در قرآن چند آیه به حضرت مهدی(ع) اختصاص دارد و در چه سوره هایی؟

آیا می شود در شروع قرائت قرآن کریم از آیه ای غیر از آیه اول مثلا از آیه چهارم یا ... بعد
حدود قوامیت مرد بر همسرش که در آیه 34 سوره نساء آمده در چه آیات دیگری از قرآن تعیین شده
منظور از واژه تخافون که در آیه 34 سوره نساء آمده چیست؟ آیا ترس از نشوز است و یا دیدن نشانه
آیا آشامیدن مشروبات الکلی در حد کم که منجر به مستی نگردد، منافاتی با نمازخواندن و انجام
آیا در قرآن کریم آشامیدن مسکرات منع شده است یا دستور بر خودداری از آشامیدن شده است؟
زن و شوهر در صورت نداشتن فرزند به چه صورتی از هم ارث می برند؟( هیچ کدام پدرشان در قید
Class method and variable with same name, compile error in C++ not in Java?
Missing symbol after compiling swig interface
What advantage does C++ have over .NET when it comes to to game development and apps like VirtualBox
What is the best approach for IPC between Java and C++?
Is there a way to call an unmanaged (not COM) dll from C# application?
LoaderLock error on program termination
How to start writing a PHP5 extension in C++
Free static code scanner for C/C++/C# [closed]
Uploading big files over HTTP
Java: No interface implementation?

در قرآن چند آیه به حضرت مهدی(ع) اختصاص دارد و در چه سوره هایی؟




    در قرآن چند آیه به حضرت مهدی(ع) اختصاص دارد و در چه سوره هایی؟

پاسخ :


برای فرار از اعتیاد به موسیقی باید چه کرد؟

1:



چگونه وقتی کره زمین گرد است می گویند خانه خدا وسط آن قرار دارد مثلا یک توپ که وسط معینی



فلسفه گفتن سه بار تکبیر بعد از نماز چیست؟
برای اینکه مشخص شود چند بار آمدن موعود در قراون ذکر شده ، نیاز به بیان مقدمه ای هست .


چگونه وقتی کره زمین گرد است می گویند رو به قبله نماز بخوانیم در صورتی که با گرد بودن
از دو دسته آیات قراون، می توان برای وجود حضرت ولی عصر (عج) و ظهور اون حضرت هستفاده نمود: البته باید دانست که قراون به صورت کلی سخن می گوید و برای تشریح و تفسیر اون باید به سراغ آگاهان از حقایق قراونی ـ معصومین (ع) ـ رفت که «الراسخون فی العلم» (آل عمران7) هستند.


چرا هنگام ریختن خاک روی مرده باید موقع دادن بیل به نفر بعد، بیل را باید انداخت روی زمین
به عبارت دیگر، وظیفه و مسئولیت روشنگری و بیان مقصود آیات قراون به حجت های الهی واگذار شده هست.


در کدام یک از قسمتهای نماز می شود به صورت فارسی با خدا صحبت کرد؟ من شنیده ام که در قنوت
(حدیث ثقلین، مستدرک حاکم، ج 3 ، ص 148، طبع داردالمعرفه، بیروت)

سیاست اتحاد جماهیر شوروی سابق در خلیج فارس را بیان کنید؟
از دو دسته آیات قراون، می توان برای وجود حضرت ولی عصر (عج) و ظهور اون حضرت هستفاده نمود:

در مورد خلیج فارس بعد از جنگ سرد توضیح دهید.
1 ـ آیاتی که ضرورت وجود حجت الهی را در زمین بیان می نمايند.:
از نظر قراون کریم، در طول تاریخ زندگی بشر، هیچ گاه زمین از حجت خدا خالی نبوده و خداوند برای هر امتی فردی مناسب را برگزیده تا انسان ها را در راه رسیدن به کمال مطلوب رهنمون باشند؛ چنان که خداوند سبحان فرمود: «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ ۖ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (به درستی که تو بیم دهنده ای و برای هر جامعه راهنمایی هست.

