من به عنوان دختری 16 ساله

نباشید و تشكر از پاسخ دادن به سوال اولم در این پاسخ ابهاماتی برای من
كارهای در این موسسه انجام میشود - باب
آیا هنگام ظهور ما نیز باید با دشمنان او بجنگیم و اگر كشته شدیم آنوقت
آیه ای كه امام زمان هنگام ظهور خود می خوانند چیست ؟ - مریم كاظمی - فوق
كرده كه صد قافله دل همره اوست هر كجا هست خدایا به سلامت دارش.. چگونه نسبت
خواهش می كنم اگر ممكن است مرا در این موضوع زیر یاری نمایید. 1معرفی كتابی
کاربرد داده کاوی در کشف دانش پنهان میان داده های سامانه 137 شهرداری تهران
تحلیل فراوانی بارش‌های زیر 10 میلی‌متری حوضه‌ی آبریز آجی‌چای در دو بازه زمانی (سالهای 77- 1366 تا 89- 1378)
تبیین اخلاقی نطریه قرارداد اجتماعی و بازتاب ان در انیشه های روسو
مکان سنجی پیاده سازی آموزش مجازی در دانشکده روان شناسیو علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و ارائه راهکارهای مناسب
بررسی تاثیر ظرفیت حافظه کاری کودکان پیش دبستانی بر پردازش زمان
حقوق مدنی زوجه و تقابل آن با ریاست زوج
بررسی فقهی- حقوقی ضمانت بانک مرکزی در کاهش ارزش اسمی پول
مدل ساختاری نشانگان استرس پس از آسیب: بررسی نقش فراشناخت، طرحواره های هیجانی و تنظیم هیجان
بررسی موانع پیش روی توانمندی مدیران مدارس دوره متوسطه شهر تهران به منظور ارائه راهکارهای عملی تحقق طرح مدرسه محوری از دیدگاه مدیران مدارس
بررسی رابطه هویت دینی و مدیریت بدن در بین جوانان 15-24 شهرستان کاشان

من به عنوان دختری 16 ساله




باسلام" من به عنوان دختری 16 ساله برای خشنودی امام زمانم چه باید بکنم و امام زمان از من چه انتظاری دارد؟ ایا در زمان ظهور امام زمان(عج) عجل شیطان فرا می رسد؟ حکومت امام زمان چه مدت زمانی به طول خواهد انجامید و بحث رجعت چیست؟ایا همه ی امامان دوباره حکومت خواهند کرد(قبل یا بعد از حکومت امام زمان)
پاسخ :
با سلام و احترام

دنبال نشانه های ظهور امام زمان گشتم و می دانم یك سری نشانه قطعی و یك سری
خواهر گرامی هر کدام از ما ها وظایفی نسبت به شریعت مبین اسلام داریم که اگر به اونها عمل کنیم مطمین باشید که وظیفه خود را در وقت غیبت آقا انجام داده ایم و این همان چیزی هست که امام وقت عج از ما انتظار دارد و کار دیگر دعا بر ظهور اون حضرت هست .

منتظران واقعی امام من وبلاگی باموضوع امام مهدی و با آدرس WWW.mowood.blagfa.com


مطالبی را در باره آخر الزمان و ظهور امام زمان عج و اتفاقاتی كه در آن زمان
در اینجا بحث مهم رجعت را برایتان شرح می دهم در صورت داشتن سوالات دیگر دوباره با تبیان مکاتبه کنید.

من مطرح است: 1)آیااطلاعاتی در دست است كه بگوید یاران آقا در هنگام ظهور


و( صحت) آن توضیح كاملی بدهید.(بیش از مطالب مفاتیح الجنان) 2)اگر می شود سایتی
دوست عزیز در اینجا 2 مساله قابل طرح هست: 1.


فرماید : لا اكراه فی الدین اما ما در روایا ت می خوانیم كه زمانی كه حصرت
معرفی اشخاصی كه در وقت ظهور امام وقت (عج) رجعت می‌كنند.


در ایات وروایات داریم كه گفته شده زمین بی حجت نمی مونه حالا سوال من بعد
2.


در ح
شناخت طرفداران و نحوه آگاهی امام ـ علیه السّلام ـ از عقیده و افكار اشخاص.
اونچه نیاز به بررسی بیشتر دارد، بخش نخست می باشد.

به همین جهت ما در ابتدا به جواب فشرده قسمت دوم می‌پردازیم.

