راه نزدیک شدن به امام زمان(عج) را بیشتر توضیح دهید؟


راه نزدیک شدن به امام زمان(عج) را بیشتر توضیح دهید؟




    راه نزدیک شدن به امام زمان(عج) را بیشتر توضیح دهید؟

پاسخ :


چرا زنان سرپرست خانوار دیه ای برابر مردان ندارند؟ دلیل عقلانی بیاورید.

1:



در رابطه با غیبت و حدود آن توضیح بدهید که آیا مثلا پشت سر میت یا فردی که به سن بلوغ نرسیده،

ارتباط با امام وقت(عج) و دیگر اولیاى الهى و نزدیک شدن به اونان نیاز به سنخیت با اونان دارد.


مادر بزرگم همیشه غیبت می کند، خیلی وقتها بد است که من به او بگویم غیبت نکن، چه باید کرد؟
به دست آوردن سنخیت با اولیاى الهى نیاز به تحقّق دو بُعد؛ یعنى، معرفت و عمل دارد.


اگر عقیده شیعه در مورد خلفای سه گانه بعد از پیامبر را بپذیریم، نامگذاری تعدادی از فرزندان
اگر کسى خود را به اولیاى الهى شبیه نمود، به لقاى اونان نیز واصل خواهد شد.


عالم زر و روز الست چیست؟ به طور کامل تشریح کنید.
نوریان مرنوریان را طالبند ناریان مرناریان را جاذبند اونچه وظیفه ماست تشبه به اون حضرات و پیمودن راه اونان هست .


عالم برزخ چه عالمی است؟ آیا جسم هم در عالم برزخ است یا فقط روح انسان در این عالم است؟
ما باید در همه حال سرباز آماده اون حضرت بوده و همواره در خدمت ایشان باشیم.


اولین موجودی که خدا خلق کرده، چه موجودی بوده است؟ خدا قبل از پیدایش موجودات، چه کار
این مسأله را آیه 200 سوره آل عمران بیان فرموده: «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقواللّه‏ لعلّکم تفلحون؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید، استقامت کنید و یکدیگر را به استقامت وادارید و مرابطه نمایید و تقوا و خداترسى را پیشه سازید، باشد که رستگار شوید».


در چه شرایطی می شود، خمس بخشید؟ چگونه خمس را می توان به صورت اقساط داد؟
امام باقر(ع) در تفسیر این آیه شریفه مى‏فرمایند: «استقامت کنید بر اداى فرایض (یعنى در انجام تکالیف الهى هستقامت داشته باشید) و در برابر دشمنان پایدارى کنید و با امامتان (که انتظارش را مى‏کشید) مرابطه نمایید»، (کتاب الغنیه، شیخ مفید، ص 105).

قراون راجع به حضرت مهدى و اصحاب ایشان مى‏فرماید: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوه وآتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهو عن المنکر؛ کسانى که اگر در زمین به اونان توانایى دهیم نماز را بپا داشته و زکات (به مستحق) بخشیده و به معروف امر نموده و از منکر نهى نمايند»، (حج، آیه 41).

امام باقر(ع) در تفسیر این آیه مى‏فرمایند: «این آیه براى آل محمد(ع) هست؛ یعنى، مهدى(عج) و اصحاب او»، (تفسیر قمّى، ج 2، ص 87).

در نتیجه اگر ما هم مى‏خواهیم از اصحاب و یاران اون حضرت باشیم، باید به این امور اهتمام ورزیم..

ارتباط با امام وقت یعنى خود را به رشته ولایت او بستن و بر خدمت و پیروى و یارى او گردن نهادن و این یکى از ارکان ایمان هست که آدمى خود را به امام خویش مربوط سازد و از او جدا نشود.

پیوستگى با او یعنى مطیع او بودن.

اونچه در روایات زیاد سفارش شده هست انتظار فرج هست ما باید ارتباط معنوى خود را با امام وقت(عج) با عمل به دستورات اون حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داری مو اون را در دل و ظاهر جلوه‏گر کنیم.

