علائم و اتفاقات آخرالزمان را کامل بیان فرمایید، وظیفه ما در این دوره چیست؟


علائم و اتفاقات آخرالزمان را کامل بیان فرمایید، وظیفه ما در این دوره چیست؟




    علائم و اتفاقات آخرالزمان را کامل بیان فرمایید، وظیفه ما در این دوره چیست؟

پاسخ :


آیا مؤذن مسجد باید تنها یک یا دو نفر باشد یا تعدد مؤذنان ایرادی ندارد؟ آیا اشخاصی می

1:



لطف کنید در مورد اختیار و قدرت انتخاب انسان در کارها و حد و میزان آن از نگاه قرآن و عترت

بیان همه علایم آخر الوقت در یک جواب نمی گنجد وتنها می توان به بعضی از ابعاد اون اشاره کرد :

هر چیزی رو خدا آفریده و از ابتدای هستی با آینده همه چیز را خدا آفریده یعنی خالق هر چیزی


مگر یکی از صفات خدا عادل نیست پس چرا دو بچه که به دنیا می آیند والدین یکی از این بچه ها
«آخرالوقت» اصطلاحی هست که در فرهنگ اغلب ادیان بزرگ به چشم می خورد و در ادیان ابراهیمی، از برجستگی و اهمیت ویژه ای برخوردار هست.


برای توسل به حضرت ابوالفضل العباس(ع) ختمی مجرب می خواستم.
این اصطلاح معمولاً به روزگار پایانی دنیا , رویدادهایی فرموده می شود که ممکن هست در این بخش زندگی دنیوی به وقوع پیوندد.

آیا برای ترک عملی اگر فقط در دل نیت کرده باشیم و بر زبان نیاوریم، می توان آن عمل را انجام
قراون مجید در آیات فراوانی به دوران «آخرالوقت» اشاره کرده (ر.ک: سوره واقعه (59)، آیات 14 و 40 و 49؛ حجر(15)، آیه 24؛ اعراف (7)، 128) و در معارف ارزشمند اسلامی، این اصطلاح در دو معنای کلی به کار رفته هست:

آیا انگشتر در انگشت میانی یا سبابه قرار دادن برای زن و مرد اشکال دارد؟
1 ـ مدت وقتی طولانی که با ولادت پیامبر اسلام (ص) آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان می یابد از این رو اون پیامبر الهی را پیامبر آخرالوقت نیز نامیده اند.


تیمم چیست؟
(شیخ صدوق، کمال الدین، ج1 ، ص 190؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج40، ص 177؛ ج2، ص 87؛ همچنین ر.ک: تفسیر قرطبی، ج4 ، ص 306؛ تفسیر طبری ، ج1 ، ص 557)
2 ـ مدت وقتی که با ولادت واپسین جانشین پیامبر اسلام (ص) حضرت مهدی (عج) مقارن شده و وقت غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامت به انجام می رسد.

آخرالوقت خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم می شود: دوران نخست که در اون انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی می رسد.

فساد اخلاقی و ستم همه جوامع بشری را فرا می گیرد و واپسین امیدهای بشری به ناامیدی می گراید.

دوران بعد، عصر تحقق وعده های الهی وبه پیامبران و اولیای خدا هست و با قیام مصلح جهانی آغاز می شود.
این محدوده وقتی نشانه هایی دارد که در اصطلاح «علایم آخرالوقت» خوانده می شود.

از پیامبر اکر (ص) روایات زیادی درباره امت آخرالوقت نقل شده که نشان می دهد انحراف های بسیار زشت و خطرناکی جامعه جهانی را گرفتار می کند و این مربوط به کل دنیا هست! نه یک کشور یاگروه خاص.
بیان این گونه نشانه ها، هشداری هست به ما که در برابر این گونه فسادها و انحرافات و هوا و هوس بازی ها مقاومت کنیم و غرق اونها نشویم .

