صحیفه فاطمیه کتاب الهام شده از جانب خدا به چه کسی است؟


صحیفه فاطمیه کتاب الهام شده از جانب خدا به چه کسی است؟




    صحیفه فاطمیه کتاب الهام شده از جانب خدا به چه کسی است؟

پاسخ :


می خواستم در مورد افکار و کتب آقای محمد شجاعی صاحب کتاب مقالات اطلاعاتی کسب کنم. درست

1:



جریان کامل ترور آقای هاشمی رفسنجانی را توضیح دهید.



معمولا اکثر اوقات به همه چیز اعتقاد و باور دارم اما گاهی اوقات بدون اینکه هیچ مشکل خاصی


اخیرا شنیدم که خداوند پیامبر(ص) و علی(ع) را در زمانی که آدم(ع) آب و گل بوده، آفریده شده
مصحف فاطمه سلام الله علیها کتابی هست که به املاء جبرئیل و خط امیر المؤمنین علیه السلام نوشته شده و در اون تمامی حوادث واتفاقات آینده عالم تا روز قیامت ثبت شده و چیزی در باره حلال و حرام در اون وجود ندارد .


اصلا غیبت چیست و چه شرایطی دارد؟
این مطلب از روایات فراوانی هستفاده می‌شود که ما به دو روایت بسنده می‌کنیم که با تدبر در همین دو روایت ، به جواب تمام سؤالاتتان خواهید رسید .


شرح کاملی از زندگانی پیامبراعظم(ص) بیان کنید؟
عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ تَظْهَرُ الزَّنَادِقَهُ فِی سَنَهِ ثَمَانٍ وَ عِشْرِینَ وَ مِائَهٍ وَ ذَلِکَ أَنِّی نَظَرْتُ فِی مُصْحَفِ فَاطِمَهَ (علیها السلام) قَالَ قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمَّا قَبَضَ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه وآله وسلم ) دَخَلَ عَلَى فَاطِمَهَ (علیها السلام) مِنْ وَفَاتِهِ مِنَ الْحُزْنِ مَا لَا یَعْلَمُهُ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَرْسَلَ اللَّهُ إِلَیْهَا مَلَکاً یُسَلِّی غَمَّهَا وَ یُحَدِّثُهَا فَشَکَتْ ذَلِکَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَقَالَ إِذَا أَحْسَسْتِ بِذَلِکِ وَ سَمِعْتِ الصَّوْتَ قُولِی لِی فَأَعْلَمَتْهُ بِذَلِکَ فَجَعَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَکْتُبُ کُلَّ مَا سَمِعَ حَتَّى أَثْبَتَ مِنْ ذَلِکَ مُصْحَفاً قَالَ ثُمَّ قَالَ أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامِ وَ لَکِنْ فِیهِ عِلْمُ مَا یَکُون‏ .


می خواستم بدونم چرا در حدیث شریف کسا نامی از حضرت زینب سلام الله علیها برده نشده با
حمادبن عثمان می گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم فرمود : در سال 128 مخالفان مذهب و دعوت نمايندگان به باطل فراخوان وجود خواهند کرد.


لطفا درباره ارزش مواردی که خداوند در قرآن به آنها سوگند یاد کرده به اختصار توضیح دهید
این موضوع را در مصحف فاطمه (سلام الله علیها) دیدم .

پرسیدم : مصحف فاطمه چیست ؟ فرمود : با فوت رسول خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم) غم واندوه فراوان فاطمه را فرا گرفتکه اندازه اون را خدا می داند .

به همین جهت خداوند فرشته ای را نزد فاطمه فرستاد تا با هم سخن شدن با وی غم واندوهش زدوده شود .

فاطمه(سلام الله علیها) جریان را به علی(علیه السلام) نقل کرد علی(علیه السلام) فرمود : هر وقت آمدنش را احساس نمودی و صدایش را شنیدی به من خبر بده.

فاطمه آمدن فرشته را به علی(علیه السلام) اظهار داشت.

علی(علیه السلام) اونچه را می شنید می نوشت تا در نهایت همانند کتابی کامل گردید.