در روایات متعدد داریم که در وقت غییبت امام وقت(ع) بهترین اعمال انتظار فرج هست.انتظار فرج یعنى: الف) معرفت امام معصوم و عادل و پیشواى فضیلت.

ب) ایمان به امامت و قیادت رهبرى الهى و عدالت پیشه.

ج) عشق به عدالت و ارزش‏هاى انسانى.

ه) امید به آینده‏اى روشن و نوید بخش.

ک) تلاش براى برقرارى حکومتى عدل پیشه و عدل گستر.

ح) رعایت موازین و قوانین دینى و اخلاقى.

خ) داشتن روحیه تعهد و مسؤولیت‏پذیرى.

این انتظار فرج هست که بهترین عمل و عبادت هست و چنین منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در وقت غیبت از دنیا برود به منزله کسانى هست که پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى‏نمايند، (بحارالانوار ج 52 ص 125 ).

پس «سنخیت» نخستین و مهمترین شرط برای رسیدن به امام هست .

سنخیت، علت انضمام هست؛ و دو شی تنها به این شرط می توانند به هم منضم شوند و پیوستگی یابند که از سنخیت نسبت به یکدیگر بهره مند باشند.

حال اگر کسی سنخیت با عالم ماده و مادیات داشته باشد، نمی تواند همسنخ عالم مجردات باشد و با فرشتگان و برتر از اونان، حضرت ولی عصر(عج) از تباط بربرنامه کند.
تخلیه نفس از رذائل اخلاقی و تحلیه اون به صفات پسندیده، تنها راه ایجاد سنخیت و نزدیکی به اون حضرت هست؛ چه، مادام که نفس انسان از صفات رذیله تخلیه نشود و به صفات حمیده آزین نبندد، حجابهای نفسانی مانع از دیدن خورشید وجود اون حضرت هست.
به عنوان مثال، می توان اشاره کرد که اگر چه خورشید در تمامی ساعات در حال افروختن و نورافشانی هست، اما مادام که دیوارهای ضخیم خانه در میان باشد ساکنان خانه نمی توانند از اون نورافروزنده هستفاده نمايند.

حال اگر بجای این دیوارها ، شیشه هائی لطیف به کار برده شود، کسانی که در پشت این شیشه ها برنامه دارند می توانند از اون نور هستفاده نمايند؛ و اگر فرض کنیم که شیشه ای نیز در میان نباشد، در اون صورت اینان می توانند از گرمای خورشید نیز بهره برند.
تخلیه و تحلیه نیز همین نقش را برعهده دارند؛ چه، برداشتن حجابهای ضخیم ظلمانی و جانشین کردن حجابهای نورانی به جای اون، و زان پس خلاصی یافتن از همین حجابهای نورانی نیز تنها با همین دو بدست می آید .تاکید ائمه هدی بر اینکه «اگر دو روز از عمر یک انسان مساوی هم باشد و در این روز او حرکتی کمالی در پیش نداشته باشد،‌زیانکار هست» نیز، از همین باب بوده هست.

چه،‌ آدمی تنها در صورتی در مسیر تکامل گام نهاده و هر روزش بهتر از روز قبل می باشدکه در هر لحظه در پی ستردن صفتی رذیله و آذین بستن نفس به صفتی حمیده باشد.

در این صورت هست که به تدریج نفس به چنان مرتبه ای از شفافیت و نورانیت می رسد که می تواند از خورشید وجود مبارک حضرت حجت (عج) ـ که شمس عالم هستی هستند ـ بهره برده و به ملاقات ایشان نائل شود.

بزرگان بر این مطلب اتفاق دارند که اگر شرائط تشرف حاصل شود، خود حضرت عنایت می نمايند و فرد لائق را به محضر خود می پذیرند.

در هر حال راه های نزدیک شدن ود ارتباط با امام وقت (عج) به طور خلاصه عبارت هست از :

1 ـ طهارت نفس:
اولین طریق عالی برای ارتباط با حضرت مهدی (عج) انجام دادن واجبات و ترک معاصی و گناهان هست.

ما اگر در کلاس پاکی به این مرتبه برسیم: 1 ـ اعضا و جوارح ما پاک از گناه بشود.