به همین جهت می توان فرمود طرف خطاب این گونه روایات، مسلمانان هستند.
حذیفه می گوید: دیدم رسول معظم اسلام (ص) پرده کعبه را گرفته و گریه می کند.

عرض کردم یا رسول الله! چه چیز شما را به گریه آورده هست؟ خداوند چشمهای تو را نگریاند.

فرمودند:
اى حذیفه ! دنیا از بین رفته یا مثل اینکه تو در این دنیا نبودى .

عرض کردم پدر و مادرم به قربانت باد! آیا علائمى هست که دال بر وقوع چنین وضعى در دنیا باشد؟ فرمودند: آرى - اى حذیفه ! - مطالبى که مى گویم به قلبت بسپار و با چشمت ببین و با انگشتانت شماره کن :
1.

وقتى که امت من نماز را ضایع نمايند.
2.

از شهوات پیروى نمايند.
3.

خیانت در میان امت زیاد شود.
4.

امانت و امانتدارى کم شود.
5.

مشروبات الکلى بنوشند.
6.

فضا تاریک شود (ممکن هست به خاطر آلودگى فضا به معصیت یا دود ناشى از بنزین و غیره باشد).
7.

به واسطه خشکسالى ، آب قناتها و چاهها کم مى شود - کما اینکه الان شده هست -.
8.

آسمان و این فضاى لایتناهى غبارآلود شود (ممکن هست کنایه از ظلمهاى جهانى باشد مانند جنگهاى جهانى از قبیل دو جنگ اول و دوم و جنگهاى پراکنده ).
9.

امنیت از راههاى زمینى و هوایى برداشته شود (نظیر هواپیما ربایى ، آدم دزدى ).
10.

و امت همدیگر را سب و لعن نمايند.
11.

خانواده ها در دامن فساد سقوط نمايند (مانند بى حجابى ، رقاصى ، قمار و غیره ).
12.

امت در زندگى گرفتار تجملات و مدپرستى شوند و سرانجام قناعت و میانه روى متروک گردد.
13.

افراد جامعه نسبت به یکدیگر بدبین شوند و سوءظن و عدم اعتماد بر جامعه سایه افکند.
14.

سال هاى دنیا پست و خوار شود.
15.

درخت کارى زیاد شود و محصولها اندک شود.
16.

قیمت ها بالا رود (نرخ اجناس مورد لزوم به طور سرسام آورى بالا برود تا جایى که زندگى را تبدیل به جهنم سوزان کند).
17.

بادها زیاد شود (طوفان ها و تندبادها مرتبا در دنیا زیانهاى سنگین جانى و مالى به بار آورد).
18.

پرده از روى باطن امت برداشته شود (و جنایتکاران و دنیاپرستان و جاه طلبان شناخته شوند، یا بدان آشکار شوند یا علائم ظاهر شوند).
19.

عمل شنیع لواط علنى شود (کما اینکه در انگلستان با گذراندن قانونى از تصویب مجلس لواط بلامانع شده هست ).
20.

خلاف ، پسندیده شود.
21.

تجارت و کاسبى دچار سختى و تنگى شود و اشیاء مورد درخواست کم شود.
22.

تمام برنامه ها را با کمال گستاخى و خودسرى بر مبناى هواى نفس (دلم مى خواهد) پیاده نمايند.
23.

ناسزا و فحش دادن به پدر و مادران را وسیله سرگرمى و مزاح برنامه دهند.
24.

آشکارا ربا بخورند و کوچکترین ترسى از خداوند نداشته باشند.
25.

بى عصمتى و زنا در میان امت رواج پیدا کند (مراکز خودفروشى و زنا در دنیا با ابعاد گسترده اى بالاترین شاهد ماست ).
26.

خشنودى و راضى بودن از زندگى و برنامه اون بسیار کم شود.
27.

افراد سفیه و نادان زمام امور را به دست گیرند.
28.

خیانت به انواع و اقسام مختلف در میان همه طبقات زیاد شود.
29.

امانت را بى اهمیت بدانند و به اون بى اعتنا باشند و افراد امین کم شوند.
30.