رعد/7)
پس همواره یک بیم دهنده و هدایتگر در جوامع انسانی حضور دارد که از جانب خدا برگزیده شده هست.

امام صادق(ع) در تفسیر آیه یاد شده فرمود: «در هر وقتی امامی از خاندان ما وجود دارد که امت را به اونچه رسول الله آورده (دین اسلام) هدایت می کند».

(«و فی کل وقت امام منا یهدیهم الی ما جاء به رسول الله (ص) » (مجلسی، بحارالانوار، ج 23 ، ص 5)
از مجموع این آیه و روایت، ضرورت وجود حجت الهی به عنوان هدایت گر در هر عصر، به خوبی فهمیده می شود.
دلیل دیگر بر ضرورت وجود امام معصوم در جامعه این هست که قراون مبین و مفسر لازم دارد و به جز امام معصوم کسی به تمام معانی و خصوصیات آیات قراون از محکمات و متشابهات آگاه نیست.

پس به حکم عقل قطعی پس از رسول، امام معصوم لازم هست.

(بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین ، مخزن العرفان در تفسیرقران، ج 3، ص 39، توضیح آیه ی 44 ،نحل)
امامان معصوم (ع) مایه آرامش و امنیت هستی و واسطه فیض الهی اند و نعمات و برکات خداوند متعال به واسطه اونها و به یمن حضورشان به انسان ها داده می شود، که اگر لحظه ای برکت وجودشان نباشد، زمین اهلش را فرو می برد.

( در بحارالانوار، به مقوله ای لزوم وجود همیشگی رهبر آسمانی بر می خوریم.

(مجلسی بحارالانوار، ج 23 ، ص 56))
اما این که مصداق این امام معصوم کیست و چه هویتی دارد،‌روایات فراوانی وارد شده که بیان می دارند این فرد امام مهدی فرزند امام حسن عسکری (ع) هست و ...

.

( ر.ک: صافی، لطف الله، منتخب الاثر؛ طبرسی نوری، میرزا حسین، النجم الثاقب؛ مجلسی بحارالانوار)
2 ـ آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مومنان بر روی زمین می دهد:
بر پايه ده ها آیه از قراون کریم موضوع ظهور حضرت مهدی (عج) قابل هستناد هست.

تمرکز غالب این آیات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف برای بازستادن حق خود و رسیدن به قدرت و ایجاد یک حکومت واحد جهانی مبتنی بر حق و عدل و غلبه اسلام بر تمامی مکاتب و ادیان هست.

قراون کریم از یک سو بیان می کند این بشارت در بعضی کتب آسمانی دیگر هم آمده هست: «و همانا در زبور سپس ذکر (تورات) نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به ارث خواهند برد».

(«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» ، انبیاء /150)
از سوی دیگر این بشارت را به اراده خداوند هستناد می دهد: «و خواستیم بر مستضعفان روی زمین منت نهیم و اونان را پیشوایان و وارثان گردانیم»(قصص/5) این آیات بشارت به ظهور می دهند که در تفسیر اونها روایات زیادی وجود دارد.
در آیه ای دیگر خداوند حکومت و جانشینی مومنان و صالحان را به عنوان «وعده ی الهی» بر بندگان با ایمان خود بیان می کند و امنیت و آرامش را مژده می دهد: «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، وعده داده هست که حتماً اونان را در این زمین جانشین (خود) برنامه دهد و اون دینی را که بر ایشان پسندیده هست، به سودشان مستقر کند و بیمشان را به امنیت تبديل گرداند تا مرا عبادت نمايند و ...

».

(نور 55)
روایات معصومان (ع) این آیه را بر حضرت حجت ولی عصر‌ (عج) و اصحاب او منطبق نموده اند.

(رک: فرزی، محمدعلی، امید سبز، ص 34)
انتظار فرج نیز که خود بحثی مسبوط و مفصل هست و دلالت بر «وجود» و «ظهور» حضرت ولی عصر‌(عج) می کند، در قراون و روایات ائمه اطهار (ع) مورد اشاره برنامه گرفته هست؛ «وَارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ» (هود/93)
در حدیثی، امام رضا (ع) در تفسیر آیه ی یاد شده، انتظار فرج را موجب گشایش و آرامش دانسته اند.

