واقعی و حقیقی با شفاعت باطل و نادرست در این هست که شفاعت واقعی از خدا شروع می شود و به گناهکار ختم می گردد و درشفاعت باطل عکس اون فرض شده هست .


با سلام پسری با تحصیلات عالیه و شغل مناسب (مهندس عمران، دبیری) و به گفته واسط با اخلاق
در شفاعت حقیقی ، مشفوع عنده ،یعنی خداوند برانگیزاننده وسیله یعنی شفیع هست و در شفاعت باطل مشفوعله یعنی گناهکار برانگیزاننده او هست در شفاعت های باطل که نمونه اون در دنیا وجود دارد، شفیع صفت وسیله بودن را از ناحیه مجرم کسب کرده هست زیرا او هست که وسیله را انگیخته و به شفاعت وادار کرده هست ، اواست که وسیله را وسیله برنامه داده هست ولی در شفاعت های حق که نسبت دادن اون به انبیا و اولیا و مقربان درگاه الهی صحیح هست ، وسیله بودن شفیع از ناحیه خداست ، خداست که وسیله را وسیله برنامه داه هست ، ( مجموعه آثار، شهید مطهری ، ج 1، ص 260 و 261، انتشارات صدرا ) .


بهترین سؤالاتی که می توان از یک پسر که برای خواستگاری آمده پرسید چیست؟ چه سؤالاتی تا
آیاتی که در قراون کریم پیرامون شفاعت بحث می کند در حقیقت به چند دسته تقسیم می شود : 1- آیاتی هست که به طور مطلق شفاعت را نفی می کند : ( ( ولا یقبل منها شفاعه...

؛ ...و هیچ پذیرفته نشود شفاعت کسی درباره دیگری ...

) ) ، ( بقره ، آیه 48 ) .

( ( انفقوا مما رزقناکم من قبل ان یاتی یوم لابیع فیه و لاخله ولاشفاعه ؛ ...از اونچه روزی شما کردیم انفاق کنید پیش از اون که بیاید روزی که نه کسی برای آسایش خود چیزی تواند خرید و نه دوستی و شفاعتی به کارآید ) ) ، ( بقره ، ایه 254 ) .

( ( فما تنفعهم شفاعه الشافعین ) ) ، ( مدثر، آیه 48 ).

در این آیات راه های متصور برای نجات مجرمان غیر از ایمان و عمل صالح چه ازطریق پرداختن و عوض مادی یا پیوند و سابقه دوستی و یا مساله شفاعت نفی شده هست .

2- آیاتی هست که شفیع را منحصرا خدا معرفی می کند : ( ( مالکم من دونه من ولی ولاشفیع ؛ ...شما را غیر او هیچ یار و یاور شفیع ومددکاری نیست ) ) ، ( سجده ، آیه 4 ) .

( ( قل لله الشفاعه جمیعا؛ بگو شفاعت همه ایجاد با خداست ) ) ، ( زمر، آیه 44 )؛ 3- آیاتی هست که شفاعت را مشروطبه اذن و فرمان خدا می کند : ( ( من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه ؛ چه کسی می تواند جز به اذن خدا شفاعت کند ) ) ، ( بقره ، آیه 255 ) .

( ( ولا تنفع الشفاعه عنده الا لمن اذن له...

؛ سود نمی دهد شفاعت نزد او مگر برای اون که دستور می داد برایش ...

) ) ، ( سبا، آیه 23 )؛ 4- آیاتی هست که شرایطی برای شفاعت شونده بیان کرده هست .

گاهی این شرایط را رضایت و خشنودی خدامعرفی می کند : ( ( ولا یشفعون الا لمن ارتضی ؛ که شفاعت نمايندگان جز برای کسی که خدا از اونها خشنود هست شفاعت نمی کند ) ) ، ( انبیا، آیه 28 ) .

( ( لایملکون الشفاعه الا من اتخذ عندالرحمن عهدا ) ) ، ( مریم ، آیه 87 ) اشاره براین هست که تنها کسانی مالک شفاعت هستند که نزد خدای رحمان عهد وپیمانی دارند .امام صادق ( ع ) در تفسیر این آیه فرموده هست که موردشفاعت برنامه نمی گیرد کسی مگر اون که اعتراف کرده باشد بر ربوبیت رب العالمین و امام دانستن امیرالمومنین و امامان سپس او که عالم به جمیع احکام و شرایع اند .( ( یومیذ لاتنفع الشفاعه الا من اذن له الرحمن و رضی له قولا؛ در اون روز شفاعت هیچ کس سودی نمی بخشد جز کسی که خداوند رحمان به او اجازه داده و از فرمودار او راضی هست ) ) ، ( طه ، آیه 109 ) .

در آیه اشاره بر اون هست که : شفاعت در اونجا بی حساب نیست بلکه برنامه دقیقی دارد هم درمورد شفاعت نماينده و هم در مورد شفاعت شونده و تا هستحقاق و شایستگی در افراد برای شفاعت شدن وجود نداشته باشد شفاعت معنی ندارد، ( تفسیر نمونه ) .

بنابراین باید دانست که رضایت خدای تعالی هم برای شافع و هم برای شفاعت شونده اثر کلی داشته ، بلکه لازمه این امر هست و به صراحت می توان فرمود ؛ تنها انبیا و ایمه ( ع ) هستند که واجد این شرایط بوده وشایستگی مقام شفاعت را دارند و شفاعت شونده هم بلاشک باید از پیروی و متابعت ایشان - انبیا و ایمه ( ع ) - برخوردار بوده تا خدای تعالی اجازه شفاعت را بر ایشان صادر نماید .بنابراین شفاعتی که مورد نظر ما هست شفاعت توحیدی هست .

ویژگی های شفاعت توحیدی عبارت هست از : 1-شفاعت از بالا به پایین هست ، نه از پایین به بالا .به عبارت دیگر شفاعت جریانی هست که خود خداوند برپايه حکم و مصالحی پدید آورده هست ، نه تاثیرگذاری از پایین به بالا .2- شفیع را خداوند تعیین می کند .3-شفاعت شفیع باید به اذن خدا باشد .4- تاثیرگذاری نهایی و قبول شفاعت از سوی خداست و شفیع هیچ گونه نقش هستقلالی ندارد.

به نقل از سایت تبیان


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 08:17 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


94 out of 100 based on 84 user ratings 784 reviews