در چنین وضعى دیندار باید دین خود را بردارد و از این طرف به اون طرف و از این قله کوه به اون قله و از این دره به دره دیگر برود تا سلامت دین داشته باشد.
31.

از اسلام باقى نماند جز اسمى و از قراون باقى نماند جز رسمى (قراون در دلها کهنه شود و فقط اسم و رسمى از اون باقى بماند).
32.

قراون بخوانند در حالى که از گلوگاه و هستخوان ترقوه و گردن نگذرد و از وعده هاى خداوندى و وعیدهاى اون عملا در میان امت خبرى نباشد و از خداوند نترسند و به یاد او نباشند و از ناسخ و منسوخ قراون بى خبر باشند.
33.

در این حالات مساجدشان آباد باشد اما دلهاشان از تقوا و ایمان تهى .
34.

علما و دانشمندان اون وقت بدترین امت روى زمین باشند و تمام فسادها و فتنه ها از ناحیه اونها برخیزد و بازگشت همه اونها (فتنه ها) به سوى خود ایشان هست .
35.

امت خیّر و نیکوکار و مراکز خیر از بین برود اما اهل شر و فساد بمانند.
36.

امت به خداوند عالم در کارهایشان بى اعتنا باشند و اعمالشان از روى تحقیق نباشد.
37.

تنها محبوب امت دینار و درهم باشد (ثروت دنیا از هر راهى که بیاید، حلال یا حرام ، مانعى نداشته باشد).
(نشانه های ظهور ، صص 52-57)
امام علی (ع) نیز در خطبه ای، وضعیت امت در آخرالوقت را چنین ترسیم می نمايند: امت امانت ها را ضایع می نمايند، دروغ فرمودن را حلال می شمرند؛ ربا خوردن یکی از کارهای معمولی جامعه شود، رشوه خواری در میان امت رواج می یابد؛ ساختمان را محکم می سازند؛ دین را به دنیا می فروشند (یعنی برای دست یافتن به دنیا، نعمت های زودگذر اون، از ارتکاب هیچ گناهی باکی ندارند).

در کارهای زندگی از هوا و هوس پیروی می نمايند...، اشرار و امت دور از خدا و معنویت در جامعه محترم هستند؛ پیمان شکنی رایج می شود؛ زنان با مردانشان به جهت حرص به دنیا در کار تجارت شرکت می نمايندو ...».

(بحارالانوار، ج 52، ص 193)
از رسول گرامی اسلام نقل شده هست: «وای بر عرب از شری که به اونان نزدیک شده هست.

فتنه هایی چون پاره های شب تاریک و ظلمانی صبح گاهان مرد مومن هست و به هنگام غروب کافر .

گروهی دین خود را به بهای ناچیز و متاع اندک می فروشند کسی که در اون روز به دین خود چنگ زده و پایبند هست، همانند کسی هست که گلوله ای از آتش را در دست گرفته یا بوته ای از خار را در دست می فشرد» (مسند احمد، ج2 ، ص 39)
همچنین:«وقتی برامتم برسد که باطنشان خبیث و ناپاک و ظاهرشان زیبا باشد و این صفت به طمع رسیدن به مال دنیا هست.

اونچه در پیشگاه خدای عز و جل هست، نمی جویند.

کارشان از روی ریا باشد و ترسی از خدا ندارند.همت اونان شکمشان هست و شرافت امت، کالای اونها و زنانشان، قبله و دینشان، درهم و دینار هست» (برای مطالعه بیشتر ر.ک: آینده جهان، رحیم کارگر، مرکز تخصصی مهدویت).
وضعیت جوانان
در روایات به طور خاص در مورد جوانان نیز اشاراتی شده هست(هر چند عموم مباحث آخرالوقتی شامل اونها نیز می شود)؛ از جمله: «چگونه می شود حال شما هنگامی که زنان شما فاسد شوند و جوانان شما به فسق و فجور بگرایند ...

