خواستم بپرسم آیا امام خمینی درجایی به ابن مطلب اشاره کرده که جمکران وچاه

از علایم ظهور امام زمان را ذكر بفرمایید؟ - فاطمه عبدالهی - فوق دیپلم
این فرموده امام صادق(ع) : هركس دعای عهد را در چهل صبح بخواند ازیاوران حضرت
الرحیم یا عرض سلام و خسته نباشید می خواستم بدانم سپاه سفیانی چه سپاهی
درباره امام زمان است چیست ودر كدام سوره اند؟ - رسول پور هادی - 24 ساله
امام زمان (عج) از فضول زندگی در پاسخ به آیت الله مرعشی نجفی چیست؟ با تشكر

کاربرد داده کاوی در کشف دانش پنهان میان داده های سامانه 137 شهرداری تهران
تحلیل فراوانی بارش‌های زیر 10 میلی‌متری حوضه‌ی آبریز آجی‌چای در دو بازه زمانی (سالهای 77- 1366 تا 89- 1378)
تبیین اخلاقی نطریه قرارداد اجتماعی و بازتاب ان در انیشه های روسو
مکان سنجی پیاده سازی آموزش مجازی در دانشکده روان شناسیو علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و ارائه راهکارهای مناسب
بررسی تاثیر ظرفیت حافظه کاری کودکان پیش دبستانی بر پردازش زمان
حقوق مدنی زوجه و تقابل آن با ریاست زوج
بررسی فقهی- حقوقی ضمانت بانک مرکزی در کاهش ارزش اسمی پول
مدل ساختاری نشانگان استرس پس از آسیب: بررسی نقش فراشناخت، طرحواره های هیجانی و تنظیم هیجان
بررسی موانع پیش روی توانمندی مدیران مدارس دوره متوسطه شهر تهران به منظور ارائه راهکارهای عملی تحقق طرح مدرسه محوری از دیدگاه مدیران مدارس
بررسی رابطه هویت دینی و مدیریت بدن در بین جوانان 15-24 شهرستان کاشان

خواستم بپرسم آیا امام خمینی درجایی به ابن مطلب اشاره کرده که جمکران وچاه




به نام خدا
سلام
می خواستم بپرسم آیا امام خمینی درجایی به ابن مطلب اشاره کرده که جمکران وچاه جمکران خرافات است؟
لطفا با سند پاسخ دهیدوراجع به چاه جمکران وتاریخچه اش توضیح دهید.
باتشکر

پاسخ :
با عرض سلام

به نام دجال آمده است لطفا در مورد شمای آن توضیح دهید متشكرم - 17 ساله
برخلاف شایعه‌های بی‌پايه مبنی بر عدم تشرف بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به مسجد مقدس جمکران، مدارک و شواهد قابل اعتماد و مستندی داریم که نشان دهنده عنایت ویژه ایشان به این مکان مبارک می‌باشد.

فرارسیدن فرخنده سالروز میلاد حضرت مهدی (ع) یك سوال به ذهنم رسید و آن اینكه
در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام رضوان الله تعالی‌علیه تعدادی از اعضاء جامعه محترم مدرسین را مأمور رسیدگی به وضع مسجد مقدس جمکران نمودند.

نباشید می خواهم بگوییم بهتر نیست كه ما در عصر غیبت به جای فقط رسیدگی
این آقایان پس از بررسی همه جانبه و تبادل نظر با هیأت امنای مسجد، با توجه به اهمیت این مکان مقدس پیشنهاداتی را تهیه و برای تصویب نهایی طی نامه‌ای در تاریخ 17/2/1358 به محضر حضرت امام( قدس‌سره) تقدیم کردند.

12 امام به خصوص امام عصر علنا ذكر نشده است


بدانم كه ما در هنگام ظهور باید كشور را دو دستی تحویل امام زمان عج بدهیم
مناسب می‌دانیم به دو فراز از نامه اشاره داشته باشیم:

بدانم كه آقا امام زمان(عج) برای آخرین بار قبل از غیبت كبری در كجا دیده


دعایی می توان از آقا امام زمان برای امری كمك خواست و چگونه هم می توان تشكر
- با توجه به اقبال روزافزون امت به مسجد صاحب‌الوقت در جمکران، باید حفاظت و رفاه زائران بیش از گذشته مورد توجه برنامه گیرد و طرحهای جالب و اصلاحی بسیار کامل...به فوریت با رعایت الاهم فالاهم به اجرا درآید.