2 ـ ذهن و افکار ما از خیالات و اوهام پاک بشود.

3 ـ قلب ما از رذایل اخلاقی پاک شود و در این سه بعد طهارت، پاک بشویم، اون گاه هست که راه به سوی امام وقت (عج) مانند اتوبان و شاهراه باز هست.یکى از شرایط دورى انسان از امام وقت(عج) و قطع ارتباط روحى و معنوى و ناخشنودى اون حضرت، ارتکاب محرّمات الهى و گناهان هست.
اون حضرت در توقیع شریف به شیخ مفید)ره( مى‏فرماید: «شما مکلّف هستید که اوامر و دستورات ما را به دوستانمان برسانید، با اینکه ما بر پايه فرمان خداوند بزرگ و صلاح واقعى خود و شیعیانمان - تا وقتى که حکومت بر دنیا در اختیار ستمگران هست - در نقطه‏اى دور و پنهان از دیده‏ها به سر مى‏بریم ؛ ولى از تمام حوادث و ماجراهایى که بر شما مى‏گذرد، کاملاً مطّلع هستیم و هیچ‏چیز از اخبار شما بر ما پوشیده نیست.

از خطاها و گناهانى که بندگان صالح خداوند، از اونها دورى مى‏نمايند ؛ اما شما اونها را مرتکب مى‏شوید نیز با خبریم.

از عهدشکنى‏ها و پشت سر گذاشتن عهد و پیمان‏ها با اطلاعیم...

پس از خداوند بترسید و تقوا پیشه کنید و ما خاندان رسالت را مدد رسانید...

سعى کنید اعمالتان به گونه‏اى باشد که شما را به ما نزدیک سازد و از گناهانى که موجبات نارضایتى ما را فراهم مى‏نماید، بترسید و دورى کنید...»(1)
بر پايه این توقیع شریف، همه شیعیان و دوستداران حضرت، توصیه به تقوا و ورع شده‏اند و این بهترین راه دوستى و جلب خشنودى امام وقت(عج) هست ؛ همان طورى که گناهان و معاصى، باعث نارضایتى اون حضرت و قطع پیوند و ارتباط با او هست.

حتّى در توقیع دیگر، علّت طولانى شدن غیبت و عدم مشاهده و دیدار اون حضرت، گناهان و انحرافات شیعیان و دوستان اهل بیت»ع« ذکر شده هست: «...

ما عهد مى‏کنیم با شمااى دوست مخلص (شیخ مفید( که در راه ما با ظالمان مجاهده مى‏کنى ؛ هر کس از برادران دینى شما - که تقوا را سرمایه خویش برنامه دهد - از فتنه‏هاى گمراه نماينده و ظلمت خیز، در امان خواهد بود...

اونچه که موجب جدایى ما و دوستانمان گردیده و اونان را از دیدار ما محروم کرده هست، گناهان و خطاهاى اونان و تخلّف از فرمان‏هاى خداوند هست».(2)
جالب اونکه در آغاز قیام جهانى حضرت مهدى(عج) یاران و اصحاب نزدیک ایشان، پیمان و بیعت سختى با اون حضرت مى‏بندند و تعهّد مى‏نمايند که از گناهان و انحرافات دورى جویند و از ظلم و فسادگرى بپرهیزند.