اون گاه وارد بخش اول خواهیم شد.
شناخت طرفداران:
جواب این بحث واضح هست، زیرا داشتن علم غیب و آگاهی از اسرار انسان و جهان، از شئونات امام معصوم ـ علیه السّلام ـ می‌باشد و امام كسی هست كه علم گذشته و آینده را دارا هست و بر اعمال بندگان، اشراف و احاطه دارد.

اگر چنین نباشد نمی‌تواند امام و حجت میان ایجاد و خالق باشد.

خود حضرت در توقیعی شریف كه به شیخ مفید (ره) صادر فرموده هست، جواب این سؤال را به بهترین وجه یادآور شده هست، می‌فرماید: «انا نحیط علماً بانبائكم و لایعذب عنا شیء من اخباركم...

انا غیر مهملین لمرعاتكم و لاناسین لذكركم...»؛[1] ما احاطه و اشراف كامل بر اخبار شما داریم و هیچ چیزی از اخبار شما از دید ما پنهان نمی‌باشد.

ما مواظب اوضاع و احوال شما هستیم و هیچ گاه یاد شما را از خاطر نمی‌بریم.

بنابراین از این نظر جای نگرانی وجود ندارد، زیرا حضرت نسبت به شیعیان و دشمنان خود هرگز بی‌تفاوت نمی‌باشد و تمام جریانات را نیز باخبر هست.

هر كس به میزان ایمان و معرفت خود، ‌در میان پیروان حضرت، جایگاه خاص خود را دارد.
چه كسانی در هنگام ظهور زنده می‌شوند؟؟
بر پايه روایات، این مسأله اجمالاً قطعی و مسلم هست كه ائمه ـ علیهم السّلام ـ وعده‌ای از مؤمنین و كفار در وقت ظهور مهدی ـ علیه السّلام ـ دوباره زنده می‌شوند.

و این موضوع به عنوان «رجعت» جزء معتقدات شیعه و ضروری مذهب می‌باشد.
توضیح مطلب این هست كه زنده شدن مردگان و بازگشت اونان به دنیا، چون از امور غیبی مربوط به آینده هست، لذا اعتقاد به اون متوقف هست بر وجود دلائل معتبر نقلی از معصومین ـ علیهم السّلام ـ .

در روایات مربوط به این موضوع گرچه خصوصیات اون به طور كامل بیان نشده هست ولی اصل مسأله رجعت در حد تواتر از ائمه ـ علیهم السّلام ـ نقل شده هست.

مرحوم سید مرتضی در این رابطه می‌فرماید: شیعه امامیه بر این اعتقاد هست كه خداوند به هنگام ظهور امام وقت (عج) گروهی از شیعیان اون حضرت را كه پیشتر مرده‌اند، باز می‌گرداند تا به ثواب یاری و كمك به اون حضرت برسند و حكومتش را ببینند.

و هم چنین گروهی از دشمنان او را باز می‌گرداند تا از اونان انتقام بگیرد و شیعیان از مشاهدة ظهور حق و بالا گرفتن كلمه اهل اون، خشنود گردند.[2]
علامه مجلسی (ره) نیز می‌فرماید: یكی از موضوعات اجماعی شیعه، بلكه از ضروریات مذهب حقه، حقانیت «رجعت» هست كه پیش از ستاخیز، در وقت حضرت قائم (عج) خواهد بود و گروهی از مؤمنان كه دارای ایمان خالص بوده‌اند و نیز گروهی از كافران كه دارای كفر محض بوده‌اند، به دنیا باز می‌گردند تا حكومت ائمه ـ علیهم السّلام ـ را ببینند.[3]
در روایات نیز از موضوع «رجعت» به عنوان ایام الله تعبیر شده هست.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: ایام الله ـ كه مایة سرور و عزت مؤمنین هست ـ سه مرحله دارد كه رجعت یكی از اون هست.

«ایام الله ثلاثة: یوم یقوم القائم و یوم الكره و یوم القیامه».[4] و در حدیث دیگر نیز امام صادق ـ علیه السّلام ـ ایمان به رجعت را ضروری شمرده و می‌فرماید: «از ما نیست كسی كه اعتقاد به بازگشت ما نداشته باشد.»[5]
امّا اعتقاد به جزئیات و خصوصیات رجعت مثل وقت و تعداد افراد و...