توجه به اینكه صحت و سقم روایات موجود در وادی امام مهدی (ع) بر ما هیچ معلوم
- با توجه به اینکه مسجد مقدس جمکران یادگاری عظیم از حضرت ولی‌عصر(ارواحنافداه) بوده و اون سرور امر به ساختن مسجد و توجه شیعیان به اون نموده‌اند -طبق روایت مرحوم شیخ صدوق(رضوان‌الله‌علیه)- بنابراین وقف عام محسوب شده و امر تولیت اون با حاکم شرع بوده و اداره اون زیر نظر حاکم شرع با هیأتی از عدول مؤمنین و ثقات مطلع امین و علاقه‌مند به اون (ع) باید باشد و کلیه اموال و عواید حاصله باید با حفظ مصالح مسجد دقیقا صرف عمران و توسعه و رفع نیازمندیهای اون مکان شود...

امضاء نمايندگان نقل مذکور علاوه بر هیأت امنای مسجد، بزرگانی از حوزه شامل حضرات آیات: محمد محمدی گیلانی- حسین راستی کاشانی، علی مشکینی، محمد یزدی و یک امضای ناخوانا می‌باشند.
حضرت امام در ذیل این نقل چنین مرقوم فرمودند:
بسمه تعالی
اونچه را حضرات آقایان مدرسین تصویب کرده‌اند، مورد تأیید اینجانب می‌باشد.
روح الله الموسوی الخمینی
صحیفه امام، جلد 7، صفحه 195
***
حجت الاسلام والمسلمین آقاى شیخ على اصغر احمدى خمینى فرمودند: اینجانب از وقتى که وارد حوزه علمیه قم شدم، روزهاى جمعه به مسجد جمکران مى آمدم و نمازهاى این مسجد را انجام مى دادم و مى دیدم زوار بسیار در این مسجد مى آمدند و طلب حاجت مى کردند، حتى در اوائل هم یک روز اهالى جمکران از امام خمینى (رحمه الله) دعوت کردند و ایشان هم قبول کردند و من هم با آقایان دیگر در خدمتشان به جمکران رفتیم و در اون مسجد مقدس نماز بجا آوردند، امید هست مؤمنین این مکان را بیشتر مورد توجه برنامه دهند
***
یکی از چهره‌های خوشنام و خدمتگزار به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج) نقل می‌کند:

حضرت امام (ره) دو مرتبه پس از پیروزی انقلاب و قبل از رفتن به تهران، به مسجد مقدس جمکران مشرف شدند و در یکی از تشرفات با چند نفر که از طرف مسجد به حضورشان رسیدیم، هدیه‌ای به عنوان تبرک مرحمت فرموند.
***
برادر فاضل و متعهد، حجت الاسلام محمودی نقل می‌کرد: «در اوایل انقلاب که حضرت امام هنوز در قم مستقر بودند، پدرم به قصد زیارت ایشان به قم مشرف شد.

با هم به مکان هستبرنامه امام رفتیم ولی به خاطر کثرت جمعیت و ازدحام زیاد توفیق شرفیابی به محضرشان را پیدا نکردیم، پدرم که دلشکسته بود به من فرمود: برای جبران این خسارت حتما باید جمکران برویم.

با هم به جمکران مشرف شدیم، پدرم برای تجدید وضو رفت، من نزدیک درب ورودی مسجد در انتظار او بودم، ناگهان اتومبیلی را مشاهده کردم که اونجا توقف کرده، درباره اون سوال کردم جواب دادند: اتومبیل حضرت امام خمینی (ره) هست.
ایشان برای نماز به مسجد رفته بودند؛ در این اثنا پدرم آمد، جریان را که فهمید فرمود: همین جا بایستیم تا حضرت امام را زیارت کنیم.

طولی نکشید که ایشان از مسجد بیرون آمدند.