»(مشاره الاسلام، ص20 و 40، منتخب الاثر، ص426) «مردان برای مردان آرایش نمايند و زنان برای زنان»(بحارالانوار، ج52، ص257، منتخب الاثر، ص429)؛ « سپس من اقوامی می آیند که غذاهای بسیار لذیذ و رنگارنگ می خورند، بر مرکب ها سوار می شوند، همچون زنی که برای شوهرش آرایش کند، آرایش می نمايند؛ همچون زنان خودنمایی می نمايند ...

مشروب می خورند، قمار بازی می نمايند، از خواسته های نفس پیروی می نمايند ...

»(منتخب الاثر، ص427، الزام الناصب، ص21)؛ « همانند عروس که برای داماد آرایش کند، برای یکدیگر آرایش می نمايند»، « هنگامی که این اوصاف تحقق پذیرد، فتنه های برای اونها روی می آورد که تاب مقاومت ندارند.»(یوم الخلاص، ج2، ص744)؛ « می بینی که عاق والدین بودن رواج یافته، پدر و مادر سبک شمرده می شوند»(بحارالانوار، ج52، ص259)؛ « ...

به پدر ومادرش جفا کرده، با دوستانش از راه وفا و صفا وارد می شود»(الزام الناصب، ص182، یوم الخلاص، ج2، ص710) « فرزند به پدرش تهمت می زند و از مرگ اونها مسرور می شود»(بحارالانوار، ج52، ص259)؛ « به برادرش حسد ورزیده، به پدرش دشنام می دهد و با شریکان از راه ت وارد می شود و ...

».(همان، ص263، الزام الناصر، ص181)

نشانه های ظهور
یکی از مباحث مهم در آخر الوقت ظهور امام وقت هست که با نشانه هایی همراه هست .

این نشانه ها را به یک تقسیم می توان به حتمی و غیر حتمی تقسیم کرد.

بعضی از نشانه های حتمی تا حدودی قابل پیش بینی هست مانند گسترش ظلم و جور و فساد و تجاوز به حقوق دیگران و انواع مفاسد و انحرافات اجتماعی و اخلاقی که به یقین یکی از شرایط مؤثر در اون رستخیز عظیم انسانی هست و در بعضی از احادیث به بسیاری از جزئیات این پیش بینی اشاره یا تصریح شده هست.(1) اما بعضی از این نشانه ها پیشگویی هایی اعجاز آمیز هست که جز با تکیه بر احادیث نمی توان به اون دست یافت و از اونجا که این علامت ها بسیار هست در اینجا فهرستی از هر دو گونه علامت را ذکر می کنیم: علامت‌های حتمی: بعضی از بزرگان علامت های حتمی را تا ده مورد ذکر کرده اند: 1 - خروج دجال؛ وی کسی با سمبل کسانی هست که ادعای الوهیت کرده، خونریزی و فتنه انگیزی به راه می اندازد.

2 - صیحه و ندای آسمانی که اخبار و احادیث فراوانی دلالت بر حتمی بودن اون می نماید.

3 - خروج سفیانی از وادی بی آب و علفی که بین دو شهر مکه و شام برنامه دارد که بر پنج شهر مسلط شده، و قتل و غارت و تجاوزات بی شمار خواهد کرد.

4 ـ فرو رفتن لشکر سفیانی در مسیر مکه و مدینه در محلی به نام بیداء، که تا سیصد هزار نفر تعداد فروروندگان شماره شده هست.

5 - قتل نفس زکیه که بین رکن و مقام شهید خواهد شد.

6 - خروج سید حسنی، جوانی خوش صورت و از یاران حضرت که از طرف دیلم و قزوین خروج خواهد نمود.

7 - کسوف آفتاب در نیمه ماه رمضان و خسوف قمر در پایان اون ماه.

8 - علاماتی که در ماه رجب ظاهر می شود و سه ندای گوناگون رخ می نماید.