امیرمؤمنان على»ع«، در ضمن یک حدیث طولانى، در وصف بیعت یاران امام وقت(عج) چنین مى‏فرماید:
با او بیعت مى‏نمايند که هرگز:
دزدى ننمايند « یبایعون على اَن یَسرَقوا«
زنا ننمايند « ولا یَزنوا«
مسلمانى را دشنام ندهند « و لا یَسُبّوا مسلماً«
خون کسى را به ناحقّ نریزند « و لا یقتلوا مُحرماً«
به آبروى کسى لطمه نزنند « و لا یهتک حریماً مُحرّماً«
به خانه کسى هجوم نبرند « و لا یهجموا منزلاً«
کسى را به ناحق نزنند « و لا یضربوا احداً الاّ بالحقّ«
طلا، نقره، گندم و جو ذخیره ننمايند « و لا یکنزوا ذهباً و لا فضّه و لا بُرّاً و لا شعیراً«
مال یتیم را نخورند « ولا یأکلوا مالَ الیتیم«
در مورد چیزى که یقین ندارند، گواهى ندهند « و لا یشهدوا بما لا یَعلمون«
مسجدى را خراب ننمايند « ولا یُخرِبوا مسجداً«
مشروب نخورند « و لا یَشربوا مسکراً«
حریر و خز نپوشند « و لا یلبَسوا الخزّ و لا الحریر«
در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند « و لا یتمنطقوا بالذّهب«
راه را بر کسى نبندند « و لا یقطعوا طریقاً«
راه را نا امن ننمايند « و لا یخیفوا سبیلاً«
گرد همجنس بازى نگرایند « و لا یَفسقوا بغُلام«
خوراکى را از گندم و جو انبار ننمايند « ولا یحبسوا طعاماً مِن بُرّ و لا شعیر«
به کم قناعت نمايند « و یرضَونَ بالقلیلِ«
طرفدار پاکى باشند « و یَشَتّمونَ على الطیّب«
از پلیدى گریزان باشند « و یکرهون النجاسه و...»(3)
پس گناهان و رذایل اخلاقى، عامل مهمى در محرومیت انسان از عنایات امام وقت(عج) هست.

با این حال باید دانست که امام هر وقت، مظهر رحمت و رأفت الهى و واسطه فیض بین خالق و مخلوق هست.

تمام نعمت‏ها به برکت وجود امام و حجّت هر وقت به امت مى‏رسد و تمام بلاها نیز به برکت وجود او رفع مى‏شود و با اندکى اشتباه و خطایى، این الطاف و برکات از انسان دریغ نمى‏گردد.

او مظهر رحمت الهى هست و هیچ سود و منفعتى را از دیگران توقّع ندارد و جز در راه منافع اونان قدم بر نمى‏دارد.

در عنایت و لطف او، هیچ بخل و کاستى راه ندارد.به همین جهت امام وقت دست گناه کاران را مى‏گیرد و اونان را از غرقاب گناه نجات مى دهد وبا هدایت‏هاى باطنى و خدایى خود،اونها را به خدا نزدیک مى‏کندو
اون حضرت در سخنان خیرخواهانه‏اى مى‏فرماید: «پس باید هر یک از شما (شیعیان(، کارهایى را که موجب جلبِ محبّت مى‏گردد، اجرا کنید و باید از کارهاى ناپسندى که خشم و غضب ما را در پى دارد، اجتناب کنید.

پس (آگاه باشید که( مرگ آدمى ناگهان مى‏رسد که در اون، دیگر توبه سودى نمى‏رساند و ندامت، نمى‏تواند او را از عذاب برهاند».(4)
در پایان توصیه مى‏شود، ارتباط خود را با مطالعهدعا و انجام اعمال نیک، با امام وقت(عج) پررنگ‏تر کنید و خود را همیشه مدیون و بدهکار او بدانید.

اگر دعاها و خواسته‏ها، همراه با گریه، پشیمانى و اشک شوق باشد، احتمال هستجابت اون بیشتر هست ؛ پس سوز و ندبه خود را با مطالعهدعاى عهد و ندبه، فراخوان دارید و در عین حال هستغفار و توبه را فراموش نکنید.

بهترین شفیع در بارگاه الهى براى آمرزش گناهان، امام معصوم هست و دعاى او در حق شیعیانش به یقین اجابت مى‏شود.(5)


2 ـ ایثار و از خودگذشتگی:
دومین راه برای رسیدن به محضر مبارک و نورانی آقا امام وقت (عج) ایثار هست؛یعنی انسان یک خواهش های نفسانی دارد، یک محبت های مجازی به دنیا دارد که اگر موفق شد و از شهوت گذشت، از غضب گذشت و از دنیا گذشت و عبور کرد، به برکت ایثار و از خودگذشتگی و پا روی نفس اماره گذاشتن، به خدا می رسد به امام وقت (عج) می رسد، به حقایق و معارف می رسد.

شرط پايه ی ایثار و از خودگذشتگی هست.