پدرم و من دست ایشان را بوسیدیم، امام حرکت کردند و پدرم با خوشحالی تمام برای ادای نماز به مسجد رفت.
درباره چاه باید فرمود نه تنها در جمكران بلكه در بعضى از شهرها معمولًا محلى به نام چاه صاحب الوقت موجود هست كه برخى گمان مى‏كنند حضرت دستور حفر اون را داده یا ایشان در اونجا دیده شده‏اند و یا از آب اون چاه نوشیده‏اند ولى هیچ یك از این نكات صحیح به نظر نمى‏رسد.


قضیه چاه امام وقت‏علیه السلام در مسجد مقدس جمكران و شهرهاى دیگر، از این برنامه هست كه مرحوم حاج شیخ عباس قمى‏قدس سره در مفاتیح الجنان از تحفة الزائر از امام صادق‏علیه السلام روایتى نقل مى‏كند كه: «هر گاه تو را حاجتى به سوى خداى تعالى، باشد یا از امرى خائف و ترسان باشى.

در كاغذى بنویس و در آب جارى یا چاه بینداز».

این یك نوع ارتباط و سخن فرمودن با خدا هست.


مرحوم علامه مجلسى در روایتى مى‏فرماید: «اگر حاجت و گرفتارى داشتى با حضرت حجت (عج) چنین مكاتبه كن و حاجت خود را بنویس و در چاه یا نهر بینداز».(1)
البته معناى عریضه‏نویسى این نیست كه حضرت حجت اون نوشته را باز مى‏كند یا مى‏خواند بلكه خدا و رسول او و اهل بیت عصمت و طهارت‏علیهم السلام از نیت‏هاى ما و اونچه در ذهن و دل ما مى‏گذرد، آگاهند چه رسد به نوشته‏هاى ما، اون هم در صورت گرفتارى و توسّل به اون عزیزان.

در واقع خواسته‏اند به ما یاد دهند كه با محبوب و صاحب خود ارتباط بربرنامه كنیم و همان‏طور كه براى محبوب‏هاى دنیوى ابراز علاقه و محبت مى‏نماییم، بتوانیم با مولاى خود هم نامه‏نگارى كنیم.


حال از اونجا كه چاه و آب روان در دسترس همه نیست، مؤمنان در بعضى از شهرها و در مسجد جمكران، چاهى حفر نموده‏اند كه امت عریضه‏هاى خود را درون اون بیندازند.
اما درباره مسجد
1.

تاریخچه مسجد
«شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمكرانى مى‏گوید:
شب سه شنبه، هفدهم ماه مبارك رمضان 393 هجرى، در سراى خود خفته بودم كه جماعتى به در سراى من آمدند.

نیمى از شب گذشته بود، مرا بیدار كردند و فرمودند: «برخیز و امر امام محمد مهدى صاحب الوقت، را اجابت كن كه تو را مى‏خواند».


حسن بن مثله مى‏گوید: «من، برخاستم و آماده شدم».

چون به در سرا رسیدم، جماعتى از بزرگان را دیدم، سلام كردم.

جواب دادند و خوشامد فرمودند و مرا به اون جایگاه- كه اكنون مسجد (جمكران) هست- آوردند.


حضرت امام‏علیه السلام مرا به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم بگو: تو، چند سال هست كه این زمین را عمارت مى‏كنى و ما خراب مى‏كنیم.

پنج سال زراعت كردى و امسال دیگرباره شروع كردى، عمارت مى‏كنى.

رخصت نیست كه تو دیگر در این زمین زراعت كنى، باید هر چه از این زمین منفعت برده‏اى، برگردانى تا در این موضع مسجد بنا كنند.»
به حسن بن مسلم بگو: «اینجا، زمین شریفى هست و حق تعالى این زمین را از زمین‏هاى دیگر برگزیده و شریف كرده هست».


حسن بن مثله مى‏گوید عرض كردم: «سید و مولاى من مرا در این باره، نشانى لازم هست زیرا امت سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمى‏پذیرند».


امام‏علیه السلام فرمود: «تو برو رسالت خود را اجرا کن.


ما در اینجا، علامتى مى‏گذاریم كه گواه فرمودار تو باشد».


2.