9 - ظاهر شدن کف دستی که در آسمان طلوع می نماید و در روایت دیگر صورت و سینه و کف دستی در نزد چشمه خورشید ظاهر می‌شود.

10 - اختلاف بنی عباس و انقراض دولت ایشان و انقراض اونها پیش از قیام حضرت به وسیله لشکریانی که از سمت خراسان خواهد آمد.(2) تا اینجا روشن شد که علامت ها دو گونه اند: علامت های حتمی که متصل به ظهور هستند و علامت هایی که متصل نیستند.

اونچه متصل نیست شماره 10 می باشد و موردی هست که تا کنون به وقوع پیوسته هست.

بعضی از نشانه ها تا رسیدن اصل فرج و ظهور حضرت فاصله چندانی نخواهد داشت مثلاً فاصله قتل نفس زکیه و قیام حضرت بیش از پانزده شب نخواهد بود البته فاصله پاره ای از علایم حتمی با ظهور از 15 روز بیشتر هست اما چندان زیاد نیست حدود چند ماه،‌ چنان که از برخی احادیث فهمیده می شود.(3) علامت‌های غیر حتمی این علامت ها بسیارند که فهرست‌وار به بعضی از اونها که اشاره کرده اند می پردازیم.(4) 1 - ظاهر شدن شصت نفر مدعی دروغین نبوت 2 - ظاهر شدن 12 نفر از سادات که مدعی امامت شوند، 3 - بستن جسر بغداد به محله کرخ که از بغداد نو به جانب بغداد کهنه باشد، 4 - قبرستان ها را مسجد برنامه دادن 5 - خراب شدن بغداد، 6 - خراب شدن دیوار مسجد کوفه 7 - جاری شدن نهر از شط فرات در کوچه های کوفه.

8 - آباد شدن شهر کوفه سپس خراب شدن.

9 - پر آب شدن دریای نجف.

10 - جاری شدن غری از فرات به غری (نجف اشرف) و اون آب از نجف اشرف داخل دریا شود.

و بر روی اون نهر آسیا ساخته می شود بعضی این علامت را از علامت های حتمی شمرده اند،(5) 11 - بنا شدن قبری حمرا (ظاهراً مراد از اون طلای هر یک از مشاهد مشرفه هست.) 12 - ظاهر شدن ستاره دنباله دار در نزدیکی ستاره جدی 13 - ظاهر شدن قحطی شدید، این را نیز بعضی از علایم حتمی شمرده اند(6) 14 - وقوع زلزله و طاعون شدید.

15 - آمدن ملخ در وقت و غیر وقت.

(16) - خراب شدن بصره به دست سیدی ملقب به صاحب زنج‌.

17 - وقوع کشت و کشتار بسیار در بین امت 18 - مزین نمودن قراون ها به زینت‌های طلا و لاجورد و مانند اون و بلند ساختن مناره‌های مسجد (19).

مقارنه نمودن ستارگان با یکدیگر.

(20).

خراب شدن مسجد براثا (21).

منهدم شدن کعبه و حمل نمودن حجر الاسود به سوی کوفه.

فرموده‌اند بسیاری از این علامت ها به وقوع پیوسته هست(7)پی‌نوشت‌ها: 1.

بحار الانوار ج 52، ص 256 - 260.

برای بررسی بیشتر علامت‌ها و توجیه علمی اون به تاریخ غیبت کبری محمد صدر ص (549 - 558) رجوع کنید.

2.

طبرسی نوری، سید اسماعیل، کفایه الموحدین، علمیه اسلامیه، ج 3، ص 400 - 405 و شیخ عباس قمی،‌ منتهی الامال زندگی چهارده معصوم، فصل هفتم در علامات ظهور، بی جا، بی تا، ص 1135 - 1130.

3.

حکیمی، محمد رضا، خورشید مغرب، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، زمستان 1360 هـ .

ش، ص 128.

و ر.

ک.

تاریخ غیبت کبری، ص 559-624.

4.

ر.ک.

کفایه الموحدین، ص 408 - 415.

5.

کفایه الموحدین، ص 410.