سپس امام صادق(علیه السلام) فرمود : در این کتاب ازحلال وحرام چیزی نیست ؛ بلکه اونچه دراون دیده می شود دانش وآگاهی از حوادث واخبار آینده هست.

الکافی ، ج‏1 ، ص: 240 .

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِی عُبَیْدَهَ قَالَ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ الْجَفْرِ ...

قَالَ فَمُصْحَفُ فَاطِمَهَ (علیها السلام) قَالَ فَسَکَتَ طَوِیلًا ثُمَّ قَالَ إِنَّکُمْ لَتَبْحَثُونَ عَمَّا تُرِیدُونَ وَ عَمَّا لَا تُرِیدُونَ إِنَّ فَاطِمَهَ مَکَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) خَمْسَهً وَ سَبْعِینَ یَوْماً وَ کَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِیدٌ عَلَى أَبِیهَا وَ کَانَ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) یَأْتِیهَا فَیُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِیهَا وَ یُطَیِّبُ نَفْسَهَا وَ یُخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَکَانِهِ وَ یُخْبِرُهَا بِمَا یَکُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیَّتِهَا وَ کَانَ عَلِیٌّ (علیه السلام) یَکْتُبُ ذَلِکَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ علیها السلام .

الکافی، ج‏1، ص: 241 .

أبو عبیده می گوید : بعضی از شیعیان از امام صادق علیه السلام سؤالاتی کردند ، از جمله سؤال کردند : مصحف فاطمه چیست ؟ حضرت مدتى سکوت کرد و سپس فرمود : شما از اونچه می خواهید و نمی خواهید بحث می کنید ( یعنى بعضى از پرسش ها به قصد فهمیدن نیست یا به دردت نمی خورد ) فاطمه سپس پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله هفتاد و پنج روز در دنیا بود و از فراق پدر بسیاراندوهگین بود.

جبرئیل علیه السلام محضرش مى‏آمد و او را در مرگ پدر تسلیت می داد و خوشحالش می کرد وغم واندوهش را تخفیف می داد و از احوال و مقام پدرش خبر می داد و سرگذشت اولادش را پس از او برایش می فرمود و على علیه السلام اون مطالب را می نوشت که مجموع اون نوشته‏ها مصحف فاطمه علیها السلام شد.

امکان فرمودگوی ملائکه با غیر انبیاء : اهل تسنن از دیرباز اشکال می‌نمايند که چگونه ممکن هست که ملائکه با غیر پیامبر صحبت کند ، آیا این مطلب با خاتمیت پیامبر در تعارض نیست ؟ در جواب می‌گوییم : خود علمای اهل سنت از این شبهه جواب داده‌اند .

آلوسی مفسر بزرگ اهل سنت سپس نقل روایتی در همین باره می‌گوید : والأخبار طافحه برؤیه الصحابه للملک وسماعهم کلامه ، وکفى دلیلا لما نحن فیه قوله سبحانه : * ( إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُون‏ ) * ( فصلت : 30 ) الآیه فإن فیها نزول الملک على غیر الأنبیاء فی الدنیا وتکلیمه إیاه ولم یقل أحد من الناس : إن ذلک یستدعی النبوه وکون ذلک لأن النزول والتکلیم قبیل الموت غیر مفید کما لا یخفى .

تفسیر الآلوسی - الآلوسی - ج 22 - ص 40 .

روایات بسیاری وارد شده که صحابه ملائکه را می‌دیدند و سخن اونان می‌شنیدند .

برای اثبات اون ، این دلیل کافی هست که خداوند کریم فرموده هست : « بى‏تردید کسانى که فرمودند : پروردگار ما خدا هست سپس هستقامت ورزیدند ، فرشتگان بر اونان نازل مى‏شوند مترسید و اندوهگین نباشید شما را به بهشتى که وعده داده شده اید ، بشارت باد .

» این آیه ثابت می‌کند که ملائکه بر غیر انبیاء در دنیا نازل می‌شوند و با اون‌ها سخن می‌گویند ، و کسی هم نفرموده هست که این سخن فرمودن مستلزم نبوت هست و ازطرفی این فرمودگو از قبیل مرگ هست و فایده ای ندارد .