ضرورتی ندارد و در روایات نیز به روشنی بیان نشده هست، اون چه قطعی و ضروری مذهب هست اصل اعتقاد به رجعت فی الجمله هست.
امّا چه كسانی دوباره زنده می‌شوند و به دنیا باز می‌گردند؟
از روایات مربوط به این موضوع هستفاده می‌شود كه امر رجعت عمومی نیست، بلكه ائمه ـ علیهم السّلام ـ و عده خاصی از مؤمنین و كفار خالص در عصر قیام حضرت مهدی (عج) دوباره زنده می‌شوند.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «رجعت و بازگشت مردگان به دنیا، همگانی و فراگیر نیست، بلكه مربوط به عده‌ای خاص هست، برنمی‌گردند به دنیا مگر كسانی كه از ایمان پاك برخوردارند و یا به حد شرك خالص رسیده‌اند.» و نیز می‌فرماید: «فقط كسانی در وقت ظهور قائم ما به سوی دنیا باز می‌گردند كه ایمانش را خالص كرده باشند و یا به مرز كفر خالص رسیده باشند.

غیر از این دو گروه، دیگران برگشتی به دنیا نخواهند داشت، مگر در قیامت.»
بنابراین مسأله رجعت محدود به افراد خاصی هست كه در روایات به برخی از این افراد و گروه‌ها اشاره شده هست، ذیلاً به این روایات پرداخته می‌شود:
رجعت ائمه ـ علیهم السّلام ـ
بیشتر روایات این باب مربوط هست به رجعت و بازگشت ائمه ـ علیهم السّلام ـ .

در این مورد نیز ما با دو دسته روایات مواجه هستیم:
دسته‌ای از این روایات رجعت را برای تمام ائمه ـ علیهم السّلام ـ ثابت می‌كند.

برخی دیگر از روایات ـ برای ذكر مصداق ـ تنها نام دو امام یعنی امیر المؤمنین و امام حسین ـ علیهم السّلام ـ را ذكر نموده هست.

و در پاره‌ای از روایات نام پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نیز آمده هست.[6] امّا سایر ائمه ـ علیهم السّلام ـ از اونان به طور خاص ذكری به میان نیامده هست، بلكه به طور عام قائل به رجعت همه ائمه شده‌اند.

نظیر اونچه كه از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این زمینه نقل شده هست.

حضرت می‌فرماید: «هیچ امام و پیشوایی نیست مگر این كه مجدداً در وقت خودش در آینده به دنیا باز می‌گردد در حالی كه نیكان و بدان وقت او نیز همراه او بر می‌گردند تا افراد با ایمان از انسانهای كافر جدا شوند.»[7] و در حدیث دیگر امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «دوباره به سوی شما بر می‌گردند پیامبر شما و امیر المؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ و امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ».[8]
اولین كسی كه به دنیا باز می‌گردد امام حسین ـ علیه السّلام ـ هست با اصحاب و یارانش
امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «اولین كسی كه قبر او شكافته می‌شود و به سوی دنیا باز می‌گردد، حسین بن علی ـ علیه السّلام ـ هست.»[9] و در جای دیگر می‌فرماید: «نخستین فردی كه به دنیا باز می‌گردد، حسین بن علی هست پس حكومت می‌كند تا وقتی كه در اثر پیری هر دو پلك او بر چشمانش می‌افتد.»[10] كه اشاره به طولانی بودن حكومت امام حسین در عصر رجعت هست.

و نیز از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده هست كه : نخستین كسی كه سر ازخاك بر می‌دارد و با هفتاد و پنج هزار نفر از شیعیان، رجعت می‌كنند حسین بن علی ـ علیه السّلام ـ هست.[11]
جابر نیز از امام باقر ـ علیه السّلام ـ نقل می‌كند كه امام حسین ـ علیه السّلام ـ در روز عاشورا، پیش از شهادتش، به تفصیل درمورد رجعت خود و یاران خود سخن فرمود: «بشارت باد شما را به خدا قسم اگر این قوم ما را بكشند، ما نخستین كسانی هستیم كه نزد پیامبرمان باز می‌گردیم و تا مدتی كه خدا بخواهد توقف خواهیم كرد، اون گاه من اولین كسی هستم كه قبرش شكافته می‌شود و ناگهان از قبر خارج می‌شوم، در حالی كه امیر المؤمنین نیز از قبرش خارج شده و مهدی ما نیز قیام نموده هست.»[12] در این روایت، رجعت امام حسین و امیر المؤمنین ـ علیهم السّلام ـ هموقت با قیام حضرت مهدی (عج) بیان شده هست.

