ممسک و ناظر در قتل عمد بر چه اساس مجازات می شوند؟


ممسک و ناظر در قتل عمد بر چه اساس مجازات می شوند؟




    ممسک و ناظر در قتل عمد بر چه اساس مجازات می شوند؟

پاسخ :


لزوم امر به معروف و نهی از منکر برای کارهای مستحب و مکروه هم هست یا خیر؟

1:



آیا در روایات مقدار و حدودی برای مهریه زن تعیین نشده است؟

درجواب این سوال توجه به چند نکته لازم هست :

فال حافظ تا چقدر قابل اطمینان است؟
1) نوع و کیفیت مجازات ممسک و ناظر در قتل بر پايه روایات متعددی هست که در این زمینه وارد شده هست و برای نمونه به یکی از اونها اشاره می کنیم .

این که می گویند پرونده ما هر شب جمعه به دست امام زمان(عج) می رسد آیا حقیقت دارد؟ اگر چنین
« عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ ثَلَاثَهَ نَفَرٍ رُفِعُوا إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع وَاحِدٌ مِنْهُمْ أَمْسَکَ رَجُلًا وَ أَقْبَلَ الْآخَرُ فَقَتَلَهُ وَ الْآخَرُ یَرَاهُمْ فَقَضَى فِی الرَّبِیئَهِ أَنْ تُسْمَلَ عَیْنَاهُ وَ فِی الَّذِی أَمْسَکَ أَنْ یُسْجَنَ حَتَّى یَمُوتَ کَمَا أَمْسَکَ وَ قَضَى فِی الَّذِی قَتَلَ أَنْ یُقْتَل؛در مورد سه نفر در نزد امیرالمومنین علی علیه السلام شکا یت شد که یکی از اونها مردی را گرفته بود (ممسک) و دیگری مرتکب قتل او شد و سومی نظاره گر قتل بود که امیر المومنین د رمورد ناظر حکم کردند که چشمان او را در اورند و در مورد ممسک فرمودند حبس شود تا بمیرد همانگونه که با امساکش موجب مرگ مقتول شد و در مورد قاتل حکم به قتل او نمودند» (تهذیب الأحکام، ج‏10، ص: 219)

من گاهی در بعضی از مجالس عزاداری افرادی را می بینم که با کوچکترین اشاراتی به روضه اشکشان
2)بررسی اینکه ممسک و ناظر تحت چه عنوانی مجازات می شوند متوقف بر این مطلب هست که اصولا ماهیت جرم اونها از زمره موارد حق الناس هست یا حق الله یا دیگر حقوق عمومی.


آیا زن و شوهر می توانند با دست یکدیگر را ارضا کنند؟ آیا این کار حکم جماع را دارد؟


نشانه ارگاسم در زنان چگونه است؟ (از کجا بفهمیم که زن ارضا شده یا نه؟)
اگر مجازات ممسک و ناظر که در روایات به اون تصریح شده باشد جز مجازات های حق اللهی باشد امکان ملحق کردن اون به حدود بسیار قوی هست و اگر از حقوق الناس باشد می توان از نظر اسقاط حکم و یا اجرا , اون را به حق قصاص اولیای دم ملحق کرد و در صورتی که از جمله مجازاتها یی باشد که در جهت ایجاد نظم و اجرای احکام و مقررات الهی بوده که مصلحت سنجی اون به دست حاکم هست از جمله مجازاتهای تعزیری بشمار می رود.

آدمی هستم که وقتی می خواهم برای جمعی صحبت کنم استرس می گیرم صدایم می لرزد و صورتم سرخ
در جستجوی کتب فقها هیچکدام از اونها به صراحت به نوع مجازات ممسک و ناظر در قتل اشاره ننموده اند ولی طبق اصول حاکم بر مجازاتها ، الحاق مجازات ممسک و ناظر در قتل به حق قصاص ولی دم یا حق تعزیر حاکم به نحوی که دائر مدار درخواست یا اسقاط ولی دم باشد امکان پذیر هست.
هیچ کدام از فقها قائل به حدی بودن یا الحاق مجازات ممسک و ناظر به مجازاتهای حدی که حق اللهی و غیر قابل گذشت هست نیستند.

اینکه فقها درکتب فقهی مجازات ممسک را در ذیل مباحث قصاص نفس مطرح می نمايند می تواند موید این مطلب باشد.
بررسی ماهیت فعل ممسک نیز دال بر این مطلب هست که فعل او معاونت در قتل هست و می توان اون را از قبیل حق الناس دانست که مجازات اون دائر مدار درخواست یا اسقاط ولی دم هست.

ماهیت فعل ناظر در قتل نیز اگرچه معاونت اصطلاحی نیست ولی از نظر شرعی تحت عنوان معاونت بر اثم وعدوان قلمداد می گردد ضمن اونکه ممکن هست مانع نشدن ناظر در مواردی که قدرت منع دارد را نوعی معاونت با ترک فعل قلمداد نمود.
دو هستفتا در مورد مجازات ممسک از امام خمینی (ره) و آیت الله فاضل(ره) نیز وجود دارد که موید حق الناس بودن مجازات ممسک هست:
استفتاء از امام خمینی :
السئوال: هل حبس الممسک هو من حقوق الناس کما فی القصاص بحیث یسقط بالعفو ،او انه من حق الله و انه من الحدود؛آیا زندانی کردن ممسک مانند حق قصاص از جمله حقوق الناس هست که با عفو ولی دم ساقط می شود یا از حدود و حقوق الله هست ؟
جواب: انه من حقوق الناس و یسقط باسقاطه؛ حبس ممسک حق الناس هست و با عفو و اسقاط ولی دم مجازات ساقط می شود.(حسین کریمی .

موازین قضایی از دیدگاه امام خمینی ره .

ج1 ص158)
استفتا از مرحوم آیت الل فاضل لنکرانی:
سئوال : شخصی در قتل عمد نقش ممسک داشته و محکوم به حبس ابد شده و پس از چند سال ولی دم او را عفو کرده هست آیا آزاد می شود یا ممسکیت حق الله هست و باید در زندان بماند تا بمیرد؟
جواب: ظاهرا حق الناس هست وبا عفو ولی دم آزاد می شود (فاضل لنکرانی ، محمد.جامع المسائل.

ج2 سئوال 1509)
البته برخلاف هستدلالات و هستفتائات مذکور اداره حقوقی قوه قضاییه نظر مشورتی مخالفی عنوان نموده هست که به نظر می رسد برخلاف اصول و قواعد حاکم بر مجازات ها باشد:
شخصی تحت عنوان ممسک در قتل به حبس ابد محکوم گردیده و بیش از 15 سال حبس را تحمل کرده هست، آیا راه قانونی برای نجات این شخص وجود دارد؟
مجازات ممسک مذکور در هستعلام حد هست و حد مشمول مقررات آزادی مشروط یا مقررات دیگر که خاص مجازاتهای تعزیری یا بازدارنده هست نمی‌گردد.( نظریه شماره11/7 ـ 15/1/1381نظریه اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه
جمع بندی:
برخلاف نظر مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه و با هستناد به هستفتاءات صریح از امام خمینی و مرحوم آیت الله فاضل و بعضی فضلا دیگر , مجازات ممسک از نوع مجازاتهای حق الناسی هست و بی شک مجازات حدی نیست.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 09:17 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


70 out of 100 based on 80 user ratings 430 reviews