3 ـ گریستن بر اباعبدالله (ع)
سومین وسیله ارتباطی، گریه برای ابی عبدالله الحسین(ع) و مطالعهزیارت عاشورا و توسل به حضرت خامس آل عباست.
چگونه گریه بر امام حسین (ع) انسان را به امام وقت (عج) پیوند می دهد؟ عاملی که باعث شده هست من از امامم بریده ام، پرده ضخیم گناه و رذایل هست که آمده هست و جلو قلب من و چشم دلم پرده کشیده هست و من نمی توانم آقایم را با شناخت زیارت کنم.

عامل بریدگی، گناه هست و گریه بر امام حسین (ع) به منزله از بین برنده گناه هست.

پوشش وقتی چرک شود اگر چرک و آلودگی کم هست، با شستنش با آب، پاک می شود.

گاهی چرک و آلودگی کم نیست، احتیاج به صابون و پودر رختشویی دارد، اما گاهی با آب و صابون و پودر کار درست نمی شود، باید از مواد پاک نماينده قوی تر هستفاده کرد تا آلودگی و لک پوشش از بین برود.

4 ـ برخورداری از ویژگی های مرتبطین با حضرت:
یک طریق بس اصیل و پايه ی برای ارتباط با امام وقت (عج) این هست که به حالات و جریانات مشرفین به محضر مبارک امام وقت (عج) مراجعه کنیم و ببینیم، سید ابن طاووس ها، سید بحر العلوم ها، علامه حلی ها و امثال این شخصیت های عظیم الشان از چه ویژگی هایی برخوردار بوده اند، ما نیز اون ویژگی ها را در زندگی کشف بکنیم.

اگر ما تبعیت کردیم و اون ویژگی ها را به دست آوردیم، برای ما نیز راه به سوی امام وقت (عج) باز می شود.

5.همسانی با امام
منتظران واقعى، وضعیت فکرى، روحى و عملى خود را به گونه‏اى سامان مى‏بخشند که همسانی زیادی با امام وقت(عج) داشته باشد.

به طور کلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى (افکار، صفات و اعمال) هست و هیچ انسانى از این قاعده مستثنا نیست.

اگر کسى بخواهد به انسان دیگرى نزدیک شود، چاره‏اى ندارد جز اینکه بکوشد نوع اعتقاد، باورها، صفات و رفتار خود را به ایشان نزدیک سازد تا از این طریق شیعه و پیرو واقعى او باشند.

6.کسب فضایل اخلاقی
یکى دیگر از راه های ارتباط معنوی با امام ,آراستن درون با فضایل انسانى و چنگ زدن به مکارم اخلاقى هست ؛ یعنى، همان طور که قراون مى‏فرماید: «اگر مى‏خواهید محبوب خدا باشید، تقوا پیشگى کنید» ؛ این قانون در مورد حضرت مهدى(عج) نیز هست.
بسى فرمودند از عیسى و مهدى‏مجرّد شو، تو هم عیساى عهدى‏
ز مهدى گر چه روزى چند پیشى‏بکش دجّال خود، مهدىّ خویشى‏
چو تو در معرفت، چون طفل مهدى‏چه دانى، قدر علم و فضل مهدى؟!
به نور علم مى‏کن دیده روشن‏که تا بتوانیش هر لحظه دیدن
ر.ک: کنزالحقایق، شیخ محمود شبسترى.


از امام صادق«ع» نقل شده هست: «براى صاحب الامر، غیبتى طولانى هست ؛ در این دوران هر کس باید تقوا پیشه سازد و به دین خود چنگ زند» الغیبه النعمانى، ص 250، باب 14، ح 5..

7.ذکر همیشگی امام
کسی که خواهان ارتباط قلبی با امام عصر هست ,از یاد و نام محبوب خود غافل نمى‏شود و پیوسته در فکر و اندیشه او هست.