مصافحه با ملائکه : روایات بسیاری در منابع اهل سنت وارد شده هست که اگر انسان اونگونه که خداوند می‌خواهد در این دنیا زندگی کند ، واجبات را انجام داده و از محرمات نیز پرهیز کند ، می‌تواند مستقیماً با ملائکه در ارتباط بوده و با اونان سخن بگوید .

مسلم نیشابوری ، نقل می‌کند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ إِنْ لَوْ تَدُومُونَ عَلَى مَا تَکُونُونَ عِنْدِی وَفِی الذِّکْرِ لَصَافَحَتْکُمْ الْمَلَائِکَهُ...

.

صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج 8 - ص 95 .

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : قسم به خدایی که جانم در دست او هست ،‌ اگر شما همان حالتی را که اکنون دارید ، حفظ نمایید و بر اون هستقامت ورزید ، ملائکه با شما دست خواهند داد .

البانی ، که وهابیت از او به عنوان «بخاری دوران» تعبیر می‌نمايند و بن باز مفتی اعظم حجاز سعودی فرموده بود که ایشان را باید امام الحدیث بنامیم ، این روایت را در صحیح سنن ابن ماجه ، ج2 ، ص415-416 و صحیح الجامع الصغیر ، ج2 ، ص931 و 1190 و سلسله الأحادیث الصحیحه ، ج4 ، ص606 صحیح دانسته هست .

و باز در روایت دیگری مسلم نیشابوری می‌نویسد : لو کانت تکون قلوبکم کما تکون عند الذکر لصافحتکم الملائکه حتى تسلم علیکم فی الطرق .

صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج 8 - ص 95 .

اگر قلبتان را به همان حالی که در حال راز و نیاز با خداوند دارید ، حفظ کنید ، ملائکه با شما دست خواهند داد ؛ و حتی در راه‌ها به شما سلام خواهند کرد .

از این دو روایت هستفاده می‌شود که اگر انسان تقوای الهی را حفظ کرده و دستورات الهی را اجرا کند ، می‌تواند با ملائکه در ارتباط باشد و با اون‌ها فرمودگو کند .

و فاطمه زهرا سلام الله علیها که قراون در آیه تطهیر شهادت بر عصمت او داده و طبق نص صریح روایات صحیح بخاری و مسلم ، سیده زنان اهل بهشت هست ، قطعاً دارای این مقام بوده هست .

فرمودگوی حضرت مریم با ملائکه : قراون کریم صراحت دارد که حضرت مریم سلام الله علیها با ملائکه صحبت می کرده ؛ در حالی که او نیز پیامبر نبوده هست .

خداوند در سوره مریم آیات 16 تا 21 می‌فرماید : وَ اذْکُرْ فىِ الْکِتَابِ مَرْیمَ‏َ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَکاَنًا شَرْقِیًّا .

فَاتخََّذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا .

قَالَتْ إِنىّ‏ِ أَعُوذُ بِالرَّحْمَانِ مِنکَ إِن کُنتَ تَقِیًّا .

قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلَامًا زَکِیًّا .

قَالَتْ أَنىَ‏ یَکُونُ لىِ غُلَامٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنىِ بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِیًّا .

قَالَ کَذَالِکِ قَالَ رَبُّکِ هُوَ عَلىَ‏َّ هَینِ‏ٌّ وَ لِنَجْعَلَهُ ءَایَهً لِّلنَّاسِ وَ رَحْمَهً مِّنَّا وَ کاَنَ أَمْرًا مَّقْضِیًّا .

و در این کتاب (آسمانى)، مریم را یاد کن، اون هنگام که از خانواده‏اش جدا شد، و در ناحیه شرقى (بیت المقدس) برنامه گرفت‏ .

و میان خود و اونان حجابى افکند (تا خلوتگاهش از هر نظر براى عبادت آماده باشد).

در این هنگام، ما روح خود را بسوى او فرستادیم و او در شکل انسانى بى‏عیب و نقص، بر مریم ظاهر شد ! .

او (سخت ترسید و) فرمود: «من از شرّ تو، به خداى رحمان پناه مى‏برم اگر پرهیزگارى! .

فرمود: «من فرستاده پروردگار توام (آمده‏ام) تا پسر پاکیزه‏اى به تو ببخشم!» .