در روایت دیگر امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «امام حسین ـ علیه السّلام ـ همراه با شهدای كربلا و هفتاد پیامبر، بازگشت می‌نماید.

رو می‌آورد به سوی دنیا امام حسین همراه با كسانی كه با وی به قتل رسیده بودند و همراهی می‌كنند او را هفتاد پیامبری كه با موسی بن عمران مبعوث شدند.

اون وقت حضرت قائم انگشترش را به او می‌سپارد.»[13]
در ادامة این حدیث اشاره به غسل و دفن امام وقت ـ علیه السّلام ـ به وسیله امام حسین ـ علیه السّلام ـ نیز شده هست.

مفضل نیز از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این مورد نقل می‌كنند كه امام حسین ـ علیه السّلام ـ با دوازده هزار نفر از شیعیانش رجعت می‌كنند، در حالی كه عمامة سیاه پوشیده هست.[14]
علاوه بر اصحاب امام حسین ـ علیه السّلام ـ در روایات دیگر اشاره به رجعت بعضی از مؤمنین و شیعیان علی ـ علیه السّلام ـ نیز شده هست.

امام باقر ـ علیه السّلام ـ از امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ نقل می‌كند كه؛ در هنگام ظهور حضرت مهدی، مؤمنان، لبیك گویان، گروه گروه از قبرها بیرون می‌آیند و حضرت از این رخداد فوق العاده با تعجب یاد می‌كند؛ پس چقدر حیرت آور هست (زنده شدن مردگان) چگونه در حیرت نباشم از زنده شدن مردگان كه خداوند اونان را از قبورشان بر می‌انگیزند در حالی كه گروه گروه مشغول فرمودن لبّیك لبّیك ای دعوت كننده به سوی خدا، هستند.»[15]
رجعت دشمنان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و كفار برای كیفر و انتقام
بعضی از روایات این باب، مربوط هست به بازگشت معاندین و كفار تا به دست مؤمنان، ذلت و عذاب را بچشند و مؤمنان نیز تشفی پیدا كنند.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «وقتی كه مهدی ما ظهور نماید، خداوند كسانی را كه به اذیت و آزار بندگان مؤمن می‌پرداختند، با همان قیافه قبلی‌شان، به دنیا باز می‌گرداند تا مؤمنین از اونان انتقام بگیرند.»[16] این روایت با توجه به اونچه در روایتی كه قبلاً از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شد (ما من امام الا و یكرفی قرنه و یكرمعه البر و الفاجر فی دهره حتی یمیز المؤمن من الكافر) نشان می‌دهد كه قبل از قیامت در وقت رجعت نیز بازخواست و دادرسی وجود دارد.

و بازگشت این عده از كفار با قیافه‌های اصلی شان، برای كیفر و تنبیه هست.
هم چنین در ذیل آیة «و اقسموا بالله جهد ایمانهم لایبعث الله من یموت بلی وعداً علیه حقاً و لكن اكثر الناس لا یعلمون...

لیعلم الذین كفروا انهم كانوا كاذبین»؛[17] امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «یعنی فی الرجعه یردهم فیقتلهم و یشفی صدور المؤمنین فیهم»؛[18] یعنی در وقت رجعت خداوند اونان را بر می‌گرداند تا به دست مؤمنین كشته شوند و مؤمنین تسلی پیدا كنند.
رجعت بعضی از شیعیان برای یاری حضرت مهدی (عج)
امام صادق ـ علیه السّلام ـ به ابی‌بصیر می‌فرماید: «ای ابابصیر هنگامی كه قیام كند مهدی ما، خداوند گروهی از شیعیان ما را به سوی او بر می‌انگیزند و از قبرهایشان خارج می‌كند.

پس اونان با او بیعت می‌كنند در حالی كه شمشیرهای‌شان بر گردن اونان آویخته هست، این خبر به گوش شیعیانی كه زنده‌اند می‌رسد و می‌گویند: فلانی‌ها از قبرشان خارج شده‌اند و به سپاه حضرت مهدی ملحق گردیده‌اند!».[19]
این حدیث بیانگر انعكاس وسیع خبر زنده شدن و بازگشت مجدد این عده از شیعیان و ملحق شدن اونان با سپاه امام وقت می‌باشد، به گونه‌ كه این خبر باشكوه، در میان شیعیان در حال حیات ـ كه هر كدام چنین آرزویی را در دل می‌پرورانند ـ و در مجالس اونان رد و بدل و فرمودگو می‌شود.
در حدیث دیگر نیز امام صادق ـ علیه السّلام ـ از برانگیخته شدن این عده از شیعیان برای یاری امام وقت (عج) سخن می‌گوید: «هنگامی كه قائم ما ظهور نماید خداوند عده‌ای از شیعیان را زنده می‌كند و اونان لبیك گویان گروه گروه به سوی او حركت می‌كنند.