كیفیت نماز تحیّت مسجد
«امت را بگو تا به این موضع رغبت كنند و عزیز بدارند و چهار ركعت نماز در این جا بگذارند: دو ركعت تحیت مسجد، در هر ركعتى، یك بار سوره حمد و هفت بار سوره قل هو الله احد [خوانند] و تسبیح ركوع و سجود را هفت بار بگویند».


3.

كیفیت نماز امام وقت (عج)
«و دو ركعت نماز صاحب الوقت بگذارند، بر این نسق كه در [هنگام مطالعهسوره‏] حمد چون به «ایاك نعبد و ایاك نستعین» برسند، اون را صد بار بگویند و سپس اون، فاتحه را تا آخر بخوانند.

ركعت دوم را نیز به همین طریق اجرا کنند.

تسبیح ركوع و سجود را نیز هفت بار بگویند.

هنگامى كه نماز تمام شد، تهلیل (لا اله الاالله) و تسبیح فاطمه زهراعلیها السلام را بگویند.

اون گاه سر بر سجده نهاده، صد بار صلوات بر پیغمبر و آل او فرستند».


این نقل، از لفظ مبارك امام‏علیه السلام هست كه فرمود:
«فمن صلّا هما، فكانما صلى فى البیت العتیق» «هر كس، این دو ركعت (یا این دو نماز) را بخواند، گویى در خانه كعبه نماز خوانده هست»
4.

ساخت مسجد
حسن بن مثله مى‏گوید: در دل خود فرمودم تو اینجا را یك زمین عادى خیال مى‏كنى، اینجا مسجد حضرت صاحب الوقت‏علیه السلام هست.


پس اون حضرت به من اشاره كردند كه برو
چون مقدارى راه پیمودم، بار دیگر مرا صدا كرده، فرمودند: «در گله جعفر كاشانى (چوپان) بزى هست، باید اون بز را بخرى.

اگر امت پولش را دادند، با پول اونان خریدارى كن، وگرنه پول اون را خودت پرداخت كن.

فردا شب (شب چهارشنبه) اون بز را بیاور و در این موضع ذبح كن.

اون گاه روز چهارشنبه هجدهم ماه مبارك رمضان، گوشت اون بز را بر بیماران و كسانى كه مرض صعب العلاج دارند، انفاق كن كه حق تعالى همه را شفا دهد.

اون بز، ابلق هست.

موهاى بسیار دارد.

هفت نشان سفید و سیاه، هر یكى به اندازه یك درهم، در دو طرف اون هست كه سه نشان در یك طرف و چهار نشان در طرف دیگر اون هست».


اون گاه به راه افتادم.

یك بار دیگر مرا فرا خواندند و فرمودند: «هفت روز یا هفتاد روز در این محل اقامت كن».


حسن بن مثله مى‏گوید: «من، به خانه رفتم و همه شب را دراندیشه بودم تا صبح طلوع كرد.

نماز صبح خواندم و به نزد على منذر رفتم و اون داستان را با او در میان نهادم.

همراه على منذر، به جایگاه دیشب رفتیم.

پس او فرمود: «به خدا سوگند كه نشان و علامتى كه امام‏علیه السلام فرموده بود، اینجا نهاده هست و اون، اینكه حدود مسجد، با میخ‏ها و زنجیرها مشخص شده هست».


دیدگاه آیة الله حاج شیخ مرتضى حائرى(1)
«مسجد جمكران، یكى از آیات باهرات اون حضرت هست.

توضیح این مطلب، در ضمن چند جهت- كه شاید خیلى‏ها از اون غافل باشند- بیان مى‏گردد:
1.

داستان مسجد جمكران- كه در بیدارى واقع شده-
در كتاب تاریخ قم از صدوق، نقل شده هست.


مرحوم آقاى بروجردى كه مرد دقیق و ملّایى بود، مى‏فرمود: «این داستان، در وقت صدوق واقع شده و اینكه او نقل كرده هست، دلالت بر كمال صحت اون دارد».


2.

داستان، مشتمل بر جریانى هست كه مربوط به یك نفر نیست زیرا وقتى صبح امت بیدار مى‏شوند، مى‏بینند با زنجیر، علامت گذاشته شده هست كه امت باور كنند و این زنجیر، مدتى در منزل سید محترمى (ظاهراً به نام سید ابوالحسن الرضا) بوده هست و امت به اون هستشفا مى‏كرده‏اند و بعداً، بدون هیچ جهت طبیعى، مفقود مى‏شود.