فرمود: «چگونه ممکن هست فرزندى براى من باشد؟! در حالى که تا کنون انسانى با من تماس نداشته، و زن آلوده‏اى هم نبوده‏ام!» .

فرمود: «مطلب همین هست! پروردگارت فرموده: این کار بر من آسان هست! (ما او را مى‏آفرینیم، تا قدرت خویش را آشکار سازیم) و او را براى امت نشانه‏اى برنامه دهیم و رحمتى باشد از سوى ما! و این امرى هست پایان یافته (و جاى فرمودگو ندارد)!» .

وقتی حضرت مریم سلام الله علیها بتواند با ملائکه در ارتباط باشد ، فاطمه زهرا سلام الله علیها که سیده تمامی زنان اهل بهشت و از جمله مریم بنت عمران هست ، می‌تواند با ملائکه در ارتباط باشد .



مصحف فاطمه(س) قراون نیست :
برخى از نااهلان و یا مغرضان بر شیعه خرده گرفته ‏اند که شیعیان قراون دیگرى تراشیده‏ اند! و ممکن هست در عصر حاضر نیز چنین اتهاماتى را وارد نمايند و ناآگاهانه به باد انتقاد بگیرند.

این انتقادهاى نابخردانه و اهانت‏هاى ناروا ممکن هست از چند چیز نشات گیرد: الف: عدم رجوع به متون و منابع حدیثى و جوامع روایى شیعى و ناآگاهى و عدم اطلاع از اینکه تشیع که قائل هست زهراى مرضیه(س) داراى کتاب و مصحف بوده هست مقصود چیست؟ ب: عناد و لجاجت‏با اندیشه‏هاى اسلام ناب و باورهاى اعتقادى و معارف که از طریق امامان معصوم(ع) این حجت‏هاى خدا در روى زمین در اختیار انسانها گذارده شد.

ج: ذهنیت و تصورى که پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) در اذهان مسلمانان حتى اصحاب و یاران پیامبر از کلمه «مصحف‏» بود.

چرا که «مصحف‏» بیشتر به نوشته‏هایى از آیات قراون اطلاق مى‏شد و در اون وقت مصحفهاى متعددى وجود داشت و شخصیتى که داراى مصحف بود به همو نسبت مى‏دادند مثل اینکه مى‏فرمودند مصحف على(ع) به اعتبار اینکه مولا على(ع) داراى مصحف بود.

البته هم‏اکنون نیز تعبیر «مصحف شریف‏» به قراون مجید شهرت بسیار دارد.

گرچه چنین هستعمالى در اون وقت شهرت فراوان داشت ولى این‏طور نبوده که مصحف تنها به نوشته‏هاى آیات قراون فرموده شود بلکه نظرشان به معناى لغوى مصحف بوده چرا که به مجموعه صحیفه‏هاى نوشته شده بین دو جلد که به صورت کتاب درآمده باشد مصحف یا مصحف مى‏گویند.

(1) بنابراین به مجموعه صحیفه ‏ها و نوشته‏ هایى که در موضوعات و مطالبى غیر از آیات قراون نوشته شده باشد مصحف اطلاق مى ‏گردد و مصحف فاطمه(س) به همین اعتبار هست.

ابوبصیر مى ‏گوید: در محضر امام صادق(ع) بودم و پرسیدم: و ما مصحف فاطمه؟ قال: مصحف فیه مثل قراونکم ثلاث مرات، و الله ما فیه من قراونکم حرف واحد.

(2) مصحف فاطمه چیست؟ فرمود: مصحفى هست‏ سه برابر قراون که در دست‏ شما هست، ولى به خدا قسم حتى یک حرف از قراون شما هم در اون نیست.

این حدیث آشکار مى‏ سازد که مصحف فاطمه(س) از نظر کمیت و حجم سه برابر قراون هست ولى از نظر محتوا و مطالب حتى یک حرف از ظاهر قراون هم در اون وجود ندارد.

علامه مجلسى در توضیح این حدیث مى ‏نویسد: ممکن هست کسى این شبهه را کند که در احادیث‏ بسیارى وارد شده قراون همه احکام را در بردارد و نیز مشتمل بر حوادث و گزارشهاى حال و آینده تاریخ هست.