اون وقت هست كه تردید منكران، رنگ می‌بازد و اونان نابود می‌شوند.»[20]
رجعت انصار و وزراء حضرت مهدی كه به طور خاص از اونان نام برده شده هست
در برخی از روایات نام بعضی از افراد ذكر شده هست مثل: اصحاب كهف، یوشع بن نون، سلمان فارسی، مقداد، ابودجانه، مالك اشتر و...

و حتی تصریح شده هست كه این افراد در سمت وزراء و معاونان حكومت جهانی حضرت، در جهان از ناحیه حضرت، فرمانروایی می‌كنند.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این مورد می‌فرماید: «از پشت كوفه تعداد 27 مرد، برای یاری مهدی، از قبرهایشان خارج می‌شوند كه 15 نفر از اونان از قوم موسی هست ـ اونانی كه هدایت شدند و بر پايه حق رفتار نمودند ـ و 7 نفر از اصحاب كهف و یوشع بن نون و سلمان و ابودجانه انصاری و مقداد و مالك اشتر، می‌باشند.

اینها همواره در پیشگاه مهدی مشغول خدمت حكمرانی هستند.»[21]
رجعت مفضّل بن عمر
امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد وی كه از اصحاب خاص حضرت می‌باشد، می‌فرماید: تو نه تنها در هنگام ظهور مهدی (عج) دوباره زنده می‌شوی، بلكه جزء افراد ویژة مهدی خواهی بود كه مرتب فرمان صادر می‌كنی ـ یا مفضل انت و اربعة و اربعون رجلاً تحشرون مع القائم.

انت علی یمین القائم تأمر و تنهی و الناس اذذاك اطوع لك منهم الیوم».[22]
رجعت داود بن كثیر الرّقی
امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد شأن و منزلت این صحابی بزرگوار خود می‌فرماید: «انزلوا داود الرقی منی بمنزلة المقداد من رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ»؛[23] یعنی قدر و منزلت این مرد نزد من نظیر مقداد نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ هست.

و نیز می‌فرماید: «من سرّه ان ینظر الی رجلٍ من اصحاب القائم فلینظر الی هذا» (داود رقی).[24] كسی كه می‌خواهد مردی از یاران مهدی را ببیند به او نگاه كند.
رجعت عبدالله بن شریك عامری
امام باقر ـ علیه السّلام ـ در مورد وی می‌فرماید: گویا می‌بینم كه عبدالله بن شریك با چهار هزار نفر سپاه، پیشاپیش حضرت مهدی (عج) تكبیرگویان، از دامنه كوه بالا می‌روند؛ «كانی بعبدالله بن شریك العامری علیه عمامة سوداء و دؤابتاها بین كتفیه مصعداً فی لحف الجبل بین یدی قائمنا اهل البیت فی اربعة آلاف یكبرون».[25]
رجعت اسماعیل فرزند امام صادق ـ علیه السّلام ـ
ابوخدیجه از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد فرزندش اسماعیل نقل می‌كند كه وی نخستین كسی هست كه با ده نفر از یارانش زنده می‌شوند و ظهور می‌كنند و عبدالله بن شریك یكی از این ده نفراست كه وظیفه پرچمداری را به عهده دارد.

«انه یكون اول منشور فی عشرة من اصحابه و منهم عبدالله بن شریك و هو صاحب لوائه».[26]
رجعت حمران بن اعین و میسّر بن عبدالعزیز
امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد این دو نفر می‌فرماید: گویا می‌بینم كه اونان در حالی كه شمشیر در دست دارند، ‌در میان امت، میان صفا و مروه مشغول صحبت می‌باشند؛ «كانی بحمران بن اعین و میسّر بن عبدالعزیز یخطبان الناس باسیافهم بین الصفا و المروه».[27]
كلام آخر: روایات بحث رجعت، هرگز %د برشمردن تعداد و آمار افراد و یا ذكر اسامی اونان، نمی‌باشد.