6.

کفایه الموحدین، ص 412.

7.

برای آگاهی بیشتر به کفایه الموحدین، ص 405 - 415 رجوع کنید.

8.

خادمی شیرازی، محمد، نشانه های ظهور حضرت بقیه الله، چاپ اول 1371، ص 67.

9.

همان ص 17 - 18.

10.

ر.ک: همان، ص 52 - 57 به نقل از نوائب الدهور ص 291 و همین طور تاریخ غیبت کبری، سید محمد صدر، ترجمه افتخارزاده حسین، ص 413-449.

وظایف ما در آخر الوقت
امت اخر الوقت در شرایطی به سر می برند که اوج فتنه ها و شبهه ها اونها را احاطه کرده هست.

به گونه ای که در روایات داریم، حفظ دین در آخر الوقت، مانند نگه داشتن آتش کف دست هست.

این در حالی هست که اونها همچون نسلهای گذشته خود، امام وقتشان را ندیده اند و از این رو حفظ ایمان در چنین شرایطی، ارزشش بیش از موقعی هست که امت امام وقتشان رادیده اند.

از این رو در روایات آمده که مؤمنین آخر الوقت از مؤمنین دیگر وقت بهتر هستند و اجرشان هم بیشتر هست.

چرا که طبیعی هست کههرچه امتحان سخت تر باشد، امتیازش بالاتر هست.

بنا بر این در روایتی دیگر داریم:« إنّ عظیمَ الأجر لمَعَ عَظیم البَلاء».

یعنی بالاترین اجرها با سخت ترین بلاهاست.


قال علی بن الحسین سید العابدین : من ثبت علی موالاتنا فی غیبه قائمنا اعطاه الله عز و جل اجر الف شهیدا من شهداء بدر و احد .
ترجمه : امام چهارم حضرت زین العابدین فرمودند : هر کس بر ولایت ما در وقت غیبت قائم ما ثابت قدم بماند ، خداوند عز و جل ثواب هزار شهیدی که در جنگ بدر یا احد ، به شهادت رسیده باشد را به او اعطا می کند .
در روایت دیگری می خوانیم :
2 - قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - یا علی ! و اعلم ان اعجب الناس ایمانا و اعظمهم یقینا قوم یکونون فی آخر الوقت ، لم یلحقوا النبی فحجبت عنهم الحجه فامنوا علی سواد علی بیاض .
رسول خدا - که سلام خدا بر او و خاندان پاکش باد - فرمودند : ای علی ! بدان که عجیب ترین امت و از نظر ایمانی و عظیم ترین ایشان در یقین ( به خداوند و نشانه های او ) گروهی در آخر الوقت هستند که پیامبر را ندیده اند و حجت خدا نیز از ایشان غایب شده هست ، اما اونان هم چنان به سیاهی بر روی سپیدی ایمان دارند .
( یعنی ایمانشان به واسطه ی نوشته های سیاه بر کاغذ های سفیدی هست که از پیشینیانشان به یادگار دارند .

)
آری ! اونان که حجت خدا را دیدند و به او ایمان آوردند کجا و اونان که هرگز حجت خدا را ندیده اند و او را از نوشته هایشان شناختند ، به او ایمان آوردند ، حضور سبزش را در کنار خود حس نمودند و عمری دم از محبت و ولایتش زدند کجا ؟
اونان که هر لحظه و ساعت ، صدای آسمانی امامشان را شنیده اند و زلال جانشان را در معارف الهی او شسته اند کجا ، شوریدگانی که هر لحظه در عطش انتظار دیدار مولایشان سوخته اند کجا ؟
قطعا خدا گروه دوم را بیشتر دوست می دارد و ثواب و منزلتی بیش از گروه اول برایشان در نظر خواهد گرفت .
حال ای منتظران مهدی ! ای کسانی که مروارید محبت او و پدران پاکش را در دل سفته اید ! ای کسانی که عشق و علاقه ی خود را بر او نثار می کنید ! ای ارادتمندان درگاه پاکش ! قدر خود و محبتتان و علاقه و عشقتان به اهل بیت را بدانید .