پس مصحف فاطمه در پى چه چیزى هست و این حدیث چگونه معنا مى‏ شود؟ در جواب شبهه مى‏ گوید: آرى قراون چنین هست ولى ممکن هست منظور از مصحف معانى و تاویلاتى باشد که ما از قراون نمى ‏فهمیم نه معناى ظاهرى که از الفاظ درک مى ‏کنیم و مى ‏فهمیم.

لذا مقصود از قراون شما همان الفاظ ظاهرى قراون هست که در مصحف فاطمه(س) وجود ندارد.

(3) البته احادیثى که در آینده ذکر خواهد شد مطالب و موضوعات موجود در مصحف فاطمه را تا حدودى روشن مى‏ سازد.

محمد بن‏ مسلم از امام باقر و یا از امام صادق(ع) چنین نقل کرده هست: «و خلفت فاطمه مصحفا ما هو قراون ولکنه کلام من کلام الله انزل علیها.» (4) فاطمه(س) مصحفى را به یادگار گذاشت که اون مصحف قراون نیست ولى سخنى از سخن خداست که بر فاطمه(س) نازل کرده هست.

حسین بن‏ابى‏ العلاء مى ‏گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: «ان عندى ...

مصحف فاطمه ما ازعم ان فیه قراونا» (5) نزد من، مصحف فاطمه(س) هست.

البته تصور نکن که در اون آیات قراون باشد.

ابى ‏حمزه مى ‏گوید: امام صادق(ع) فرمود: «مصحف فاطمه(س) ما فیه شی‏ء من کتاب الله و انما هو شی‏ء القى علیها بعد موت ابیها» (6) در مصحف فاطمه(س) چیزى از کتاب خدا - قراون مجید - نیست و تنها مصحف چیزى هست که بر فاطمه(س) پس از رحلت پدرش الهام گشته هست.

روایات دیگرى نیز وجود دارد که دلالت مى‏ نمايند مصحف فاطمه(س) قراون نیست و موضوعات و مطالب اون غیر از آیات قراون هست.

(7) 1- رک، لسان العرب، ج 10، کلمه صحف و مفردات راغب.

2- حدیث‏ با تلخیص نقل شده.

اصول کافى، ج 1، ص‏239; بصائر الدرجات، ص 151; بحارالانوار، ج‏26، ص 38.

3- بحارالانوار، ج‏26، ص 40.

4- بصائر الدرجات، ص‏156.

5- اصول کافى، ج 1، ص 240; بصائر الدرجات، ص 150 و 154; بحارالانوار، ج‏26، ص‏37.

6- بصائر الدرجات، ص‏159; مسند فاطمه الزهراء(س)، ص 292; بحار، ج‏26، ص‏47.

7- بصائر الدرجات، ص 154 و 160; بحار، ج‏26، ص‏46.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 02:02 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


88 out of 100 based on 48 user ratings 1198 reviews

لطفا به اختصار در مورد ویژگیهای شاه سلطان حسین توضیح دهید؟
مقلد آیت الله فاضل بودم، بعد از رحلت ایشان باید بر فتاوی ایشان باقی بمانم یا مرجع تقلید
چرا مذهب ما را جعفری و امام صادق(ع) را رئیس مذهب جعفری نام نهادند؟
آیا این حدیث صحیح است که پیغمبر(ص) فرمود بر یهود و نصاری سلام کنید و بر یهود و نصارای
مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هست. گاهی که با دوستانمون شوخی می کنیم ممکنه طرف در اون
من کمی برام مشکله که بعد از نیمه شب شرعی بلند شم نماز شب بخونم چون در اون صورت ممکنه
Should I rewrite my DSP routines in C/C++ or I'm good with C# unsafe pointers?
Obtain a ResourceManager for a static lib
How do I find out whether a ResourceManager contains a key without calling ResourceManager.GetString() and catching the exception?
How do I import an RSA Public Key from .NET into OpenSSL
What is the difference between c++0x concepts and c# constraints?
Should I learn C++ and Java simultaneously? [closed]
What is the purpose of anonymous { } blocks in C style languages?
simulated annealing for placement and routing
Passing “const” variable to method in Java
Should I wrap all my c++ code in its own namespace?
*