(طباطبائی، محمد حسین، المیزان، ص393-394)
حاصل سخن اینکه از نظر جامعه اسلامی کلیه مفاهیم و اعتقادات اصیل اسلامی ریشه در کلام الهی دارد و پايه عقیده به ظهور امام وقت (عج) در کتاب خدا وجود دارد و این کتاب بزرگ آسمانی فرا رسیدن اون روز مبارک و فرخنده را به تمام پیروان بشارت داده هست.
آیات متعددی در شان امام مهدی (عج) هست که امامان معصوم (ع) تفسیر، تاویل و تطبیق این آیات را بر وجود مقدس امام وقت (عج) و حکومت جهانی ان عدالت گستر بیان نموده اند .

در زمینه ظهور و قیام اون حضرت و جامعه آرمانى مهدوى، مى‏توان توصیفات و اشارات زیر را از قراون به دست آورد :
1.

غلبه نهایى حقّ بر باطل و شکست جبهه کفر و فساد و نفاق ؛
2.

جانشینى و خلافت مستضعفان بر روى زمین و حاکمیت صالحان و نیکان ؛
3.

گسترش و فراگیرى دین حقّ در برهه‏اى خاص از وقت ؛
4.

از اون روز موعود، تحت عناوین ایام اللّه، وقت معلوم، روز نصرت و پیروزى و طلوع فجر و سلامتى و...

یاد شده هست ؛
5.

در آیاتى از اون حضرت با نام‏هاى نعمت باطنى، بقیه اللّه، کلمه باقیه، اولى الامر ؛ مهتدون (مهدى) ؛ اقامه نماينده نماز، مضطرّ، جنب اللَّه، حزب اللَّه، فجر، «نهار اذا تجلى» و...

نام برده هست.
6.

خداوند، ، نور خود را کامل مى‏کند ؛
7.

در اون عصر، زمین سپس مرگش، زنده مى‏شود ؛
8.

او منصور از جانب خدا و انتقام گیرنده از دشمنان هست ؛
9.

زمین، به نور پروردگار، روشن خواهد شد ؛
10.

در روز پیروزى، ایمان آوردن کافران، سودى نخواهد داشت ؛
11.

هر چه در روى زمین هست، تسلیم و مطاع او خواهند شد ؛
12.

حضرت مهدى «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ» هست ؛
13.

او تأمین نماينده امنیت و آرامش در روى زمین هست.