دست بیعتی دوباره به مولایتان دهید و با او عهد کنید که تا آخرین دم ، بر ولایت و محبتش هستوار خواهید ماند و او را یاری خواهید نمود .
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
هر یک از اونان (مومنان واقعی دوره غیبت) اعتقاد و دین خویش را با هر سختی حفظ می نمايند چنان که گویی درختان خار مغیلان را در شب تاریک با دست پوست می نمايند یا آتش پر دوام را با دست نگاه می دارند.


معلوم می شود اونها با توجه به این قبیل از روایات، علاوه بر اضافه کردن بر تلاش و کوشش، با موانع و مشکلات نیز آشنا می شوند و پیشاپیش آمادگیهای لازم را در خود ایجاد می نمايند و درنتیجه در سخت ترین پیشامدها بر ایمان و عقاید خود پای می فشارند و در حد توان به زمینه سازی ظهور کمک می نمایند.

امام سجاد(ع) در توصیف مومنان عصر غیبت می فرمایند: امت وقت غیبت مهدی (ع) که به امامت اون حضرت پای بندند و همواره در حال انتظار ظهور به سر می برند از امت همه وقتها برترند، زیرا خدا چنان درک و فهم و نیروی تشخیص اونان را قوت می بخشد که غیبت نزد اونان همانند وقت ظهور باشد...

اونان به حق اخلاص ورزانند...


انسان دین دار عصر غیبت که دسترسی عادی به امام وقت (عج) ندارد بر پايه درک عقلی و تهذیب اخلاق و اندیشه به یقین والایی دست می یابد و همواره به دفاع از احکام و عقاید دینی می پردازد و این در شرایطی هست که اغلب امت در زرق و برق و لذات مادی خود را غرق ساخته اند و به احکام و ارزشهای دینی و فضیلت های انسانی بی توجه شده اند.


امام صادق (ع) می فرماید:
پیامبر (ص) و علی (ع) فرمودند یاعلی ! بزرگترین امتان در ایمان و یقین کسانی هستند که در آخر الوقت زندگی می نمايند ، اونها پیامبرشان را ندیده اند و امامشان در غیبت به سر می برد، با این همه اونان از روی علوم و معارف و کتابهایی که در اختیار دارند ایمان آورده و در ایمان خود پایداری می ورزند...

بنابراین یکی از راههای مهم در امان ماندن از فتنه های آخر الوقت ،عمل به وظایف دینی و وظایف و مسئولیتهای مربوط به دوران غیبت هست که به طور خلاصه این وظایف عبارتند از :
1– تلاش برای شناخت بیشتر امام عصر (ع)
2– خودسازی و تهذیب نفس
3– انتظار فرج امام وقت (ع)
4– سعی در اصلاح وضع جامعه
5– حفظ و تحکیم پیوند معنوی با امام عصر (ع)
6– پیروی از نائبان امام وقت (ع)

.برای مطالعه درباره حوادث آخر الوقت می توان به منابع زیر مراجعه کرد :
1.

روزگار رهایی (ترجمه یوم الخلاص ) ، کامل سلیمان
2.نشانه های ظهور او ، آیت الله محمد خادمی
3.

نوایب الدهور فی علایم الظهور ،سید حسن میر جهانی
4.

مهدویت (پس از ظهور ) ، رحیم کارگر
5.

پیشگوییهای آخر الوقت ، علی فلسفی
6.

آخر الوقت در آیینه روایات ، صابر رضوانی
7.نشانه های شفرمود آور آخر الوقت ، محمد جواد مهری
8.علایم ظهور : مروری بر وقایع آخر الوقت ، محسن همتی
8.

الملاحم والفتن ، ابن طاووس
9.

پیشگوییها در علایم آخر الوقت ، آیت الله حسن مصطفوی


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:35 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


88 out of 100 based on 68 user ratings 418 reviews