راهکارهای جلوگیری از اسراف از نظر قرآن و مضرات اسراف کاری را توضیح دهید؟


راهکارهای جلوگیری از اسراف از نظر قرآن و مضرات اسراف کاری را توضیح دهید؟




    راهکارهای جلوگیری از اسراف از نظر قرآن و مضرات اسراف کاری را توضیح دهید؟

پاسخ :


آیا مالیات کسر شده از حقوق کارمندان که به حساب دولت واریز می گردد در محاسبه خمس و زکات

1:



آیا عصمت رسولانی نظیر حضرت یعقوب(ع) با عصمت پیامبر اسلام(ص) و ائمه ایشان(ع) متفاوت است؟



میشه خواهش کنم در مورد هفت عالم توضیحات مفصلی بدهید؟
اسراف در اسلام حرام شمرده شده هست و اسراف در لغت به معنای از حد گذشتن هست چنان که راغب می گوید سرف و اسراف تجاوز نمودن از حد هست در هر کاری.


آیه 6 سوره آل عمران می گوید: خداوند کسی است که صورتگری می کند در رحم ها و در حال حاضر انسانها
منتهی اسراف بیشتر در مورد انفاق مالی فرموده می شود راغب اصفهانی، مفردات راغب، تهران، دفتر نشرالکتاب، دوم، 1404 ه ق ص 230 و در اصطلاح هم اسراف این هست که انسان بی جا و بیش از شأن خود مصرف کند.


در آیه 6 سوره آل عمران بعضی روایات گفته اند که انسان شقی در رحم مادر هم شقی است، انسان
اسلام به همه اجازه داده که مالی را که تولید می کند به اون مقداری که لازم دارد و نیاز اوست، در حد شأن و مرتبه خود مصرف کند.


این چه جور دینی است که اجازه کتک زدن زنان را به شوهرانش داده است( با توجه به آیه 34 سوره
همه می توانند خانه، ماشین و پوشش و ...


آیا لازم است که احکام اسلام را قلبا قبول داشته باشیم یا اینکه فقط باید به آن عمل کنیم؟
در شأن خود تهیه نمایند و اگر در صورت توان از مقدار لازم کمتر مصرف کند مورد مذمت برنامه می گیرد چرا اسلام از یک طرف اسراف را حرام نموده و از طرف دیگر حرص و آزمندی و طمع اموال را نیز مذموم شمرده هست.


فلسفه نفقه دادن مردان به زنانشان چیست؟ آیا بهتر نبود مرد و زن هر دو بیرون از خانه کار
علی(ع) فرمود: برحذر باشید از حرص زدن و ولع دنیا که اون سرمنشأ هر پستی و پايه هر رذالت هست.
اگر مصرف زیاد در مسیر خدا باشد و در مورد خودش باشد نه تنها منع نشده بلکه ممدوح و مورد تأیید هست.

امیر المؤمنان(ع) قنات های فراوانی را حفر نمود و همه را برای خدا وقف کرد.

اگر فردی درآمد زیادی دارد بعد تأمین نفقه اهل و عیال در حد شأن اونها می تواند زیادی اموال خود را در راه کمک به فقرا ساختن مسجد و بیمارستان و مدرسه و ...

مصرف نماید و هیچ کسی جلوی این مصرف را نگرفته و نخواهد گرفت بلکه اسلام تشویق هم نموده هست.
پس در اسلام اونچه مذموم هست مصرف نابجاست و اسراف نمودن و بیش از اندازه مصرف کردن هست.

ولی مصرف زیاد در مسیر صحیح نه تنها مذموم نیست که پسندیده و مورد تشویق نیز می باشد.


همان‏گونه که در آیه 31 سوره اعراف آمده هست: /Bکُلُوا وَ اِشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُواw10-15wI7:31I/ نهى در «لاتسرفوا» مطلق هست بنابراین موارد ذیل را شامل مى‏شود: الف) دور ریختن غذا و هستفاده صحیح نکردن از اون؛ ب ) پرخورى و بیش از حد نیاز خوردن؛ ج ) اسراف در خوردن از الوان مختلف خوردنى‏ها و آشامیدنى‏ها؛ یعنى، هر چه را انسان هوس کرد بلا درنگ سراغ اون برود.

از نبى اکرم(ص) نقل شده که مى‏فرماید: انّ من الاسراف ان تأکل کل ما اشتهیت‏؛ از موارد اسراف این هست که هر چیزى را هوس کردى بخورى‏».

د ) اسراف در کیفیت؛ بدین معنى که وقتى غذاى مورد نیاز بدن با هزینه کمترى تأمین مى‏شود به قدرى کیفیتش را بالا ببرند که چندین برابر هزینه پیدا کند؛ قهراً این هم اسراف خواهد بود.

آیا سفره‏هاى رنگینى که اعیان و اشراف برپا مینمايند با اون هزینه‏هاى سرسام‏آور اسراف نیست؟ بنابراین نفس پرخورى به ویژه اگر براى سلامت انسان مضر باشد نیز مشمول آیه بوده و اسراف به شمار مى‏رود.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:51 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


94 out of 100 based on 64 user ratings 1114 reviews