حمایت از حقوق خانواده در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی سیاسی و مقایسه آن با حقوق اسلام


حمایت از حقوق خانواده در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی سیاسی و مقایسه آن با حقوق اسلام




مادهء 23 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی - سیاسی راجع‌به حقوق خانواده می‌باشد و در چهار بند بطور اجمال مقرراتی را وضع کرده هست .


تصرف و تملک اراضی و املاک توسط دولت با تاکید بر لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک ... مصوب 58 شورای انقلاب
بند اول "خانواده عنصر طبیعی و پايه ی جامعه هست و هستحقاق حمایت جامعه و حکومت را دارد".


نظریه شورا در اندیشه سیاسی معاصر شیعه
این بند از میثاق در مقایسه با حقوق اسلام هیچگونه مغایرتی ندارد و در حقوق اسلام هیچ بنیادی به اندازه خانواده و نکاح مورد اهمیت واقع نشده هست .


بررسی ساختار و نقش دیوان دایمی داوری در حل و فصل اختلافات بین المللی
این حقیقت را ما در منابع غنی اسلامی بوضوح می‌بینیم.


دولت رانتیر و جامعه مدنی در ایران(1376-1342)
بند دوم: "حق نکاح و تشکیل خانواده برای مردان و زنان از وقتی که به سن ازدواج می‌رسند به رسمیت شناخته می‌شود".


ضرورت جرم زدایی در حقوق کیفری ایران
در حقوق اسلام نیز این بند کاملا رعایت شده هست و نقطهء مشترکی که بین میثاق و حقوق اسلام در این زمینه وجود دارد این هست که هیچکدام سن معینی را برای ازدواج مشخص نکرده‌اند و این امر ناشی از واقعگرایی در قانونگزاری می‌باشد چرا که سن ازدواج بستگی به شرایط جغرافیایی و نژادی و جسمانی افراد دارد.


تحلیل اصلاحات سیاسی ایران پس از 76 براساس اندیشه سیاسی کارل پوپر
بند سوم: "هیچ نکاحی بدون رضایت آزادانه طرفین اون منعقد نمی‌شود".


بررسی ماهیت قرارداد موقت کار و پیامدهای عملی آن
در این مورد، حقوق اسلام علاوه بر رضایت دختر بالغه باکره، رضایت ولی او را نیز می‌داند البته در این مورد اختلاف نظر وجود دارد بطوریکه بعضی از فقهاء اسلام رضایت ولی را لازم نمی‌دانند.


ضوابط حقوق بشری مبارزه با تروریسم بین‌المللی
در مجموع اگر رضایت ولی را در ازدواج دختر بالغهء باکره شرط بدانیم، بعلت آسیب پذیری دختر در صورت شکست در ازدواج، این رضایت عاقلانه و منطقی به نظر می‌رسد و مغایرتی با آزادی اراده دختر ندارد.

بند چهارم: دولتهای طرف این میثاق تدابیر مقتضی به منظور تامین تساوی حقوق و مسولیتهای زوجین در مورد ازدواج در مدت ازدواج و هنگام انحلال اتخاذ خواهند کرد.

و در صورت انحلال ازدواج پیش‌بینی‌هایی برای تامین حمایت لازم از اطفال به عمل خواهند آورد." در این باره حقوق اسلام اختلاف نظراتی با این بند از میثاق دارد بدین ترتیب که برای زن و مرد برپايه قابلیتهای جسمی و روحی و روانی حقوق و تکالیف متفاوتی را در نظر گرفته هست و این تفاوت برپايه حقوق طبیعی و اولیه زن و مرد می‌باشد و قانون آفرینش بعنوان مهمترین و اولین منبع حقوق، این اختلافات و تفاوتها را بوجود آورده هست و این امر با نظام ارزشی زن و مرد منافاتی ندارد.




94 out of 100 based on 64 user ratings 214 reviews