3.

متن دستور [نمازهاى مسجد]، موافق با ادله دیگر هست براى اینكه هم نماز تحیت مسجد وارد شده هست و هم نماز امام وقت (عج) با صد بار «ایاك نعبد و ایاك نستعین» و هم تهلیل و تسبیح فاطمه زهراعلیها السلام.(2)
پیش‏گویى امیر المؤمنین‏علیه السلام
از امیرمؤمنان‏علیه السلام روایت شده كه خطاب به حذیفه فرمود: «اى پسر یمانى در اول ظهور، خروج نماید قائم آل محمد (عج) از شهرى كه اون را قم گویند(3) و امت را دعوت به حق مى‏كند، همه خلایق از شرق و غرب، به اون شهر روى آورند و اسلام، تازه شود اى پسر یمانى این زمین، مقدس هست، از همه لوث‏ها، پاك هست عمارت اون، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد.

رایت وى بر كوهى سفید بزنند، به نزد دهى كهن، كه در جنب مسجد هست، و قصرى كهن- كه قصر مجوس هست- و اون را «جمكران» خوانند.

از زیر یك مناره اون مسجد بیرون آید، نزدیك اونجا كه آتش خانه گبران بوده».(4)
از این حدیث شریف، هستفاده مى‏شود همان گونه كه مسجد سهله در دوران ظهور حضرت بقیة الله، پایگاه اون حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمكران نیز در عصر ظهور، جایگاه خاصى دارد و پایگاه دیگرى براى اون حضرت هست.


ختم زیارت عاشورا
در عصر زعامت مرحوم آیة الله حاج سید محمد حجت، قحطى و گرانى سختى پدید آمد به طورى كه نان سنگك دانه‏اى یك تومان شد، در حالى كه شهریه طلاب در ماه فقط ده تومان بود.


مرحوم آیت‏الله حجت، به چهل تن از طلاب مهذّب و متدین دستور داد كه به مسجد مقدس جمكران مشرف شوند و در پشت بام مسجد، به صورت دسته جمعى، زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام و دعاى صفوان بخوانند و به حضرت موسى بن جعفرعلیه السلام و حضرت ابوالفضل‏علیه السلام و حضرت على اصغرعلیه السلام متوسل شوند و رفع گرانى و نزول باران را از خداوند متعال بخواهند.


چهل طلبه مهذب و متدین، طبق فرمان مرجعیت اعلاى شیعه، به میعادگاه عاشقان شرف یاب شدند.

سپس اداى نماز تحیت و نماز حضرت بقیة الله- أرواحنا له الفدا- و توسّل به ذیل عنایت فرمانرواى جهان هستى، به پشت بام مسجد رفتند، ختم زیارت عاشورا را، طبق دستور اون مرجع وارسته، انجام دادند و حوائج خود را با شفیع برنامه دادن سه تن باب الحوائج، به درگاه حضرت احدیت، عرضه داشتند و مسجد را به قصد قم ترك كردند.


راه قدیمى مسجد جمكران، از طرف روستاى جمكران بود.

گروه چهل نفرى طلاب، هنوز به ده جمكران نرسیده بودند كه دریاى رحمت گشوده شد و باران رحمت، سیل آسا فرو ریخت.


دعا در جمكران
در اینجا یاد آورى این نكته لازم هست كه در مسجد مقدس جمكران، از دعاهاى مربوط به حضرت بقیةالله- أرواحنا له الفدا- دعاى ندبه، دعاى سلام الله الكامل، زیارت آل یاسین و دعاى عهد به ویژه از دعاى اللهم عظم البلاء- كه سپس نماز حضرت صاحب الوقت (عج) به اون امر شده هست- غفلت نشود.(5)
نكته‏اى مهم
از تاریخ مسجد قبا كه ثواب یك نماز در اون برابر انجام یك عمره هست و اولین مسجد مهمى هست كه پیامبرصلى الله علیه وآله بنا فرمود، نكته مهمى هستفاده مى‏شود كه براى مسجد مقدس جمكران نیز مفید هست و اون اینكه مسجد قبا با وجودى كه افتخارات زیادى دارد از قبیل اینكه پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله دستور ساخت اون را دادند، و خود اون حضرت در ساخت اون مشاركت نمودند، با دست‏هاى خود كارگرى و بنّایى كردند و در اون نماز خواندند و هر هفته نیز دوشنبه‏ها براى اقامه نماز به اونجا مى‏رفتند ولى با وجود این همه فضیلت، وقتى خداوند در قراون از مسجد قبا تعریف و تمجید مى‏كند، به دو نكته اشاره مى‏نماید كه هر دو نكته درباره مسجد جمكران نیز صدق مى‏كند.


