علت برتری امام علی(ع) نسبت به حضرات آدم، نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم السلام) چیست؟


علت برتری امام علی(ع) نسبت به حضرات آدم، نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم السلام) چیست؟




    علت برتری امام علی(ع) نسبت به حضرات آدم، نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم السلام) چیست؟

پاسخ :


منظور از کفاره جمع چیست و چه وقت بر انسان واجب می شود؟

1:



آیا می شه گفت وسواس ناشی از 4 عامل بحران، جهل نسبت به موضوع، تحجر ذهنی و ناهنجاری روانی

Jمقام حضرت على(ع) افضل از دیگر انبیا غیر از حضرت خاتم المرسلین مى‏باشد.


دختری 25 ساله تحصیلکرده (مهندس) خوش قیافه خوش پوش معتقد به احکام و دستورات دین (نماز،
در...">
علت برتری امام علی(ع) نسبت به حضرات آدم، نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم السلام) چیست؟

اینجانب دختری بیست و هفت ساله هستم و مشکلم اینه که خواستگار ندارم تا باهاش ازدواج کنم
Jمقام حضرت على(ع) افضل از دیگر انبیا غیر از حضرت خاتم المرسلین مى‏باشد.


من پسری 21 ساله و دانشجو هستم. اما سؤالی که از شما دارم این است که من نگرانی ای دارم و
دررابطه با دلیل این مسأله ابتدا باید توجه داشته باشید که نوعا در مسائل مختلف سه گونه هستدلال وجود دارد: عقلى نقلى و حسى.

تفاوت شهود رحمانی و شهود شیطانی چیست؟ و چگونه می توان آن دو را از هم تمیز داد؟
(1) دلایل عقلى در رابطه با امور کلى مى‏باشند و در چنین موردى که مقایسه دو امر جزئى هست نباید در جست وجوى اون بود.


بدون مقدمه عرض می کنم من در یک سازمانی کارمند هستم و یکی از همکارانم را خیلی دوست می
زیرا خارج از قلمرو براهین عقلى هست.

اگر حیوانات و پرندگانی که خون جهنده دارند و یا خوردن گوشت آنها حرام است را بکشیم و داخل
(2) دلیل حسى نیز وجود ندارد زیرا اولا ما نظاره‏گر تمام اعمال و حرکات اونها نیستیم تا با مقایسه شهودى از طریق کنش اونها حکم به برترى یکى بر دیگرى نماییم.

ثانیا اصلا فضایل و مقامات تجربه پذیر نیستند مگر اون که خواصى از طریق تجربه باطنى حقایقى را دریافت دارند.
(3) تنها مى‏ماند دلیل نقلى.

این گونه ادله نیز چند دسته‏اند: روایات خاص و صریح روایات صریح و عام و روایات غیر صریح.

الف) دسته اول روایاتى هست که به صراحت بر فضیلت امیرالمومنین(ع) بر شخص حضرت ابراهیم(ع)دلالت دارد.

مانند احتجاج خود اون حضرت.

چنان که در احتجاج طبرسى آمده هست که از اون حضرت پیرامون این مسأله سوال شد و فرمودند: من از ابراهیم(ع) برتر مى‏باشم.

زیرا وقتى خداوند از قیامت و برانگیخته شدن مردگان با وى سخن فرمود از خداوند درخواست نمود که چگونگى اون را به وى بنمایاند.

خطاب آمد: « اولم تومن؟» جواب داد:« لیطمئن قلبى ».

ولى من در مرتبه‏اى از یقین هستم که: لو کشف الغطأ ما ازددت یقینا؛ اگر همه پرده‏هاى غیب کنار رود اندکى بر یقینم اضافه کرده نگردد زیرا اون را اندک کاستى نیست تا بدین وسیله جبران گردد.

ب) روایات عام اونهایند که فضیلت امیرالموءمنین(ع) بر دیگر انبیا را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون اونکه در اونها نام شخص حضرت ابراهیم (ع) ذکر شده باشد.
از جمله در جلد 11 بحارالانوار (ص 139 ب 2 ح 6) آمده هست: « قال رسول‏الله(ص): ان الله فضل انبیائه المرسلین على ملائکه المقربین و فضلنى على جمیع النبیین و المرسلین و الفضل بعدى لک یا على و للملائکه من بعدک ».

این مضمون در جلد 26 ص 335 نیز آمده هست.

ج) دسته سوم روایاتى هست که لفظا و صراحتا فضیلت بربرترى حکم نمى‏رانند.

بلکه برترى پنج تن از دیگر مخلوقات از اونها هستنباط و کشف مى‏شود.

از جمله:
1- احادیثى که نشان مى‏دهد حضرت آدم (ع) نور پنج تن را درعرش الهى مشاهده کرد.
2- احادیثى که پیرامون توسل‏انبیاى گذشته به اهل بیت وجود دارد.
3- حدیث قدسى مرسله‏اى که در اون خداوند به پیامبر (ص) فرموده هست: «اگر تو نبودى جهان را نمى‏آفریدم و اگر على نبود تو را نمى‏آفریدم و اگر فاطمه نبود هیچ یک را».J


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 03:56 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 72 user ratings 322 reviews