در مجموع می توان آیات زیر را درباره امام مهدی دانست :
ـ سوره بقره:
1 ـ آیه 1 - 3
2 ـ آیه 148
3 ـ آیه 155
ـ سوره آل عمران:
1 ـ آیه 83
2 ـ آیه 200
ـ سوره نساء:
1 ـ آیه 47
2 ـ آیه 59
3 ـ آیه 69
4 ـ آیه 77
5 ـ آیه 159
ـ سوره مائده:
1 ـ آیه 14
2 ـ آیه 89
ـ سوره انعام
1 ـ آیه 44
2 ـ آیه 89
3 ـ آیه 158
ـ سوره اعراف:
1 ـ آیه 1
2 ـ آیه 53
3 ـ آیه 128
4 ـ آیه 157
5 ـ آیه 159
ـ سوره انفال:
1 ـ آیه 39
ـ سوره توبه:
1 ـ آیه 33
2 ـ آیه 34
3 ـ آیه 36
4 ـ آیه 36
ـ سوره یونس:
1 ـ آیه 20
2 ـ آیه 24
3 ـ آیه 35
ـ سوره هود:
1 ـ آیه 8
2 ـ آیه 80
ـ سوره یوسف:
1 ـ آیه 110
ـ سوره ابراهیم:
1 ـ آیه 5
2 ـ آیه 44
3 ـ آیه 45
4 ـ آیه 46
ـ سوره حجر:
1 ـ آیه 36
2 ـ آیه 87
ـ سوره نحل:
1 ـ آیه 1
2 ـ آیه 38
3 ـ آیه 45
ـ سوره اسراء
1 ـ آیه 4-6
2 ـ آیه 8
3 ـ آیه 33
4 ـ آیه 44
ـ سوره سوره مریم:
1 ـ آیه 37
2 ـ آیه 75
ـ سوره طه
1 ـ آیه 110
2 ـ آیه 115
3 ـ آیه 135
ـ سوره انبیاء:
1 ـ آیه 11-15
2 ـ آیه 105
ـ سوره حج:
1 ـ آیه 39
2 ـ آیه 41
3 ـ آیه 60
ـ سوره مومنون:
1 ـ آیه 101
ـ سوره نور
1 ـ آیه 35
2 ـ آیه 55
ـ سوره فرقان:
1 ـ آیه 11
2 ـ آیه 26
ـ سوره شعراء:
1 ـ آیه 4
2 ـ آیه 205و206
3 ـ آیه 227
ـ سوره نمل
1 ـ آیه 62
ـ سوره قصص:
1 ـ آیه 5
ـ سوره روم:
1 ـ آیه 1-5
ـ سوره سجده:
1 ـ آیه 21
2 ـ آیه 29
ـ سوره سباء:
1 ـ آیه 18
2 ـ آیه 51-54
ـ سوره صافات:
1 ـ آیه 83
ـ سوره ص:
1 ـ آیه 88
ـ سوره زمر:
1 ـ آیه 69
ـ سوره حم سجده:
1 ـ آیه 17
2 ـ آیه 16
3 ـ آیه 53
ـ سوره شوری:
1 ـ آیه 1-2
2 ـ آیه 18
3 ـ آیه 19و20
4 ـ آیه 21
5 ـ آیه 24
6 ـ آیه 41
7 ـ آیه 45
ـ سوره زخرف:
1 ـ آیه 28
2 ـ آیه 66
ـ سوره دخان:
1 ـ آیه 1-4
ـ سوره جاثیه:
1 ـ آیه 14
ـ سوره محمد:
1 ـ آیه 18
ـ سوره فتح:
1 ـ آیه 25
2 ـ آیه 28
ـ سوره ق:
1 ـ آیه 41و42
ـ سوره ذاریات:
1 ـ آیه 23
ـ سوره طور:
1 ـ آیه 1-3
ـ سوره قمر:
1 ـ آیه 1
2 ـ آیه 2
ـ سوره رحمن:
1 ـ آیه 41
ـ سوره حدید
1 ـ آیه 16
2 ـ آیه 17
ـ سوره ممتحنه:
1 ـ آیه 13
ـ سوره صف:
1 ـ آیه 8
2 ـ آیه 9
ـ سوره ملک:
1 ـ آیه 30
ـ سوره معارج:
1 ـ آیه 1-3
2 ـ آیه 26
3 ـ آیه 44
ـ سوره جن:
1 ـ آیه 24
ـ سوره مذثر
1 ـ آیه 8-10
2 ـ آیه 11
3 ـ آیه 19و20
4 ـ آیه 31
ـ سوره تکویر:
1 ـ آیه 15و16
ـ سوره انشقاق:
1 ـ آیه 19
ـ سوره بروج:
1 ـ آیه 1
ـ سوره طارق:
1 ـ آیه 15-16
ـ سوره غاشیه:
1 ـ آیه 1-4
ـ سوره فجر:
1 ـ آیه 1-4
ـ سوره شمس:
1 ـ آیه 1-4
ـ سوره لیل:
1 ـ آیه 1-2
ـ سوره قدر:
1 ـ آیه 5
ـ سوره بینه:
1 ـ آیه 5
ـ سوره عصر:
1 ـ آیه 1-3

...............................................................................................................................
برای مطالعه بیشتر ر.ک:
1.

مهدویت(پیش از ظهور)، رحیم کارگر (نشر معارف)
2 ـ با گام های سبز انتظار، جمعی از نویسندگان، موسسه خانه خرد


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:49 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


88 out of 100 based on 58 user ratings 1108 reviews