بلكه این روایات ضمن اشاره به اسامی برخی از افراد گروه‌ها، مسأله رجعت مردگان به دنیا را، محدود و مختص كسانی می‌داند كه قبل از مرگ از درجه بالای ایمان برخوردار بوده و در حمایت از دین الهی و اطاعت از ائمه ـ علیهم السّلام ـ كوتاهی ننموده‌اند و یا كسانی كه در راه كفر و عناد با اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌اند.

اما غیر از این دو گروه ـ چنانچه قبلاً اشاره شد ـ بازگشت به دنیا نخواهند اشت (و اماما سوی هذین فلا رجوع لهم الی یوم الماب).
بنابراین اونچه مهم و تعیین كننده هست خلوص ایمان در پرتو عمل به دستورات الهی و اعتصام به ولایت امام معصوم ـ علیهم السّلام ـ هست تا در اثر چنین پیوندی خداوند نیز وی را از چنین فوز عظیمی در ایام الله ظهور مهدی و رجعت اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ برخوردار نماید.
به همین خاطر مهم‌ترین تقاضای شیعه از خداوند در دعای عهد این هست كه: «پروردگارا! ما را از یاران و كمك كنندگان حضرتش برنامه بده و شرف شهادت در محضر او را نصیب ما بفرما، پروردگارا اگر چنانچه مرگ میان من و ظهور او فاصله انداخت، پس من را سپس مرگ نیز هنگام ظهورش، از قبرم خارج فرما در حالی كه كفنم را پوشیده و شمشیربه دست آماده انجام فرمان حضرت باشم.»[28] جالب این هست كه این آرزو و تقاضا، سپس فراخوان بیعت اكید با حضرت ولی عصر -ارواحنا فداه- و امضای عهد و پیمان با او، ابراز می شود؛ (عقدا و بیعة له فی عنقی لا احول عنها و لا ازول ابداً).

بدیهی هست كه تمام دشواری و اهمیت كار، عمل به این بیعت و به پایان رساندن اون هست.
پی نوشتها

[1] .

الاحتجاج، ج 2، ص 599، تألیف العلامه ابی منصور الطبرسی، طبع دوم، 1416 هـ .ق، اسوه‌، قم.

[2] .

شیعه و رجعت، ص 250، تألیف الشیخ محمد رضا الطبسی النجفی، ترجمه و تلخیص از سید محمد میرشاه ولد، ‌قطع وزیری، چ اول، 1376، دار النشر اسلام، قم.

[3] .

همان، ص 259.

[4] .

معجم الاحادیث الامام المهدی (عج)، ج 4، ص 82.

حدیث شماره 1152، تألیف الهیئة العلمیه تحت اشراف الشیخ علی الكورانی، طبع الاولی، 1411 هـ .ق، موسسة المعارف الاسلامیه، قم.

[5] .

همان، ص 84، ح 1154.

و من الله توفیق

88 out of 100 based on 58 user ratings 508 reviews



و احترام به شما عزیزان كه مهمترین نیتتان اشاعه فرهنگ مهدویت در سرتاسر
علیكم چگونه می شود به محضر مبارك حضرت ولی عصر ارواحنا فدا رسید و یا با
در هنگام ظهور چگونه خود را به ایشان می رسانند(با توجه به مسافت طولانی)؟
حلقه را فقط اعراب تشكیل می دهند .توضیح دهید . با تشكر - 20 ساله - فوق دیپلم
ارزیابی ریسک طرح های تخصیص مازاد در انواع بیمه نامه های عمر (مورد مطالعه: شرکت های بیمه پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران)
قواعد حقوقی ناظر بر انتقال اموال غیر مادی ، غیر فکری با تأکید بر حق کسب و پیشه و حق زارعانه
بررسی فقهی وحقوقی نکاح متعه وآسیب شناسی آن
کاربردgisدر مکان یابی فضای سبزشهری
مقایسه ی کتابهای Interchange 1 و کتاب سال اول دبیرستانهای ایران English Book 1
مقایسه علل موثر بر وقوع انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مصر بر اساس مدل نظری جان فوران
طراحی مدل انتخاب بازارهای هدف صادراتی با استفاده از روش ترکیبی تصمیم گیری چند معیاره و برنامه ریزی آرمانی مورد مطالعه : گل رز
نقش و فرجام مریدان خاندان صفوی در مناسبات ایران و عثمانی
شاخص سازی کارکردهای اجتماعی دین در بین دانشجویان دانشگاه تهران و شاهد
سیاست مذهبی سامانیان در قبال فرق اسلامی
*