حکم بلند گذاشتن سبیل چیست؟ حکم تیغ زدن ریش چیست؟


حکم بلند گذاشتن سبیل چیست؟ حکم تیغ زدن ریش چیست؟




    حکم بلند گذاشتن سبیل چیست؟ حکم تیغ زدن ریش چیست؟

پاسخ :


من دختری هستم 23 ساله که در رشته کوهنوردی به طور حرفه ای فعالیت می کردم و در رشته ادبیات

1:



لطفا مرا در مورد اینکه نمازهای ظهر و عصر یا مغرب و عشا را وصل کنیم یا به مانند اهل تسنن

تراشیدن ریش با تیغ و یا ماشینى که مثل تیغ باشد، بنا بر احتیاط واجب حرام هست ، (اجوبه‏الاستفتاآت، ج 2، ص 115 - 113).


آدرس سایت تک تک مراجع تقلید رو لطف می کنین برام بفرستین؟


1- آیا مشروعیت حکومت به مقبولیت توسط مردم بستگی دارد؟ - بله: سکوت امام علی(ع) و پذیرش خود
روایات زیادی در باب فضیلت گذاشتن محاسن و حد و اندازه اون وارد شده هست ; از جمله از امام صادق (ع ) روایت شده که فرمود: »گذاشتن ریش و چیدن شارب , از جمله تعالیم دین حنیف ابراهیم (ع ) هست «, (بحارالانوار, ج 12, ص 56).


یه سؤال داشتم اینکه شما میگین سریع تر ازدواج کنید خوب باز که این مواد از بدن خارج میشه
در روایت دیگر از امیرالموئمنین (ع ) آمده هست که حضرت در مذمت »لشکر بنی مروان « فرمودند: »اونان کسانی هستند که ریش را می تراشند و شوارب را رها می نمايند«, (بحارالانوار, ج 25, ص 175).


این صحبت های شما واسه زبان حال نیست. چون نه با شرایط جامعه ما همخوانی داره و نه توقع
از رسول خدا(ص ) نیز روایت شده هست که فرمود: »شارب ها را کوتاه کنید و ریش را بگذارید و خود را همانند مجوس نکنید«, (بحارالانوار, ج 76, ص 111).


آیا در بهشتیان شهوت وجود دارد؟
هم چنین امام صادق (ع ) فرموده هست : »شارب ها را کوتاه و ریش را بگذارید و خود را به یهود شبیه نکنید«, (بحارالانوار, ج 76, ص 112).


آیا عملیات استشهادی از نظر اسلام صحیح است؟ و کشته شدن کودکان توجیه دارد؟
البته روایات فراوان دیگری در این زمینه در کتاب های روایی هست که ما تنها به همین مقدار بسنده می کنیم .

نافرموده نماند گذشته از »ریش « اون چه مهم هست »ریشه « آدمی هست و بیش از ظاهر باید به رشد باطن و ثبات شخصیت پرداخت که در پی اون هویت شخصی و فرهنگی انسان و جامعه به ثبات می رسد.

به گونه ای که ظاهری آراسته و مطابق با فرهنگ اصول دینی خود را پیدا می کند و به آسانی و با آگاهی می تواند مدل رفتاری خود را انتخاب کند و با توجه به فرهنگ جامعه ما ریش - البته با رعایت آراستگی و پیراستگی - نمادی از روحیه دین پذیری و نشانه ای از حفظ هستقلال خویش در برابر فرهنگ بیگانگان هست و کسانی که ریش خود را می زنند اگر با آگاهی به مخالفت با حکم شرعی چنین کاری را می نمايند, گرفتار اصرار بر گناه می باشند و حکم »فسق « بر اونها بار می شود.
مرحوم محقق آیت الله العظمی خویی , درباره حرمت تراشیدن ریش بحثی مبسوط دارند که خلاصه اون را بازگو می کنیم .

(نک به مصباح الفقاهه , تقریرات درس محقق خویی به قلم توحیدی تبریزی , ج 1, ص 257) ایشان چنین می فرمایند: مشهور بلکه اجماع بین علمای شیعه و سنی , حرمت تراشیدن هست .