1.


پايه اون از روز اول بر تقوا نهاده شده هست: «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ فِیهِ»(6)
2.

در اون كسانى هستند كه دوست دارند پاك گردند: «فِیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا».

بنابراین این دو ملاك در هر جا موجود باشد دیگر نیازى به جست و جوى ادله دیگر و سند و شجره‏نامه اون مكان نداریم.


مسجد جمكران مكانى هست كه بیش از هزار سال، مؤمنان در اون به نماز و توبه و تضرّع مشغول‏اند و نداى «یا صاحب‏الوقت» دل شكستگان در اون مكان مقدس همه را به یاد قطب عالم امكان بقیة اللَّه الاعظم انداخته و یاد حضرت را همیشه در دل‏ها زنده نگه مى‏دارد.


پى‏نوشت‏
(1) فرزند آیةالله حاج شیخ عبدالكریم حائرى مؤسس حوزه علمیه قم.
(2) كریمه اهل بیت: ص 484 سر دلبران: ص 842- 250.
(3) تردیدى نیست كه قیام نخستین حضرت بقیة الله، أرواحنا له الفداء از مكه معظمه و كنار خانه خدا هست.

این حدیث و احادیث مشابه، به حركت‏هاى بعدى اون كعبه مقصود، نظر دارد یا اینكه منشا ظهور حضرت و فراهم شدن شرایط ظهور از شهرقم و مسجد جمكران هست.
(4) انوار المشعشعین: ج 1، ص 453.

به نقل از مونس الحزین) از تصنیفات شیخ صدوق
(5) فصل‏نامه انتظار: ش 5.
(6) سوره توبه (9): آیه 108.
منبع حوزه نت
موفق باشید


94 out of 100 based on 84 user ratings 934 reviews

نباشید لطف كنید یك لیست از سایت ها و وبلاگ هایی كه در مورد موضوعات مهدویت
را شریك قرآن نامیدند؟ - ابراهیم دیده خانی -
در این مورد است كه اگر با قیام حضرت مهدی (عج) جهان سراسر عدل و داد می شود
امام زمان را بنویسید. باتشكر - 42 ساله - دیپلم
از امام صادق ع كه میفرمایند:كسانی كه برای امام عصر عج وقت تعیین كنند دروغگویند
الرحیم... سلام... آیا تصریحی به نام حضرت حجت (ع) توسط معصومین(ع) صورت گرفته
ارزیابی ریسک طرح های تخصیص مازاد در انواع بیمه نامه های عمر (مورد مطالعه: شرکت های بیمه پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران)
قواعد حقوقی ناظر بر انتقال اموال غیر مادی ، غیر فکری با تأکید بر حق کسب و پیشه و حق زارعانه
بررسی فقهی وحقوقی نکاح متعه وآسیب شناسی آن
کاربردgisدر مکان یابی فضای سبزشهری
مقایسه ی کتابهای Interchange 1 و کتاب سال اول دبیرستانهای ایران English Book 1
مقایسه علل موثر بر وقوع انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مصر بر اساس مدل نظری جان فوران
طراحی مدل انتخاب بازارهای هدف صادراتی با استفاده از روش ترکیبی تصمیم گیری چند معیاره و برنامه ریزی آرمانی مورد مطالعه : گل رز
نقش و فرجام مریدان خاندان صفوی در مناسبات ایران و عثمانی
شاخص سازی کارکردهای اجتماعی دین در بین دانشجویان دانشگاه تهران و شاهد
سیاست مذهبی سامانیان در قبال فرق اسلامی
*