2 سوال فیزیک


2 سوال فیزیک



سلام دوستان
2 تا هواپیما داریم


هواپیمای شماره 1 دماغه اش ایرودینامیک هست
دومی دماغه اش تخت هست
سوال اول:
چرا فشار هوا بر دماغه ی هواپیمای اول کمتر از دومی هست ؟
===============================
حالا این عکس رو ببینین

این یک لوله ی بسته هست که هوای فشرده توش هست مثل یک تیوب
یک پیستونِ 2 سر هم داخلش هست
همونطور که میبینین یک طرفِ پیستون تخت هست و طرفِ دیگه مخروطی




سوال دوم:
پس چرا این پیستون به حرکت درنمیاد و ثابت میمونه ؟



اتومبیل لغزان

1:

سلام
من سعی می کنم چیزی که متوجه شدمو بگم شاید کمکی کرده باشم
1-
همونطور که توی عکس میبینی توی حالت اول تمام نیروی بادی منتقل میشه اما برای حالت دومی زاویه ای که دماغه با جهت راستای باد داره باعث کاهش نیروی وارده در نتیجه فشار ( که میشه نیرو تقسیم بر سطح) میشه




2-
من متوجه نشدم دقیقا مگه داخل تیوپ شما جریانی وجود داره که بخواد نیرویی وارد کنه به پیستونتون؟


معرفی کتاب های المپیاد فیزیک

2:



فضا چند بعد داره

3:

سلام
ممنون از حضورتون و پاسختون
مگر دماغه ی هواپیما اگر مخروطی باشه هوا کمتر از دماغه ی تخت بهش فشار نمیاره ؟
پس چرا هوای فشرده از چنین قانونی تبعیت نمیکنه چون هوای فشرده ی توی تیوبِ بالایی هم داره از هر دو طرف به پیستون فشار میاره اما یک طرفش تخته یک طرفش مخروطی
باد یعنی هوای فشاردار
اگر یک فشار سنج نصب کنیم روی دماغه ی هواپیما و پیستون توی تیوب , هر دو فشارسنج نشون میده که داره به دماغه و پیستون فشار وارد میشه


سوال: چرا کشتی ها روی اب میمونن؟

4:



Course of Theoretical Physics : Statistical Physics 2

5:

سلام
سرعت جسم در سیال و همینطور شکل جسم توی اصطکاک موثر هست.

[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


Course of Theoretical Physics : Electrodynamics of Continuous Media

6:



Course of Theoretical Physics : Statistical Physics 1

7:

1) انرژی سیال معمولا بین سرعت و فشار اون تقسیم میشه.


Course of Theoretical Physics : Theory of Elasticity
( [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] )
درشکل دوم نوک هواپیما صافه انرژی جنبشی در اون نقطه صفر میشه و کلیه انرژی سیال در اون نقطه به شکل فشاری هست برای همین فشارش زیاده.

( [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] )

2) در این مساله اصلا سرعتی وجود نداره و فشار در دو طرف با هم برابره.

پس دلیلی برای حرکت وجود نداره.


8:


9:

سلام
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
خوب بله فشار کمتره در مخروطی به علت اینکه زاوبه میسازه با راستای باد پس کمتر میشه نیروی وارده بهش
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
الان دو تا سوال به هم مربوط بوده؟
اگه بوده که اصلا این دوتا شبیه هم نیستن اصلا اصلا
در اولی که نوک هواپیما باشه ما حرکت داریم جریان هوا داریم فشار هوا ناشی از اختلاف سرعت جریان هوا ایجاد میشه
در داخل تیوب ما اصلا جریانی نداریم مثل هواپیما دلیلش اختلاف فشار بین داخل تیوپ و بیرونشه وقتی جریانی نباشه داخل تیوپ پس نیرویی نیستش پس حرکتی نیستش
شایدم من متوجه نشدم

10:


11:

قضیه تیوب و پیستون شما مثل اینه که یه پیستون بزاری رو میز بگی چرا حرکت نمیکنه .

توی تیوب فقط فشار هوا رفته بلاتر هیچ تغیر دیگه ای که باعث حرکت بشه انجام نشده

12:


13:

سلام دوستان
بنده به یک نتیجه ای رسیدم در مورد اینکه چرا پیستون حرکت نمیکنه با وجودیکه یک طرفش تخته یک طرفش مخروطی اما دماغه ی هواپیما اگر مخروطی باشه فشار بر اون خیلی کمتره تا وقتی که تخت باشه
نتیجه گیریِ بنده اینه :
این 2 از دو قانونِ کاملاً مختلف پیروی مینمايند
دماغه ی هواپیما از قوانین "ضربه" پیروی میکنه در حالیکه پیستون از قوانین فشار فشار پیروی میکنه
ملکولهای هوا رو مثل توپهای کوچک تصور کنین که با شدت به دماغه میخورند .

نیروی هر توپ تقسیم میشه به 2 نیرو .

یکیش هواپیما رو هل میده به عقب (نیروی پس زننده) , دومی دماغه ی هواپیما رو به سمت بالا یا پائین هل میده
این دومی با قرینه اش خنثی میشه و درنتیجه فقط نیروی اولی هواپیما رو به عقب هل میده که میشه همون drug یا نیروی پس زننده یا مقاومت هوا
اینکه نیروی اولی چقدر باشه و دومی چقدر , این بستگی به شکل دماغه داره
اگر دماغه شبیه دماغه ی کنکورد باشه , مقدار بسیار زبادی از ضربه ی ملکولهای هوا تبدیل به نیروی بالابرنده و پائین برنده ی دماغه میشه که با ضربه های قرینه اش خنثی میشه و فقط میمونه مقدار کمی نیروی هل دهنده به عقب
هر چه مخروطِ دماغه درازتر باشه نیروهای بالابرنده و پائین برنده قویترند که البته با هم خنثی میشند .

نیروی پس زننده (هل دهنده به عقب) هم بسیار کم هست
هر چه مخروط دماغه کوتاهتر باشه برعکس مخروطِ دراز اتفاق میافته
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]






اما در تیوب وضع کاملاً متفاوت هست و ضربه ای وجود نداره پس قوانین ضربه حاکم نیست

در تیوب قوانین فشار حاکم هست و فشار ملکولهای هوا بر دو طرف برابره هر چند که اشکالشون با هم متفاوت هست
نظر شما دوستان در این مورد چی هست ؟



با تشکر

14:

جوابت کاملا درسته.


در هواپیما تلاش داریم سیال مقابل رو کنار بزنیم و با اون مکانیزم تیز کردن دماغه اینکارو آسون میکنیم.
در مثال تویوپ فشار در هردو طرف جسم یکسانه.

و مثل مدل هواپیما نیروی موتور جلوبرنده وجود نداره.


15:



94 out of 100 based on 84 user ratings 934 reviews