شخص مؤمن، در هیچ حالى از حالات و هیچ وقتى از اوقات و هیچ مکانى از مکان‏ها، از یاد امامش و انتظار قدوم مبارک او، خالى و فارغ نیست.
روایت شده هست: وقتى امام موسى بن جعفر«ع» از امام غایب و نعمت باطنى خدا یاد کرد، فردى پرسید: آیا از امامان کسى غایب مى‏شود؟ فرمود: «نعم یغیبُ عن اَبصارِ النّاس شخصُهُ و لا یَغیبُ عن قُلوبِ المؤمنین ذِکرُهُ و هو الثّانى عَشر منّا»؛ علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 51، ص 150.

؛ «بلى، شخص او از دیدگاه‏هاى امت غایب مى‏شود ؛ ولى یاد او از دل‏هاى مؤمنان نهان نمى‏شود و او دوازدهمین نفر از ما هست».

8.

عشق سرشار
یکی دیگر از راههای ارتباط روحی با امام وقت(عج)، مهرورزى و محبّت سرشار به اون حضرت هست.

البته این محبت و مهرورزى دو طرفه هست ؛ زیرا امام معصوم نیز شیعیان و یاران خود را دوست دارد و شفیق و دلسوز اونها هست: «(الامام‏) الانیسُ الرفیق و الوالدِ الشفیقُ و الاخُ الشفیق...»؛ کافى، ج 1، ص 191، ح 1.

؛ «امام همدم و رفیق، پدر مهربان و برادر دلسوز هست».
پیامبر اکرم«ص» درباره لزوم دوستى حضرت مهدى(عج) مى‏فرماید:
«مَن اَحَبّ اَن یَلقى اللّه و قَد کَمل ایمانُهُ و حَسُنَ اِسلامُهُ فَلیَتَوَلَّ الحُجّه صاحب الوقت المنتظر»؛ بحارالانوار، ج 36، ص 296، ح 125.

؛ «هر کس دوست دارد خدا را ملاقات کند ؛ در حالى که ایمانش کامل و اسلامش نیکو باشد، پس باید دوستدار حضرت حجّت، صاحب الوقت منتظر باشد».
خود امام مهدى(عج) نیز امت را به کارهایى سفارش فرموده که موجب ازدیاد محبّت و مودّت مى‏شود: «هر یک از شما باید به امورى بپردازد که او را به محبّت ما نزدیک کند و از کارهایى که ناخوشایند ما هست، دورى جوید ؛ زیرا ظهور ما به صورت ناگهانى فرا مى‏رسد» همان، ج 53، ص 176..
دوستى و عشق امام وقت(عج) داراى برکات وآثارى هست که بایددر پاسداشت و تعمیق اونها کوشید و هر روز این عشق خدایى، را عمیق‏تر کرد.

براى این کار توصیه مى‏شود: امام وقت خود را بیشتر بشناسید و با اوصاف، کمالات، ایده‏ها و اهداف و زندگى اون حضرت آشنا شوید.

وجود مقدس ولى عصر و معرفت ایشان، همان دینى هست که خداى متعال از بندگان خواسته و بر پیامبرش نازل فرموده و در قیامت در مورد اون سوال خواهد فرمود.

امام رضاعلیه السلام مى‏فرماید: «بر خداوند هست که دوستان ما را که به حق به مقام ولایت و معرفت ما پیشوایان نائل شده‏اند همدم و رفیق پیامبران، راستگویان، شهیدان و شایستگان برنامه دهد و اونان نیکو رفقایى هستند«.

(بحار الانوار، ج 23، ص 307، ح 4)


9.

حزن و اندوه و ندبه‏
محزون بودن در فراق امام مهدى(عج)، ندبه و اظهار شوق به لقاى او ,باعث نزدیکی انسان به امام خود می شود.
امام حسن عسکرى«ع» فرمود: «لا تزالُ شیعتنا فى حُزنٍ حتّى یظهَر وَلَدى الّذى بشّر به النبى«ص»»؛ یوم الخلاص، ج 1، ص 392، ح 445.

؛ «شیعیان ما در یک اندوه دائم به سر مى‏برند تا فرزندم - که پیامبر«ص» نوید ظهورش را داده هست - ظاهر شود».

10.