وجوه ذیل برای حرمت اقامه شده :
1 ـ قول خدای سبحان ((فلیغیرن ایجاد الله )) (سوره نساء، آیه 118) به ادعای این که حلق لحیه (تراشیدن ریش ) تغییر خلقت به شمار می آید پس حرام هست .


2 ـ در روایاتی امر شده به ارسال لحیه (بلند گذاشتن ریش ) و زدن سبیل ها.

و از تشبیه به یهود و مجوس نهی گردیده هست , (وسائل الشیعه , ج 1, باب 67 از ابواب عدم جواز حلق لحیه , ص 80 و ج 4, الوافی , ص 99)
3 ـ در روایاتی معروف به جعفریات آمده هست که حلق لحیه مثله کردن هست و هر کس مثله کند لعنت خدا بر او باد.

(المستدرک , ج 1, ص 59).
4 ـ روایاتی که دلالت دارند بر اینکه سلوک و مسلک دشمنان دین جایز نمی باشد.

حلق لحیه از جمله شمار اونها محسوب می شود.

5
ـ قول پیامبر(ص ) در خطاب به دو پیام آور کسری ت: وای بر شما چرا اینگونه هستید؟ اون دو نفر فرمودند پروردگارمان ما را اینگونه امر کرده تا کسری را درک کنیم .

سپس پیامبر(ص ) فرمود: لکن پروردگار من امر فرموده که ریشم را آزاد بگذارم و سبیلهایم را کوتاه کنم .

(مستدرک , ج 1, ص 59) 6
ـ قول علی (ع ): اقوامی بودند که حلق لحیه نمودند و سبیلها را گذاشتند سپس مسخ شدند.

(وسائل الشیعه , ج 1, باب 56, از همان باب , ص 80 و الوافی , ج 2, ص 33) لازم به ذکر هست که همه این وجوه ششگانه نزد مرحوم خویی به علل ضعف در سند و یا متن , مخدوش هستند و نمی توانند حرمت را اثبات نمايند.

اما وی وجه هفتمی را ذکر می کند که نزد وی مقبول هست و اون این هست که : روایتی صحیح داریم از بزنطی که از خدمت امام رضا(ع ) سؤال شد: آیا برای مرد صلاح هست که ریشش را بزند.

امام فرمود: اما از جوانب اون , اشکالی ندارد.

و اما از جلوی اون جایز نیست .

(وسائل الشیعه , ج 1, باب 52 از همان باب , ص 80) اون گاه مرحوم خویی می فرماید: ((سیره قطعیه ای که بین متدینین متداول , و به وقت پیامبر(ص ) متصل هست بر این مدعا دلالت می کند)).


افزون بر اون ادعای اجماع هم بر اون شده هست و قول مخالفی از شیعه و سنی در این مقام نقل نشده هست .

بنابراین موضوع حرمت از بین بردن کامل ریش هست و فرقی میان تراشیدن و هستفاده از دیگر وسایل پیرایش ندارد.

اما اگر مقداری از ریش بر صورت بماند و برای دیگران وجود ریش نمایان باشد, صدق عرفی به شمار می آید.
احکام ریش تراشی
همه مراجع (به جز آیات عظام بهجت و صافى): تراشیدن ریش - خواه با تیغ باشد یا ماشین - بنابر احتیاط واجب حرام هست.امام، هستفتاءات، ج 2، مکاسب محرمه، س 79؛ آیت‏الله نورى، هستفتاءات، ج 1، س 492 و 493؛ آیت‏الله مکارم، هستفتاءات، ج 2، س 750 و 753؛ آیت‏الله تبریزى، هستفتاءات، س 1089 و 1096؛ آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 957 و 955؛ آیت‏الله سیستانى، Sistani.org، ریش تراشى، س 1 و 3؛ آیت‏الله خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س 1421 و 1416؛ دفتر آیت‏الله وحید.

آیات عظام بهجت و صافى: تراشیدن ریش حرام هست.آیت‏الله صافى، جامع الاحکام، ج 2،
1740 و 1742؛ آیت‏الله بهجت، توضیح‏المسائل، متفرقه، م 4.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 08:15 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


76 out of 100 based on 46 user ratings 946 reviews