اظهار اشتیاق و چشم به راه بودن‏
شور طلب و علاقه دیدار یار و اظهار شیدایى و اشتیاق به محبوب، از ویژگى‏هاى بارز منتظران هست ؛ چنان که در دعاى ندبه آمده هست: «لیتَ شِعرى اَینَ هستَقرّت بِکَ النّوى بَل اَىُّ ارض تُقِلُّک اَو ثَرى ابرضوى ام غیرها ام ذى طوى...»؛ اقبال الاعمال، ص 298.

؛ «اى کاش مى‏دانستم در چه جایى منزل گرفته‏اى و چه سرزمین و مکان تو را در بر گرفته هست! آیا در کوه رضوى هستى و یا در جاى دیگر و یا در ذى‏طوى هستى...».
امام على«ع» وقتى از امام مهدى(عج) و صفات اون حضرت مى‏گوید ؛ ناگاه از درون سینه آهى مى‏کشد و شوق دیدار اون بزرگوار را ابراز مى‏دارد.


11.

مطالعهدعا وزیارت
در رابطه با امام وقت(عج)، دعاها و زیارت‏هاى فراوانى نقل شده که در کتب ادعیه موجود هست و در کتابى به نام صحیفه مهدیه نیز گردآمده هست.

به بعضى از این دعاها و زیارت‏ها اشاره مى‏شود.
الف .

دعاى ندبه ؛ مهم‏ترین دعاها در عصر غیبت، دعاى ندبه هست که سفارش فراوانى به مطالعهاون شده هست.
صدرالاسلام همدانى در کتاب تکالیف الأنام مى‏گوید: از خواص دعاى ندبه این هست که اگر در جایى با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامین عالى اون خوانده شود، عنایت و توجه امام وقت(عج) را به اون مکان جلب مى‏کند، بلکه اون حضرت در اونجا حضور مى‏یابد، چنان که در بعضى جاها اتفاق افتاده هست تکالیف الأنام فى غیبه الامام، ص 197..
علامه مجلسى نیز در کتاب زاد المعاد با سند معتبر از امام صادق«ع» نقل مى‏کند: «قرائت دعاى ندبه در اعیاد چهارگانه: روز جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیر» مستحب هست» زاد المعاد، ص 491..
ب.

دعا براى ظهور امام وقت(عج) در روز جمعه ؛ شیخ طوسى اون را در مصباح المتهجد نقل کرده هست: «اللهم اجعل صلاتک و صلواتِ ملائکتکَ و رُسُلِکَ على محمد و آل محمد وعجِّل فَرَجهم»؛ یا بگوید: «اللهم صل على محمد و آل محمد و عجّل فرجهم»؛ مصباح المتهجد، ص 284..
ج.

صلوات ضرّاب اصفهانى ؛ «اللهم صل على محمد سید المرسلین و خاتم النبیین...

اللهم و صل على ولیّکَ المُحیى سنّتک القائم بامرک...»؛.

این دعا در چند کتاب از کتاب‏هاى معتبر و با سندهاى معتبر روایت شده هست و همیشه مى‏توان اون را خواند همان، ص 406 ؛ البلد الامین، ص 120 ؛ دلائل الامامه، ص 549..
د.

صلوات بر امام وقت(عج) ؛ «اللهم صل على ولیک و ابن اولیائک الّذین فرضت طاعتهم...

الهم انتصر به لدینک وانصر به اولیائک و اولیاءه...»؛ مصباح المتهجد، ص 405..
ه.

دعاى فرج «الهى عظم البلاء» ؛ مرحوم کفعمى در کتاب البلد الامین دعایى را بر حضرت‏امام وقت(عج) نقل‏مى‏کند که اون‏حضرت این دعا را به مردى زندانى یاد داد و سپس خواندن، او از زندان آزاد شد: «الهى عظم البلاءُ و بَرِحَ الخفاءُ وَانکَشَفَ الغطاءُ وانقطع الرّجاء...»؛ البلد الامین، ص 607 ؛ مزار شهید، ص 231.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک:
الف.

مهدویت (پس از ظهور),رحیم کارگر,نشر معارف

ب.مهدویت (پیش از ظهور )،رحیم کارگر ،نشر معارف

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 12 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 11:52 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


94 out of 100 based on 64 user ratings 814 reviews